SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ny impreza ägare

• Detta ämne har 13 svar, 1,162 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Patrik K.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Bonden
    Deltagare

Tjena

Då var man ny impreza ägare!!
      Fakta:
      Impreza GT -00
      AC,Elhissar och annat standard.
      8000mil
      Sportluftfilter annars org.

Efter köpet så har jag bytt olja + oljefiler.
      Beställt stänkskydd från rallyarmor.
      Nytt luftfilter skall också köpas.

Kamremen verkar inte vara bytt tidigare så den tänkte jag byta.
      Frågan är om jag skall göra det sj eller på verkstad.
      Kan väll inte vara mycket svårade än på en 940? =)

Några rekomenderade verkstäder i uppsala?

MVH: Fredrik

AK_Impreza
      Deltagare

hej !
        bor oxå i uppsala 🙂 elr i bålsta, mellan sthlm o uppsala!
        först grattis till en fin bil 🙂
        kamrem byter du vid 10.000mil..
        passa dej för luftfilter!
        om du har ett öppet nu så ska du nog byta tillbaka till orginal,
        finns inte många öppna luftfilter som passar till subaruns luftmassemätare!

o kamremsbyta skulle ja garanterat lämna in det för 🙂

MVH//Andreas

Bonden
        Deltagare

Tackar!

Är det inte 10000mil eller 5 år vid kamremsbyte?

Öppet filter har det varit ett bra tag. Funkar bra.
          Frågade dock förra ägaren och han sa att det inte ska kunna skada mer än vad det gör på vilken annan turbo bil som helst? Det pratas/står mycket om det här på forumet (bra/dåligt).

// Fredrik

Snowman
          Deltagare

Tackar!Är det inte 10000mil eller 5 år vid kamremsbyte?Öppet filter har det varit ett bra tag. Funkar bra.Frågade dock förra ägaren och han sa att det inte ska kunna skada mer än vad det gör på vilken annan turbo bil som helst? Det pratas/står mycket om det här på forumet (bra/dåligt).// Fredrik

Tja!
            Grattis till en mycket trevlig bil! Har själv en 00:a GT. Jag var i ungefär i samma situation när jag köpte min. Gått knappt 6000 mil, sportluftfilter o inte bytt kamrem. Kamremmen skall bytas efter 10000 mil/5 år, så jag chansade inte, utan bytte.

Ang. sportluftfiltret så kan jag säga BYT TILL ORIGINAL. Har du knocklink? Jag har det o jag tackar förra ägaren att han satte dit den. Det visade sig att min LMM var paj. Knocklinken gav utslag på viss spikning, dom gula dioderna blinkade lite nu o då.
            Jag hade INTE märkt att LMM:en var paj om inte knocklinken funnits..

Det sitter en gammal revision av LMM original, som är lite känsligare (för luftfilterolja o annat skräp) än nya utbytes. Nyare LMM har vit text på sig, så man vet vilken man har..

Lycka till o välkommen i klubben 🙂

/Markus

moken
            Deltagare

Kamremmen är lite knökig att byta, men man klarar det själv om man är händig.

Riva ur kylaren är ett måste, iofs bytte jag min utan att göra det, men det tog ju sin tid då också…

Det är lite kruxigt eftersom remmen är hur lång som helst, ska gå runt veven och 4 kammar och lite andra roliga rullar osv.

Viktigt att kammarna inte rör sej när du nollat veven sägs det, några svetstänger att låsa kamremmen på dreven med är bra att ha, lägg bara något mellan så du inte klämmer märken i remmen.

Spännaren är skitdyr historia, men kan vara bra att byta när man ändå är i farten, det är någon hydralisk historia…

SecretAgentMan
              Deltagare

Byt de rullar med som känns lite vissna (de skall rulla mjukt, inte rassla eller vara glappa) – är man *van* meck, har tillgång till rätt verktyg och en servicemanual så är det inte överdrivet svårt.

Men konsekvenserna av en felmonterad rem kan sluta med motorrenovering, så gör rätt på en gång om ni skall göra det.

Det är betydligt lurigare än på en radfyra, det är dubbelt så mycket saker att hålla ordning på samtidigt. 😀

/J

Manor
                Deltagare

Grattis och välkommen :-).

Kammremmen ska bytas vid 10000 mil eller 4 år. Självklart ska du byta den nu.

Lycka till med bilen.

Bonden
                  Deltagare

Tackar!

Hmm, vet inte om jag vågar men det brukar gå bra tillslut.

Jag vet inte om remmen är bytt någon gång, kan man se det på remmen kanske? Tänkte öppna upp och kolla hur det ser ut.

Plastkåpan kan inte vara så svår att få bort.

Gillar inte det öppnafiltet.
                    Vet inte om jag har sådan lmm kännare, känner man inte att det är paj?

kelta
                    Deltagare

jo lite knivit e de ju att byta
                      när jag böt på min gt böt jag allt som remmen rullade runt
                      så slipper man vara orolig för att man missa en dålig komponent
                      lite dyrare men en billig försäkring tyckte jag
                      lyckA till

Bonden
                      Deltagare

A det är klart.

Men jag tänkte lämna in det vid 10000mil servisen, då får jag allt på papper.

Nu tänkte jag ”bara” byta remmen och kolla om det andra ser ok ut.

simo
                        Deltagare

Välkommen!

/U

SPiKE
                          Deltagare

Välkommen till klubben 🙂

jeppe
                            Deltagare

välkommen !

Patrik K
                              Deltagare

Välkommen välkommen! :+

Mkt bra val av modell =)

Jag skulle nog byta kamrem om jag var dig, bytte min vid 5500 men det var förra året o då var bilen ändå 7 år gammal. Skulle byta koppling så jag passade på att byta alla rullar (men som sagt, beror ju på vilka som e slitna) plus rem när ändå motorn var ur =)

Lycka till med allt och hoppas man får se pärlan på nästa träff.

// Patrik K

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.