› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Nya bilen, trimtips!
- Detta ämne har 32 svar, 4,580 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2011 kl. 16:24 #219575
volvosnubbe
Deltagarejerry bytte väl spridare (silverpilen)?
Stewe (kan inte alla namn men antar att de e stefan i gbg ?) han kör väl med höjt soppatryck(såg en BTR när ja va i garaget sisst).Hursom jag går efter vad det sa till mig på JRM för 4år sedan när jag mappade min.
SEN sa jag också att spridarna BEVISLIGEN klarade mer än vad teorin säger !!
Men att GTn hade 440cc visste jag inte det kan jag hålla med om.
Där tycker jag dock det är dåligt av subaru att ha samma spridare på gt som sti men de kan ju diskuteras i en annan tråd.att Newage sti rosa spridare som e toppmatade vet jag klarar effekter runt 400hk men dem e ju bra större än classic sti.
Frågan är om gtns motor pallar 350hk har 440cc spridare och klarar nästan att få ut samma effekt om sti .
Vad är då skillnaden !?
Topparna e ju lite roligare och det går o plocka något mer effekt med lite enklare metoder man i slutsumma e de ju samma ändå?
Eller ?1 mars, 2011 kl. 16:47 #219561Kvarnis
DeltagareJerry hade 740ss’s spridare om jag nu missade att skriva det…
Det är som sagt kassat att sti’n har samma spridare som gt tom 00 ja…
Topparna skiljer en hel del mellan åren, även gt oh sti så klart.
From 97 tom 00 har sti under bucket schims i olika former, newage är scimhslösa 🙂
Kammarna är lite arrgresivare men det skiljer även mellan åren from newage så har sti avcs.
from 2005 så ändras det en del igen men…
STI’n har smidda kolvar annars så är bottendelarna inann newage hyfsat lika, riktigt gammla RA har cdb som är blue printed, under bucket schims och vassare kammar.
ph2 2 toppar har lite större portar, när det gäller avs topaprna så finns det lite olika port storlek därmed…
1 mars, 2011 kl. 18:34 #219556Manor
DeltagareManor: Det första jag läser på om en bil handlar inte om trimning, utan det är bilen i sig jag var ute efter, inte att bygga något utav den, undrar lite över sakerna som kan göras, detta betyder inte att jag bestämt mig redan innan jag köpt bilen att den ska trimmas men sedan inte läsa något om detta, man kan alltid surfa runt på internet men det är på forumet man får bra svar från folk som varit med om det hela, någon gång måste man lära sig, ursäkta att jag inte pluggat på om bilen i 2 år innan jag köper, sånna som du på forum med sådan negativ anda gör hela grejen så jävla tråkig, allmänt snack, ska man inte kunna ställa lite frågor då? Har du under något tvång tvingats svara i tråden? Hade hellre sett att du håller dig borta och att dem som vill och kan svarar! Tack!
Btw, hade du varit ”uppmärksam” har jag sedan 2 månader tillbaka läst runt på forumet om modellerna och olika trådar om allt möjligt, och nyligen även då reggat mig för att kunna diskutera modeller och dylikt, inte första tråden på allmänt som jag undrat lite högt och lågt!
Ja, jag är väl inte direkt känd för att vara negativ…men ibland så blir man väl kanske lite onödigt irriterad. Inte tusan behöver du surfa runt på Internet, men om du har läst runt på forumet i 2 månader utan att notera att man mappar en Impreza och inget annat så är det ju bara att beklaga :(.
Det är säkerligen inte ditt fel utan det måste vara forumets sökfunktion. Jag noterade också att det inte var din första fråga, utan du är väl nu uppe i 17 inlägg.
Lycka till med bilen :).
1 mars, 2011 kl. 19:15 #219554Subarumicke
DeltagareLägger mig i och frågar lite här.
Kör fortfarande med orginalturbo, men är sugen på snäppet värre.
Som Volvosnubbe skrev så finns det ett antal turbosar att välja emellan.
Hade inte tänkt mig någon direkt större effektökning, men mellan 300-315hk.
Är rätt stor prisskillnad mellan t ex v24/v28 och VF34/VF35. Är det värt att lägga ner de där extra pengarna tycker ni? Vad är skillnaden?Vad är det värt?? Bra fråga som du säkert kan få 100 olika åsikter om, Jag brukar resonera vad vill jag få ut av det hela, åka en steg 1 bil är lagom alla dagar i veckan om du ska köra bilen dagligen, men hur kul är det att vara som alla andra????
När jag köpte min första Impreza år 2000 så var målet att åka orginal, men det blev tyvärr inte så långvarigt 🙁
i dag 11 år senare
Jag vill ha en bil som är snabb på bana, toppar 300 blås och inte blir omkörs av Porschar på Mantorps långa raka, går under 1.20 i superstage
det är mitt mål, men det kostar tyvärr lite mer en steg 1 🙁Med facit i hand skulle jag stannat vid ett steg 1 trim, men man lever bara en gång 🙂
1 mars, 2011 kl. 19:38 #219569Ångan
DeltagareVad är det värt?? Bra fråga som du säkert kan få 100 olika åsikter om, Jag brukar resonera vad vill jag få ut av det hela, åka en steg 1 bil är lagom alla dagar i veckan om du ska köra bilen dagligen, men hur kul är det att vara som alla andra????
