- Detta ämne har 13 svar, 1,327 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av KingCon.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2015 kl. 08:50 #33938KingConDeltagare
Har köpte en sti med en del småfel (hoppas jag att det bara är) och har lite frågor som jag inte kunnat googla mig till. Då det är usa import så ska det ju vara en 2.5 liters motor i den.
1. Är den identisk med europeisk -04 i övrigt? Tex bultarmönster. Har läst att detta ändrades från -04 till -05 och jag tänker då om 2.5 kom -05 i Europa så kanske usa låg ett år före med resten av bilen med.
2. Sitter 3 defimätare i mitten och en tillhörande låda med knappar på i handskfacket. Nån som vet var man kan få tag i en bruksanvisning till den?
3. Hör ett klonkande ljud från bakändan. Bilen är avställd, obes och oförsäkrad så det blev inget jättelång provrunda. Körde några cirklar för att kolla om det var diffen men det verkade funka som det ska. Verkade inte heller komma i samband med att fjädringen rörde sig. Hörde det några gånger när jag skulle ut och in på parkering så det blev lite framåt och bakåtkörning. Funderar på glapp i nån bärarm.
4. Har läst att det är alukolvar och att dessa inte är så bra. Märker man när de börjar bli dåliga och är i behov att bytas eller är det redan för sent då?
I övrigt så upplevde jag att den gick bra men färgen börjar lyft sig på ett ställe under tankluckan och lite på huven och så lyser airbaglampan så detta måste fixas innan bes.
10 augusti, 2015 kl. 13:47 #277778Christian SDeltagare1. den är mer eller mindre identisk med en svensksåld förutom då att det som sagt sitter 2,5 liters motorn med elektroniskt gasspjäll vilket först kom 06 i sverige sen har du väll farthållare? den finns inte på en svensksåld.
det va 05 som man bytte bultmönster på STI ifrån 100×5 till 114,3×5.2. kolla om du hittar nått på defis hemsida.
3. det som brukar låta bak är toppmonteringen på stötdämparena men om det inte låter vid fjädring så är det nog inte det. om det uppkom när du hade backat och skulle köra framåt igen så kanske det berode på att drivlinan inte va spänd? är ju lite lite glap i den. jag brukar höra ett litet knäppande/klonkande nästan varje gång jag växlar eller har motorbromsat och ger gas igen.
4. problemet med orginalkolvarna i 2,5 liters STI motorn är ringlagret imellan kolvringarna. brukar väll dra endel olja och gå allmänt dåligt när dom pajar.
10 augusti, 2015 kl. 15:48 #277783IggeDeltagare3. kan även vara dämparna själva som klonkar
Vissa moddar sina dämpare för att kunna trycka i mer fett för att få tyst på dom.4. Kan märkas innan, kan gå åt skogen lite mer rejält också om man har otur
10 augusti, 2015 kl. 21:09 #277782FladricDeltagare3 är gissningsvis dämparna om den fortfarande har originaldämparna 🙂
Här är en bra film som förklarar hur man åtgärdar problemet!
https://youtu.be/zYiP4DG_OQU?list=LLgVfMZjtGdmVvfHD6InZHfQ12 augusti, 2015 kl. 19:15 #277786KingConDeltagare1. Om det är samma bultmönster som äldre så kanske jag kan få på 16″ fälgarna med sommardäck som min pappa fick över efter han sålde sin -99. Tyvärr sålde han dem med racingdäcken istället.
2. Har kollat lite på defis hemsida och även på lådan ute i bilen. Vad jag fattar så kan man ställa in varningssignal och spela in för att titta på senare. Mina varningar börjar på 120 grader på oljan, 1 bar på turbon och nånstans 7-800 grader på avgaserna. Det jag reagerade på nu när jag provkörde ordentligt inför besiktning i morgon är att den laddar 1.5 bar vid fullgas så då piper det hela tiden.
3. Nu efter provkörningen så är det nog nåt med dämparna eller infästningen som ni skrivit innan. Det märks lite när man släpper och sen gasar igen och när jag kör långsamt på grusväg så låter det som nåt ligger löst i bagaget.
