SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ny på forumet, frågor om lån och framtida köp.

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

vad är skillnaden?

Det är skillnad på att:
      * äga bilen och vara den som generellt använder bilen (köra, betalar försäkring, boka och betala service och besiktning, …) och sedan låna ut den till en kompis ibland
      * låna bilen varje dag och vara den som generellt använder bilen (se ovan) men någon annan stå som ägare och har försäkringen för att på så sätt få en billigare premie

Med tanke på att det är DU som är här och skriver och DU som vill köpa bilen så är det DU som skall stå för försäkringen.

Sen är det olika hur försäkringbolag resonerar. Frun hade tidigare en Renault Clio som hennes pappa som som ägare och då var försäkringen skriven på honom. Han bodde då i Dalarna och vi i Göteborg. Visst bilen var uppe hos ”ägaren” några gånger om året men vi körde den i Göteborg. En dag blev bilen påkörd på en parkeringsplats men det var inte min frus fel och Försäkringbolaget (minns ej vilket) tyckte inte alls det var några problem med att bilen var med i en olycka 45mil från ägaren med annan förare.
      Men det kan ju bero på två saker, dels var det inte min fru som orsakade olyckan, dels var det en Renault Clio som fick en bula i dörren. Om det hade handlat om en 20-åring som kört av vägen och totalskrotat med pappas Impreza 45 mil hemifrån hade de kanske börjat gräva lite mer för att kontrollera att det inte handlar om en skenförsäkring.

Sen kan jag tycka att det är lite lustigt att försäkringbolaget gladligen tar emot pengar gällade premien på en skenförsäkring men är ej villiga att betala ut något när ”ägaren” ber om det. Man borde ju varjefall få tillbaka pengarna man har betalat in då dessa var felaktigt inbetalda då försäkringen inte gällde men nej, de pengarna behåller de.
      Visst, det är ju upp till ägaren att inte ljuga och det står säkert i någon finstilt text men hur ofta läser man sånt. Själv läser jag inte ens instruktionerna för hur man sätter ihop IKEA-möbler. 🙂

Sen är det ju tillåtet att låta någon annan i hushållet stå för försäkringen om det på så sätt blir billigare. När vi försäkrade Imprezan hos IF sa de ”det är väl klart att försäkringen skall vara skriven på Kristina då det blir X.000kr billigare per år”. Så där det är tillåtet att spara in några kronor tycker jag definitivt att man skall göra det.

/N – som kört Impreza i 6 år men aldrig ägt en 😀

tossing
      Deltagare

kul att så många engagerar sig. Jag håller med om att de kan tycka de år konstigt att man alltid lånar pappas bil men håller också med om att man borde få tillbaka pengarna. Jag bor bara 5 mil från min far och vr6an är på verkstan hos pappa flera gånger i månaden, ibland flera veckor i rad. Att skenförsakra borde ju inte vara några problem men vill ju helst äga bilen själv för självstandighetens skull. 600kr extra i månaden é inget att bråka om tycker jag.

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.