SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ny här.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Chrille_08
    Deltagare

Hej alla.

Har precis trevat in i ”Impreza-världen” i sökande efter nåt bra att åka i samt inte minst nåt roligt…

Har läst igenom 2/3 av forumet i jakt på info, puh.

Jag köpte en GT-98 som inte blivit lämnad i fred. Den har fått större turbo och 3″ utan kat, laddtryck ca 1,1. Styrenhet bytt och bilen mappad. Den går kanon på alla sätt.

När jag körde hem bilen ca 30 mil med sommarhjul och kmpl. org. avgassystem i bilen och normal flytkörning i motorvägsfart. Gick som sugmotor mest hela tiden, snittade ca 0,85-0,9 l/mil. Helt ok tycker jag. Sen kommer ju verkligheten när man kör till och från jobbet. Jag har ca 4 mil till jobbet och ligger i regel runt 90-100. Snitt verkar hamna runt 1,5l/ mil.:-( Fortfarande gått som sugmotor mesta tiden, några omkörningar där den får visa vad den kan självklart.

Nu till min fråga. Om mappningen är gjord för effekt och säkerhet över hela registret, finns det nån möjlighet att ”magra” ner den i de lägen då undertryck råder i insuget? Skulle vara skönt med lägre siffror. Btw, rymmer tanken 60l? Enligt Reg.beviset är det så.

Tacksam för ideér.

Mvh Chrille

Pasi_k
      Deltagare

Välkommen hit.

Att en Imprezan skulle vara en spargris är att lura sig själv.
        Fast det låter ju lite högt om det nu är motorvägs förbrukning..
        Vad kör du på för soppa i den?

Chrille_08
        Deltagare

Tack!

Spargris, nej det räknar jag inte med.

Jag kör 98 oktan som , enligt säljaren, bilen är mappad med.
          En sak jag minns som förr med bilar utan kat, är att vid långkörning brukade slutröret bli lite beigefärgat i sotet. Den här ser ut som ett dieselrör, KOLSVART:+

Dock är den otroligt lättkörd, inga problem att smyga i köer el likn.

//Christer

Pasi_k
          Deltagare

Tack!Spargris, nej det räknar jag inte med.Jag kör 98 oktan som , enligt säljaren, bilen är mappad med.En sak jag minns som förr med bilar utan kat, är att vid långkörning brukade slutröret bli lite beigefärgat i sotet. Den här ser ut som ett dieselrör, KOLSVART:+ Dock är den otroligt lättkörd, inga problem att smyga i köer el likn.//Christer

Vet du VEM som har mappat då?

Chrille_08
            Deltagare

Bilen är mappad hos Motor-Nord i Sundsvall, fick en massa bänkpapper med mig som jag försökt studera. Vet inte, men om jag jämför lambdavärde vid omappad bil och jämför mot mappad så verkar det ha gått från 1,01 till 0,86. Fett som sjutton i mina ögon. Dock vet jag inte i vilket läge dom siffrorna är hämtade. Hur bifogar jag bild på detta blad?

//Christer

b20mannen
              Deltagare

Fett som sjutton var ordet.

Min GT98 är ju mappad med en Autronic SM4, och tyvvär så drar den sina 1,05 L/Mil blandad pendlarkörning, (motorväg, köer och tung högerfot), vilket är i princip marginellt bättre än vad den gjorde med original JECS styrenhet.

Detta är med 98 oktan. Tankar man V-power så minskar förbrukningen med en halv till en deciliter per mil.

rickey
                Deltagare

Min GT som är helt orginal förutom 3″ ligger strax över litern blandad körning, dock mäst sträckor på 3,5 mil fron och till jobbet.

Jag har nog aldrig kommit många kilometer över 50 mil på en tank vad jag kan minnas…

IMPREZA FOREVER
                  Deltagare

Tack!Spargris, nej det räknar jag inte med.Jag kör 98 oktan som , enligt säljaren, bilen är mappad med.En sak jag minns som förr med bilar utan kat, är att vid långkörning brukade slutröret bli lite beigefärgat i sotet. Den här ser ut som ett dieselrör, KOLSVART:+ Dock är den otroligt lättkörd, inga problem att smyga i köer el likn.//Christer

Välkommen chrille.

jag råder dig att kolla så du inte har en dieselpump sitter på den 😉

När du körde hem bilen blev det en sträcka hela vägen hem (varm motor) = låg förbrukning
                    Nu har du fler kallstarter minst 2 om dan =högre förbrukning
                    Sot ska vara svart annars är det för hett ju snålare på soppan desto hetare avgaser + hetare motor = beige tändstift och sot.
                    Det ser inte jag är så bra.
                    Klart subban ska ha soppa 🙂

/Björn

Chrille_08
                    Deltagare

Klart subban ska ha soppa 🙂 /Björn___________________________http://www.garaget.org/?car=36415www.rallybilder.com

🙂 Klart hon ska, men detta liknar missbruk ju:P Det jag menade med sotfärg var just efter turen hem. På en kat-bil får du aldrig det men utan var det nästan standard. Jag skulle vilja posta papperet med bänkningen så de lärde kan säga ”hmm” och sen komma med nåt bra utlägg. Kunde man posta det här?
                      Jag är tekniskt insatt i det mesta då jag är mekaniker samt är galen i motorcyklar sommartid. Min egen hoj är 25 år gammal och den hänger nog med de flesta R-hojar efter min egen klåfingrighet. Dock har jag aldrig haft förmånen att sätta mig in i mappningens mystiska värld.

Desen
                      Deltagare

Om du slår en signal till dem som mappat bilen så kan de säkert svara på dina frågor om mappen.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT

Chrille_08
                        Deltagare

🙁 Så får man väl krypa lite till korset då…
                          När jag körde hem den fulltankad och sen tankade vid hemkomst så fick man ju ett hum om mätaren i bilen, och utifrån det beräknade jag förbrukningen till ca 1,5 l/mil. Sen kom jag på den eminenta ideén att läsa FAQ här…need I say more? Vanlig åkomma att tankmätare felvisar…nåja, jag tankade upp och fick i 48 liter på 39 mil =ca 1,23 l/mil. Helt i linje med vad alla säger. Sorry..

Men att det var så kul att åka på feta uppställ på min väg genom skogen visste jag inte:7

En baksida dock i detta ägande: Så fort det kommer nåt tyskt med 1,8T på bakluckan skall det stressas, suck. Tom med fru och 3 halvvuxna barn bak blev det förnedring för den däringa 1,8:an}(

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.