Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33925
    Bounter
    Deltagare

      Hej, blev ägare till en Type-R V4 -98 för runt en månad sedan som bra precis gått 10k mil.
      Den är helt original förutom större avgassystem och Cusco coilovers som dessvärre sett bättre dagar (rostiga), renoverad motor med bättre lager och en lite billigare XTD sinter koppling.
      Den kommer även förbli helt som den är, kommer inte trimma eller skruva sönder på något sätt. (Har en Rx7 FC jag skruvar och svinkör med annars).

      Bilen har klarat sig bra från rost på undersida, hjulhus och skärmar, finns bara lite smått på ytan under samt lite på insidan vänster skärmkant.
      Den har dock rostat bra i hörnen under bakluckan precis under bakrutan.
      Där har det rostat hål och även spridit sig en bit ner på insidan men är spackel och silicon lagat av någon tidigare ägare, förmodligen i England.
      Det skall jag försöka laga bättre senare men hur det uppstått rost endast där men ingen annanstans på bilen måste bero på att den stått parkerad (kanske i nedförsbacke) med vatten liggandes kvar där en längre stund.
      Vad tror ni? Är det ett vanligt rostangrepp på Imprezor?

      Iom större avgassystemet så laddar förmodligen turbon lite mer, den går upp till 1.2bar men kan peaka på 1.3bar på högre växlar.
      Har sökt på forumet vad den skall ladda standard men hittar olika svar, någon som vet bättre?
      Är det safe att köra på mitt ladd med standardbox?
      Vid vilket ladd går fuelcut in?

      Hur fungerar den automatiska I/C sprayen?
      Går den igång på endast laddtryck eller känner den av insugstemp eller en kombination av båda?

      Hur fungerar DCCD funktionen?
      När den är i “lock” positionen (högst upp) så förstår jag att mellandiffen skickar lika mycket kraft fram/bak?
      När den är längst ner så antar jag mellandiffen fungerar som en vanlig öppen diff?
      Hur är det på dem andra stegen emellan?
      På steget näst längst ner antar jag den skickar mest kraft till bakhjulen och sedan låser den mellandiffen så man jämnar ut mellan fram/bak mer och mer ju högre upp mot “lock” man går?
      Nån som har koll på en % sats på det?
      Måste man stå still för att ändra inställningen eller går det göra även när man kör?

      Kan höra när man kör på främst ettan, tvåan och trean på lite högre varv att lådan viner lite, låter som att det skulle sitta rakskurna drev i den men det tvivlar jag på?
      Är det vanligt att den viner lite eller är lådan påväg att gå?

      Kommer säkert på fler frågor men är dem jag har nu.
      Någon som vill hjälpa en ny Subba ägare? d—0.o—b

      #277752
      Turbovin
      Deltagare

        DCCD:n fungerar ungefär så här, det är som sagt låsningen man ställer in. Det blir 50/50 bara för att ingen hastighetsskillnad mellan axelparen tillåts.

        Vinandet i lådan är nog ganska normalt. Min etta lät nästan rakskuren.

        Rosten vet jag “tyvärr” inget om då jag inte har nån fläck på min.

        #277753
        Christian S
        Deltagare

          Iom större avgassystemet så laddar förmodligen turbon lite mer, den går upp till 1.2bar men kan peaka på 1.3bar på högre växlar.
          Har sökt på forumet vad den skall ladda standard men hittar olika svar, någon som vet bättre?
          Är det safe att köra på mitt ladd med standardbox?
          Vid vilket ladd går fuelcut in?

          dom ska ladda ca 1bar orginal

          Hur fungerar den automatiska I/C sprayen?
          Går den igång på endast laddtryck eller känner den av insugstemp eller en kombination av båda?

          den borde gå på insugningstempen

          Hur fungerar DCCD funktionen?
          När den är i “lock” positionen (högst upp) så förstår jag att mellandiffen skickar lika mycket kraft fram/bak?
          När den är längst ner så antar jag mellandiffen fungerar som en vanlig öppen diff?
          Hur är det på dem andra stegen emellan?
          På steget näst längst ner antar jag den skickar mest kraft till bakhjulen och sedan låser den mellandiffen så man jämnar ut mellan fram/bak mer och mer ju högre upp mot “lock” man går?
          Nån som har koll på en % sats på det?
          Måste man stå still för att ändra inställningen eller går det göra även när man kör?

          i lock (längst upp) driver den 50/50 och i öppet läge (längst ner) så driver den 35/65 men om du har de i öppet läge och spinner/sladdar så blir den i princip 100% bakhjulsdriven eftersom kraften tar lättaste vägen.
          det är bara att ändra hur du vill.
          här har du en video som visar hur den funkar https://www.youtube.com/watch?v=zHZSgXXC2x8

          #277756
          Bounter
          Deltagare

            Tack för svaren!
            Då kan man alltså ändra läget samtidigt som man kör, vilket han verkar göra på filmen?
            Känns lite läskigt att prova då jag stått stilla och hört och känt en liten smäll när jag ändrat nedåt från “lock”, är det också normalt?
            Styrs mellandiffen av oljetryck eller hur fungerar den?

            #277755
            Igge
            Deltagare

              Ja du kan ändra under körning.

              Kör du och har lite olika rotation knäpper det när den när låsningen går ur och spänningen i drivlinan släpper.

              Knäpper det mycket även när du kör rakt fram?

              #277754
              Christian S
              Deltagare

                det är som sagt bara att ändra när du känner för det, i videon gör han det under full gasd—0.o—b
                att det känns när du ändrar den stillastående ifrån lock mot öppet läge beror på att den släpper spänningen som är i drivlinan.
                dccd:n är en magnetkoppling som greppar mer ju mer ström den får.

                #277757
                Bounter
                Deltagare

                  Provade ändra medans jag rullade igår och det fungerade utan problem!
                  Då vet jag det! 🙂

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.