SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ny i Subaru träsket :)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Izor
    Deltagare

Hejsan gott folk..

Har nyligen införskaffat mig en impreza wrx 2003 (17k mil)

Kanon rolig bil (det lilla ja hunnit köra) blev av me kortet 3 dagar efter ja köpte den =)

Har inte direkt skruvat me bilar tidigare men har som vanligt kastat mig in me huvet före o gått o handlat en massa grejer till den..

Det som köpts är:

HKS Downpipe
      HKS Silent Hi-Power
      HKS Up-pipe
      HKS SSQV3 Kit
      Walbro Bränslepump Kit
      NGK PFR7B Tändstift
      Depo Racing Bredbandslambda Inkl. Bosch LSU 4.9 Sensor
      K&n Typhoon kit (fick av farsan i present)
      Apex-i Turbo timer med HKS Harness
      Dawes Device

Har även ett Front mount intercooler paket som jag fick till bilen (Märke okänt)

Så nu till min fråga nr 1.

Vad kan jag ge mig på att skruva dit utan att det e farligt för bilen?

Fråga nr 2.

Är dessa bilar svåra att skruva med?

Fråga nr 3.

Har läst lite om sån där ecutek programmering, och antar att det är bra eftersom flera verkar ha det 🙂 När måste man göra sådan och finns det något i södra sverige som kan fixa sånt? (E från malmö)

Mvh Izor

.zip
      Deltagare

Så nu till min fråga nr 1.

Vad kan jag ge mig på att skruva dit utan att det e farligt för bilen?

Ser ingen större vinst att montera allt om du inte mappar om bilen, men allt går att montera och köra med, men bilen kommer nog gå sämre än org. :p
        Det finns alltid risker när man börjar på montera eftermarknadsprylar utan en riktig mappning, men vissa hävdar att du inte ens kan släppa en fis i bilen utan att motorn rasar vilket är lite till överdrift.

Hej och välkommen till att börja med 🙂

Vill du inte eller kan du absolut inte mappa nu så bör du vänta med FMIC. Dawese’n är ok så länge du håller dig till samma laddtryck. Nya stift behövs inte för än du har mappat om.

Fråga nr 2.

Är dessa bilar svåra att skruva med?

Inte svårare än andra bilar. Det som är jobbigare med Boxer motorer är tändstift och kamrem.

Fråga nr 3.

Har läst lite om sån där ecutek programmering, och antar att det är bra eftersom flera verkar ha det 🙂 När måste man göra sådan och finns det något i södra sverige som kan fixa sånt? (E från malmö)

Det är söderut dom håller sig dom rackarna, men just i Malmö vet jag inte. I Trollhättan finns i iaf.
        En sådan bör du göra om du vill få ut någon nytta av alla prylar du har listat. Utan en mappning med allt monterat kommer kärran sannolikt bara gå sämre.

Tribbe
        Deltagare

Det som är jobbigare med Boxer motorer är tändstift och kamrem.

Jag trodde kamremmen var lättare på en boxer? Det är iaf vad jag alltid fått höra. Stiften ska däremot vara lite kluriga.

Izor
          Deltagare

Tack för bra svar 🙂

Så med andra ord så är de ingen mening att skruva dit prytlarna innan man gör sån mappning..

Har läst en del om att motorer rasar lätt när man sätter dit andra grejer än orginal, så kan man skruva dit alla grejer och ändå våga köra bilen till dom som mappar? Eller är det kanske bättre att ta bilen på släp/lastbil dit?

Har ju en bit att åka, (trollspeed) trollhättan är ju ca 35mil och (jrm) södertälje ca 60 mil..

Det är bara dom 2 som ja hittat som gör sån ecutek mappning.

Mvh Izor

Tribbe
            Deltagare

Jag är i samma steg som dig, och sitter och beställer saker till min bil. Jag berättade för Jrm vad jag hade tänkt byta och fick till svar att jag kunde köra med bilen om jag inte stressade den.

Tror det är lite olika beroende på vad för delar du byter ifall du kan köra med det eller inte. När du väl valt vem du vill mappa hos hade jag tagit kontakt med dom och pratat med dom. De har koll på ifall det går eller inte går att köra.

Christian S
              Deltagare

Det som är jobbigare med Boxer motorer är tändstift och kamrem.

äh, det är ju inga problem att byta vare sig tändstift eller kamrem.

Jag trodde kamremmen var lättare på en boxer? Det är iaf vad jag alltid fått höra. Stiften ska däremot vara lite kluriga.

byter stift på typ 10min på min.

Tribbe
                Deltagare

äh, det är ju inga problem att byta vare sig tändstift eller kamrem.

Okej. Jag har aldrig provat 🙂 har bara hört att det är krångligt.. men märker väll snart för har beställt sånna stift som trådskaparen har köpt.

Christian S
                  Deltagare

det jag behöver ta bort för att byta tändstift på min är följande:
                    vänster sidan: spolarvätsebehållaren
                    höger sida: ingenting, men kan ta bort luftfiltret för att komma åt lite lättare men är inte nödvändigt

Izor
                    Deltagare

Det låter inte så farligt att byta tändstift iaf 🙂

En annan fråga, har sett ett par ggr att det finns sån databox med ecutek till salu.

Hur vet man om dom funkar på min bil?

.zip
                      Deltagare

Fast nu frågan hur enkelt det var att byta stift för en vanlig dödlig person, och inte för Chuck Norris med en skiftnyckel :p

Koffe
                        Keymaster

Du får nog kolla upp upp modellnumret på boxen för att vara säker.
                          Det du tjänar på att köpa en EcuTecad box är licenspriset på några tusen. Du behöver fortfarande mappa efter din bils förutsättningar.

//Koffe

Izor
                          Deltagare

Du får nog kolla upp upp modellnumret på boxen för att vara säker.
                            Det du tjänar på att köpa en EcuTecad box är licenspriset på några tusen. Du behöver fortfarande mappa efter din bils förutsättningar.

//Koffe

Kanon!! Tacksam för bra svar 🙂

Ska kolla upp det så fort ja får tillbaka lappen så ja kan ta mig till ett garage:D

Izor
                            Deltagare

Efter att ha suttit o läst en del så har jag 2 nya frågor som ja inte blir klok på 🙂

1, Läste att orginal turbon på wrx inte e så bra, så om jag vill komma upp runt 300hk, behöver jag då fixa en ny turbo också?

2, Och för ovan angivna effekt behöver jag börja fundera på att byta ut min orginal växellåda mot en 6vxlad sti låda?

Kör överlag rätt lugnt men manvet ju aldrig:D

Mvh izor

Kvarnis
                              Deltagare

Jag hopapr in här tror jag 😀

Byt snurra när du byter övriga prylar, ta en VF35 finns 2 till salu här i forumet 🙂

Få tag på Per och boka en mappning med Ecutek.

Med VF35 mappat får du ~310>320Bhp med en fmic, spara pengar till en ny koppling. och låda på en gång.

Lådan kommer antaligen gå sönder när kopplingen byts.

Slirar kopplingen det minsta i dag, byt den innan mappning.

Montera för allt i värden inte delarna och kör på högreladd än wg-tryck, det blir så tråkigt i slut ändan 🙂

Slutligen välkommen 🙂

Det är kul att trimma, men det kostar 😀
                                Mappning är A&O, det har störst betydelse för slutresultatet 🙂

kamikaze
                                Deltagare

Jag har turbo till salu om du vill upp runt 300 och nosa, köper du 18g snurran hämnar du över 300 och det är ju alltid tufft 🙂

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=92701

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.