Då airbaglampan lös när jag köpte den och förra ägaren ställde undan den -13 efter två försök hos bilprovningen så tänkte jag att han säkert testat att kolla så det var kontakt i de gula kontakterna under stolarna och förväntade mig ett större problem. Var ute idag efter jobbet och lirka lite på kontakterna och sen släcktes lampan 🙂
12 augusti, 2015 kl. 19:40 #277779Christian SDeltagare1. Om det är samma bultmönster som äldre så kanske jag kan få på 16″ fälgarna med sommardäck som min pappa fick över efter han sålde sin -99. Tyvärr sålde han dem med racingdäcken istället.
tyvärr kan du glömma att få på 16″ fälgar pga brembo oken utan det är minst 17″ som gäller och då är det inte alla som passar heller eftersom fram oken är rätt stora så är det rätt vanligt att dom tar i antingen på insidan av fälgen eller i ekrarna.
13 augusti, 2015 kl. 17:57 #277785KingConDeltagareBesiktigad idag med blankt papper 🙂
Var ute och plockade av baksättet idag för att känna på den övre infästning. De tre muttrarna på båda sidorna satt hårt. Märker ljudet mest när jag kör sakta och slirar på kopplingen och märkte det även när jag långsamt rullade in i garaget och tryckte lätt på bromsen.
14 augusti, 2015 kl. 10:38 #277787KingConDeltagareFunderade lite inatt och är det inte så att stötdämparen sitter fast med en mutter i mitten under plåtlocket med tre muttrar? Då kan det ju vara därunder det glappar. Ska prova att lyfta lite i skärmkanten och se om jag hör nåt.
14 augusti, 2015 kl. 12:05 #277784IggeDeltagareJo du har en mutter eler skruv i mitten, men sedan kan själva topplagringen (biten med 3 pinnbultar och ett hål i mitten för stötdämparen, detaljen som finns under plåtlocket) vara slut i sig så att den glappar även fast allt är åtdraget.
24 augusti, 2015 kl. 09:17 #277788KingConDeltagareHar nu googlat på bultmönstret och 2004 års modell i USA har av 2.0 liter (225 hk) och 2.5 liter (165 hk) har 5/100 men 2.5 (300 hk) har 5/114.3.
Då är det bara att börja om med ny sökning på blocket efter passande fälgar med sommardäck. 😎
24 augusti, 2015 kl. 15:58 #277780Christian SDeltagaredet ska vara 5/100 på 04 för det va som sagt 05 som man bytte till 5/114,3 på STI
det va 5/100 på den USA importerade 04 STI vi köpte och slaktade för ett par år sedand—0.o—b31 augusti, 2015 kl. 19:40 #277790KingConDeltagareVarit ute och kollat på bilen istället för att googla 😮 och det är 5/100. Såg även att det sitter justerbara bilsteindämpare på bilen, vet ej om det sitter orginal eller om det är eftermonterat kollade även på avgassystemet och det står supersprint iaf på bakre dämparen. Angående “klonket” bak så kändes det som att bilen lyfte lite i bakändan när jag körde sakta framåt och hörde klonket. Funderar på om det kan vara nåt med (hand)bromsen som hugger tag eller nåt sånt. Har kollat höger bak men där ser allt rent och fint ut.
Som mothåll till oket så sitter det en plåtbit med ett stålhjul på, stort som en snusdosa, kanske inte världens bästa förklaring men nån som fattar vad jag menar, vad är det hjulet till?
31 augusti, 2015 kl. 20:48 #277781Christian SDeltagaresa ju det 😉
nä det sitter inga justerbara dämpare orginal.
om du misstänker nått med handbromsen är det bara att först skruva av oket och sen skiva och kolla hur det ser ut.du menar den som man ser på den här bilden?
det måste vara för att motveerka vibrationer eller liknande, jag kör utan dom på min och det funkar utmärktd—0.o—b1 september, 2015 kl. 18:43 #277789KingConDeltagareHar haft av ok och skiva höger bak och kollat och där såg allt fint ut så ska kolla även på vänster sida vid tillfälle.
Det var precis den runda järnsaken jag menade. Vibrationsdämpare låter bra, har själv ingen bättre ide’.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.