SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ny på forumet, frågor om lån och framtida köp.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    tossing
    Deltagare

Hejsan. Till att börja med, ursäkta för det väldigt långa inlägget.

Jag heter Johannes Lindqvist och har i hela mitt liv bott i Osby i skåne, men nu flyttat upp till min syster i Olofström. Blir 20 år i början på nästa år, alltså inte så mycket. Jag har dock redan haft 2 bilar varav jag krockade den ena. Just nu kör jag en Golf VR6.

Jag vill till att börja med passa på att tacka alla för ett helt underbart forum, har kikat lite här i nån veckas tid nu. Verkar vara underbara människor som kan svara på det mesta.

Enda sedan min bror köpte en Evo 2a har jag letat efter en motsvarande bil och det självklara valet är GIVETVIS en Impreza. 🙂

Till saken:

Jag har väldigt länge drömt om en impreza och blir helt till mig varje gång jag ser en. Har mer och mer fått intresse för att mecka och gå på bilutställningar, hade varit skitroligt att själv kunna ställa ut en sådan underbar bil.

Jag kommer förmodligen få en projektanställning i 6 månader där jag just nu sommarjobbar. Om man sköter sig kommer man med största sannorlikhet få vidareanställning då alla som jobbar där fått det redan. Så min tanke är att göra som min ovan nämnda bror, ta ett lån (givetvis inte förän jag fått min projektaställning).

Tycker ni det är en dum idé att ta ett lån? Då jag sysslar med min enda hobby på jobbet numera måste jag skaffa en ny, och bilar (Impreza) känns som det enda rätta. Då pappa även äger en bilverkstad med alla nödvändiga grejer till att bygga och mecka med bilar har jag ett riktigt guldläge tycker jag.

Men en projektanställning anses väl inte som fast anställning? Banklån.se skriver att det finns banker som beviljar lån ändå, trots att man bara har projektanställning, vikariat eller liknande.

Är det någon som har koll på vart man ska vända sig för detta? Själva ekonomidelen med avbetalning, försäkring och sådant har jag redan räknat på flera gånger och det går ihop sig bra.

En annan fråga jag har kanske redan finns besvarad men när jag väl skriver så kan jag dra upp den ändå. Jag undrar om det finns någon sida där man kan läsa om allt vad har med imprezor att göra?Skillnader och innebörder av olika modeller såsom WRX, GT, STI, årsmodeller, motorerna, m.m? En hemsida, bok, eller nån pdf?

Mycket tacksam för hjälp och vägledning. Hur har ni gjort? En impreza tar ju annars ett ganska bra tag att spara ihop pengar till 🙂

Mvh, Johannes!

MariaimprezaGT
      Deltagare

De flesta har nog lån på sina bilar, som tur är verkar de finnas imprezor för nästan allas plånböcker, man får mycket för pengarna! Så handla på ba! å lycka till 🙂

Maria

Skylifting is teh #### 😉

Palm
        Deltagare

Har du inte ”fast” jobb så ska man nog akta sig för att låna massa on du ens får!? Sen är de väl inte dumt att jobba upp lite kapital så du inte behöver låna alltihop för de blir ju en del utgifter som tilkommer typ en jätteräkning från försäkringsbolaget om du är 20 år tyvärr.

Det är ju perfekt att ha tillgång till verkstad, jag vet 🙂

Men lycka till med bilköpen och välkommen i klubben annars 😉

down_the_drain
          Deltagare

Normal sett när man tar lån så kolla de på förra årets deklarerde inkomst.. Och då kan det bli svårt att få nått ”större” lån om man inte har deklarerat nån inkomst. Sen brukar de även ha att man skall ha varit fast/tillsvidare anställd i minst 6mån innan de bevilja lån.
            Men det e juh annars bara att ringa banken o fråga..

/Peter

tossing
            Deltagare

Hejsan. Tack för alla svar, kul att nån engagerar sig.