När jag köpte min första Impreza år 2000 så var målet att åka orginal, men det blev tyvärr inte så långvarigt 🙁
i dag 11 år senare
Jag vill ha en bil som är snabb på bana, toppar 300 blås och inte blir omkörs av Porschar på Mantorps långa raka, går under 1.20 i superstage
det är mitt mål, men det kostar tyvärr lite mer en steg 1 🙁Med facit i hand skulle jag stannat vid ett steg 1 trim, men man lever bara en gång 🙂
Förstår hur du menar och hade jag inte haft en familj att ta hand om och ut och resa med varje år så hade jag också gärna spåret ur 🙂
Målet är väl att ha dryga 300hk, har inte kunskap, plats och pengar att behöva öppna motor för att byta kolvar, stakar osv.
Tanken är väl att jag ska ligga och plåga lådan lite så där lagom, och OM/NÄR den rasar så blir det en kralligare drivlina.
Som läget är nu så har jag 3″ system, walbro 255 soppapump, osv, plus att den är mappad allt var turbon orkar med antar jag. Har papper på 282hk, men så mycket orkar väl inte orginalturbon med ens har jag för mig, så lite glädjesiffror är det nog, men det bjussar jag på 😉
Men som sagt, en något större turbo, 300-320hk efter en ny mappning.
Tvingas jag byta min orginal IC för den effekten?
Har sett att det finns en uppsjö med olika turbosar på Ebay, men brist av kunskap osv har gjort att man bara kollat efter ovan nämnda märken.Som sagt, är damen som har kopplat greppet om ekonomin här hemma, så ju billigare desto bättre kan man säga, samtidigt som att man inte vill skaffa nåt som kan ställa till mer skada än glädje.
1 mars, 2011 kl. 20:26 #219562Kvarnis
Deltagareebay aggen är till 99% Kina skit tyvärr, du måste byta slanagrna till din ic om du inte redan gjort det, om du tänker byta turbo och mappa om.
Dom brukar sprika vid ca 1.25bar.
Skulle säga att en VF30/34 skulle vara en bra turbo för dig.
Vf35 om prio är mer tight konbana1 mars, 2011 kl. 20:47 #219570Ångan
Deltagareebay aggen är till 99% Kina skit tyvärr, du måste byta slanagrna till din ic om du inte redan gjort det, om du tänker byta turbo och mappa om.
Dom brukar sprika vid ca 1.25bar.
Skulle säga att en VF30/34 skulle vara en bra turbo för dig.
Vf35 om prio är mer tight konbanaVanliga siliconslangar som gäller då eller?
Skillnaden mellan VF34 och VF35 vet jag ungefär, men VF30, nu lärde jag mig nå nytt igen 🙂
Har för mig VF35 passade mig spec riktigt schyst iaf.2 mars, 2011 kl. 00:02 #219578Turbovin
DeltagareJapp annat grenrör och Hybrid fmic på min bil.
348 hk ur VF28:an på Vpower, både med Ecutech och Simtek, tror återigen inte att nån annan VF-turbo förutom möjligen twinscroll skulle gett så mycket mer effekt.
2 mars, 2011 kl. 08:03 #219563Kvarnis
DeltagareVF30/34 är samma turbo skillnaden är att 43’n är kullagrad.
Jag skulle gissa på att du fått en något högre effekt med VF30/34, men det skulle knappast varit värt att byta.
grenröret ska man inte avfärda, då nästan 350 ur en VF28 är ett mycket bra resultat. Runt 320-330 är en mer normal effekt på en STI.
Skillnaden är även att gt’n funkar lite bättre med agg som flödar lite mer typ VF30/34 TD05-16/18/20G.
Din bil är nog en av av de bättre avstämda med VF28 +ditt maxim? grenrör.
2 mars, 2011 kl. 08:07 #219564Kvarnis
DeltagareVanliga siliconslangar som gäller då eller?
Skillnaden mellan VF34 och VF35 vet jag ungefär, men VF30, nu lärde jag mig nå nytt igen 🙂
Har för mig VF35 passade mig spec riktigt schyst iaf.Jeep sillicon slangar i stället för plast org. skräpet som sitter där är ett måste.
VF30/34/35 har samma kompressor, VF34 är kullagrad, VF35 har ett mindre avgashus.
2 mars, 2011 kl. 11:50 #219580goffemannen
DeltagareVanliga siliconslangar som gäller då eller?
Har för mig VF35 passade mig spec riktigt schyst iaf.ja har ett beg kit med samco slangar om du vill köpa. Ge mig bud.
3 mars, 2011 kl. 15:10 #219567Ångan
Deltagareja har ett beg kit med samco slangar om du vill köpa. Ge mig bud.
Är det blå slangar?
Hur pass komplett kit är det? Bara till ic:n?3 mars, 2011 kl. 15:14 #219581goffemannen
DeltagareJa de är blåa. De är alla 3 slangarna till IC.
3 mars, 2011 kl. 19:13 #219571Ångan
DeltagareJa de är blåa. De är alla 3 slangarna till IC.
Pm strulade här på forumet så jag drog iväg ett PM på garaget istället.
3 mars, 2011 kl. 19:33 #219582Tobben
Deltagareflinker in med en fråga här..iom trim hur ”länge” räcker orginal koppling till på en gt 00?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.