› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ny motor medför nya problem. Ber om hjälp från veteranerna!
- Detta ämne har 16 svar, 1,314 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
emilboylarsson.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2013 kl. 12:47 #30581
emilboylarsson
DeltagareTjenare!
Fick hem nya strokermotorn (äntligen!!) från WMS nu i veckan. Kan fan ha kvar den här tråden då flera problem, frågor och funderingar lär uppstå!
Hur som; har börjat plocka ihop grejer och flytta över från den gamla motorn.
Min gamla kamremskåpa till vänster topp passar inte på den nya motorn. Kamdrevet på insugskammen bygger ut för mycket mot den gamla vilket resulterar i att kåpan inte går på. Kan det vara så att drevet på mina nya jdm toppar skiljer sig från andra? Skriver från plattan så jag har tyvärr ingen möjlighet att visa på bild hur jag menar.Sen det andra problemet. Reduceringen, skarven eller vad man nu vill kalla det till oljefilretlocket som slangarna går ifrån när det sitter filterflytt på. För att vara mer pedagogisk, den ihåliga gängstången som sitter där oljefiltret sitter på en originalbil. Den har sett sina bästa dagar och jag behöver en ny. Har maila kl racing och japspeed om de sjunde få tag på den men det kunde de såklart inte. Någon som har någon idé hur jag får tag på en ny?
Tack på förhand! / första subarun jag skruvar
12 juni, 2013 kl. 15:50 #257858GT99
DeltagareSubaru delar handlar du med fördel från importcarparts i UK.
Har dom inte det du söker i webbshoppen så maila eller ring så kan dom nog hjälpa till.12 juni, 2013 kl. 15:58 #257871emilboylarsson
DeltagareJo, ja det vet jag. Bra och komplett firma. Jo, kan ju höra med dem.
12 juni, 2013 kl. 17:07 #257862Gystompa
Deltagaretja
är det inte AVCS toppar du köpt då? har du en WRX eller Sti?
Jag har nog kåpor liggandes som kommer från en 02:as STi
12 juni, 2013 kl. 17:44 #257870emilboylarsson
Deltagaretja
är det inte AVCS toppar du köpt då? har du en WRX eller Sti?
Jag har nog kåpor liggandes som kommer från en 02:as STi
Vad dum jag är, klart det är så. Det är ju AVCS toppar jag köpt. Visste inte att det skiljde på kåporna. Men då vill jag gärna köpa dina om du har om du har några liggandes. Kan det medföra några andra problem eller ”att tänka på” nu när jag har AVCS toppar gentemot de tidigare? Troligtvis hade jag ju inte de på de förra eftersom kåporna inte passar.
12 juni, 2013 kl. 17:55 #257861TomK
DeltagareVad dum jag är, klart det är så. Det är ju AVCS toppar jag köpt. Visste inte att det skiljde på kåporna. Men då vill jag gärna köpa dina om du har om du har några liggandes. Kan det medföra några andra problem eller ”att tänka på” nu när jag har AVCS toppar gentemot de tidigare? Troligtvis hade jag ju inte de på de förra eftersom kåporna inte passar.
Ja ska du köra med AVCS så måste du ha kablage och oljeledningar för det på bilen.
12 juni, 2013 kl. 18:39 #257865TypeR
DeltagareYou’ll also need something to drive the avcs heads if your running standard ecu it won’t work.
12 juni, 2013 kl. 18:46 #257859555_STI
DeltagareJag har en hel kabelhärva från en JDM STi med AVCS och även DCCD liggandes om det behövs 🙂
12 juni, 2013 kl. 18:57 #257872emilboylarsson
DeltagareJa ska du köra med AVCS så måste du ha kablage och oljeledningar för det på bilen.
Okej. Snyggt misstag av mig där! Ska kika på det imorgon
12 juni, 2013 kl. 19:02 #257863Gystompa
Deltagarekolla upp det där vad du behöver för nåt 🙂 det blir lite extra saker om du ska åka med avcs
är du intresserad av kåpor sen så hör utav dig.
12 juni, 2013 kl. 19:03 #257873emilboylarsson
DeltagareHar eftermarknadssprut i bilen. Ems 8860. Ska kika på mina gamla toppar imorgon och undersöka dem. Om det nu är de gamla som satt i innan ras, det fick jag ingen riktig klarhet i av tidigare ägaren. Men troligtvis är det nog utan AVCS på dem.
12 juni, 2013 kl. 20:40 #257864Gyver
DeltagareVilket insug kör du med och toppmatade eller sidomatade spridare? Tänker på frigången till avcs-topparna…
13 juni, 2013 kl. 07:10 #257869emilboylarsson
DeltagareVilket insug kör du med och toppmatade eller sidomatade spridare? Tänker på frigången till avcs-topparna…
Kör med toppmatade dw 2200cc. Mycket riktigt, det är ju inte avcs på de gamla topparna. Jävligt klantigt av mig som lyssnade på tidigare ägaren som påstod att det var avcs toppar. Jag såg inte skillnaden på dem i och med att jag bara sett de utan avcs.
Var inne och läste lite om EMS sprut och det verkade som att de inte stödjer variabla kammar. Maildade nyss dem och frågade.
Sen verkar det ju som jag bara har avcs på insugskammarna. Efter lite påläsning så verkar det som att de nyare 2,5 liters sti har det på avgas också.
Får se om det är värt att köra på dessa toppar och bygga om eller om jag sätter på de andra utan.
Tack för alla svar, det är kalasbra! Är som sagt min första subaru!
13 juni, 2013 kl. 07:11 #257867emilboylarsson
DeltagareUploaded with ImageShack.us
13 juni, 2013 kl. 07:32 #257860TomK
DeltagareVar först från -08 som man fick dubbel AVCS.
Hade inte du rätt vassa kammar i dom andra topparna? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.