Det ni säger låter vettigt tycker jag. Givetvis skulle jag inte ens tänka tanken på ett lån innan jag fått min projektanställning, men det verkar som att det är okej att försöka när man väl fått sin anställning? Jag vet att jag behövs på jobbet och projektanställning är en form av provanställning för dem. Bankerna säger tydligen själva att provanställning, vikariat eller liknande är i dagsläget vanligare än fast anställning.

Att jobba ihop en kassa innan man gör något annat tycker jag låter bra. Det kommer förmodligen en del kostnader i början. Byte av olja o filter, och andra saker som man helst bör byta direkt för att vara säker. Vad kan man räkna med att sånna ”bäst att byta”-grejer kostar i början? Reservdelar verkar vara sjukt dyra från subaru? Tänkte försöka hitta något annat ställe som säljer reservdelar.

Försäkringen skulle jag aldrig i livet sätta på mig själv. Då har jag inte ens råd att äga bilen i längden. Mina föräldrar är villiga att ”äga” bilen om jag betalar allt vad har med bilen att göra. Har kollat upp det och försäkringen hamnar på en tusenlapp i månaden. Lånet skulle hamna på runt 1600kr i månaden och det är en kostnad som jag absolut klarar utan problem.

Jag funderar även på att söka lite andra jobb där jag kanske kan få fastjobb för jag trivs inte till 100% på det jobbet jag har. Så jag ska bara surfa runt på forumet och snappa upp allt vad har med Impreza att göra och så avvaktar jag lite med mina planer.

Tack igen! Det hjälper mycket. 🙂

Mch, Johannes.

syke
              Blockerad

Jag kan bara konstatera, efter att ha ägt en impreza ”med lån” och en ”utan” att det är bra mycket roligare att äga en utan lån (d.v.s. spara ihop stålar innan du shoppar). Att lägga ca 2000 / mån på roliga delar och bensin till den är roligare än att betala 2000 / mån till banken.

Chewie
                Deltagare

Att köpa Subaru är givet, men till viket pris du vill betala som sagt avgör du. Man ska kunna leva också. Sen handlar det ju om prioriteringar 😉 😉

Har du råd så ta dig råd, men låt plånboken bestämma det, inte kärleken till Subaru 🙂 🙂

Har en sida som jag kan rekommendera att titta på, lite godis för hjärnan

http://home.arcor.de/subaru-impreza.de/Sonderserien.htm

På tyska dock men här kan du se vilka modeller som givits ut och gjorts.

Pasi_k
                  Deltagare

Jag råder dej att INTE skenförsäkra bilen i fråga.

Citerar ExOrdisen:
                    ”Inga armar , inga kakor”
                    Har du inte råd att pröjsa försäkringen på bilen har du inte råd att äga bilen heller.

/P Som betalat allt på alla bilar han ägt.

MariaimprezaGT
                    Deltagare

Håller med Pasi, hade själv skenförsäkring som gjorde att jag var nära å åka dit… Tack vare att jag bor hemma som de ordnade sig.. Så nu äger jag mina bilar själv. javisst, runt 18500 kr om året kostar de mig, med bra försäkring innehållande ”allt”, men de får de vara värt. Att ligga så på gränsen så man inte har råd å försäkra sin bil på sig själv gör att jag funderar på att man kanske ska vänta ett tag till då….

För OM du köper en GT för runt 100 k, å krockar den.. Å försäkringsbolaget inser du skenförsäkrar, så blir de inte kul, speciellt inte om du har lån på bilen…

Å du ska ha i beaktelse att de med all säkerhet finns folk på detta forum som jobbar med försäkringar och som har uppmärksammat denna tråd..

Så där tycker jag du ska tänka dig för!

Maria

Skylifting is teh #### 😉

tendency
                      Deltagare

Normal sett när man tar lån så kolla de på förra årets deklarerde inkomst.. Och då kan det bli svårt att få nått ”större” lån om man inte har deklarerat nån inkomst. Sen brukar de även ha att man skall ha varit fast/tillsvidare anställd i minst 6mån innan de bevilja lån.Men det e juh annars bara att ringa banken o fråga../Peter

Åtminstone på Swedbank kan man kliva in samma dag som man har fått tillsvidareanställning och ta ett större lån, bara man visar papper på det och sedan visar upp lönespecifikationer för några månader tillbaka.

Imprezan i garaget
                        Capricen i garaget

abacus
                        Deltagare

Subaru Impreza är en underbar bil att äga och köra, dock kan den vara lite av en mardröm att försäkra och äga. Och ska du sedan börja att trimma och skenförsäkra så tror jag att det inte är ett bra val.
                          Vid en smäll, som du skrev hade du tydligen krockat bort en annan bil, så lär det knappast bli billigare om du gör det samma med en Impreza som är skenförsäkrad.

Kolla med http://www.sveland.se vad du skulle få betal för egen försäkring på bilen, jag fick ett fint pris där betalar 6.200 per år för halv, (bor oxå i storstad GBG) på en Impreza GT -97 med lite smågodis under huven

Men som folk säger under 24 så kan det blir mycket dyrt.

Mvh Micke

tossing
                          Deltagare

Oj många som skriver och ger råd. Jag tar absolut till mig det ni säger.

Skenförsäkring kan jag hålla med om att det kanske inte är någon bra idé. Jag ska som ni råder kolla upp lite vad det kostar att äga den själv. Hade väldigt gärna ägt den själv.

Givetvis ska jag kunna överleva också. Jag tänker inte prioritera en bil mer än mig själv, men ekonomin är nog inga större problem. Men det visar sig när jag får anställningen, tills dess tänker jag givetvis inte göra nånting mer än att drömma 🙂

Tror inte det ska vara några större problem att köpa en subaru, jag har inte bråttom. Vill bara ha lite kött på benen och lite tips om vad jag bör göra och inte göra.

Tack för hjälpen.

tossing
                            Deltagare

Försökte kolla försäkring på sveland men de kunde inte ge nån offert via internet. Kollade atava och om man reggar bilen på mig blir det bara 600kr/månad dyrare på ”large”-paketet (1600 kr/mån) än om man skulle regga den på mina föräldrar. Det är en kostnad jag utan problem klarar utan att behöva snåla med något annat.

Räknar man bort alla kostnader som hyra, mat, kläder, och annat som man måste köpa, har jag ca. 6-8 000 kronor att röra mig med varje månad, och försäkring plus ett mindre lån skulle gå på strax över 3000 kronor/mån. Givetvis tillkommer även andra kostnader som däck, renovering, slitdelar och allt annat som inte har med bilen att göra. Detta ser jag dock inget problem med. Men som sagt, det får mitt nästa anställningskontrakt bestämma.

Tackar så mycket för länken till den tyska sidan föresten. Ska läsa på lite 🙂

KingWood
                              Deltagare

Läst igenom det mesta här nu och är rätt kluven i frågan om skenförsäkring, inte aktuellt för egen del men tycker det verkar vara mycket snack om polares lillebror och alla möjliga som varit så nära att åka dit. har aldrig hört om nån som verkligen åkt dit utom nån nisse med en porsche som tidningarna skrev om.
                                Så nu till saken innan jag själv köpte egen bil lånade jag givetvist farsans, och andra bekantas bilar, vad är skillnaden? lånar fortfarande farsan bil ibland och han min, räknar juh dock med att både han och jag inte ska stå med skägget i brevlådan bara för att man lånar bilen.

andreaswrx
                                Deltagare

Läst igenom det mesta här nu och är rätt kluven i frågan om skenförsäkring, inte aktuellt för egen del men tycker det verkar vara mycket snack om polares lillebror och alla möjliga som varit så nära att åka dit. har aldrig hört om nån som verkligen åkt dit utom nån nisse med en porsche som tidningarna skrev om. Så nu till saken innan jag själv köpte egen bil lånade jag givetvist farsans, och andra bekantas bilar, vad är skillnaden? lånar fortfarande farsan bil ibland och han min, räknar juh dock med att både han och jag inte ska stå med skägget i brevlådan bara för att man lånar bilen.

du har inget ägande intresse i den bilen vilket du har i en impreza om du står på lånet men försäkringen på någon annan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.