SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Nya problem, snart ger jag upp, motorn tappar varv..

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    brallor
    Deltagare

Hej

Har haft problem sedan bilen köptes och det fortsätter,

Jag har en Impreza Sti -06 som är mappad hos JRM

Har har haft problem med laddtryck, det är dock löst.
      Bilen har dock alltid fått felkod ”system too lean bank 1” och dåliga värden på bilprovningen.

Felsökning har gjorts och idag byttes främre lambdasonden och när jag hämtat den hos verkstaden så skulle jag provköra den ca 15 mil hem och jag märkte att varvet på motorn ibland sänktes med ett par hundra helt plötsligt, som en liten fuelcut.

Jag kunde ligga och köra i 120km/h och sen ökade jag väldigt långsamt och helt plötsligt när jag kommer upp till ca 130km/h och varvet ligger på ca 3000 så sjunket varvet till 2800, har någon tips på vad det kan vara?

Tacksam för alla tips jag kan få!

kamikaze
      Deltagare

ACn som slår igång kanske ?

kleinis
        Deltagare

är hastigheten densamma ?
          i så fall är det något elfel skulle jag tro.

ACn kan bara göra tomgången svajig så den behöver du nog inte tänka på.

Gyver
          Deltagare

Har samma problem på min, det dök upp under mappningen och jrm såg via felkod att den tappa hastihetssignalen. Kolla kabeln som går ner till den svarta hastighetsgivaren på lådan. Du ser den via motorutrymmet på lådans högra sida. Känn så inte kontakten sitter löst, den kan ha blivit ryckt i medans du böt lambdasensorn. Jag har bytt min givare häromveckan och haft ett jäkla strul som resulterade i att jag fick ta ner lådan för att få bort givaren helt då den gick sönder, plastskit…

Dra gärna en liten straps runt kontaktstycket sen, min hade inte möjligheten att klicka fast längre då den var sliten och därför säkert hoppade löst under färd eller ifall jag var där och ryckte i kablar…

brallor
            Deltagare

Okej, ska kolla på det ikväll om jag hinner efter jobbet. Jag har inte fått några felkoder, det var inte enbart precis vid det varvtalet och det blir betydligt större hopp om jag kör hårdare, känns som fuelcut :/

Man känner att motorn hackar till, så det är inte bara mätaren som visar mindre.

Gyver
              Deltagare

Mjo, jag har inte hunnit fixa det själv än pga jobb men min beter sig precis likadant. Den nya givaren verkar inte ha löst problemet. Uppdaterar när jag har löst det.

Andersson
                Deltagare

Har du bytt den trasiga slangen till intercolern?

brallor
                  Deltagare

Andersson, japp, fått dit en ny silikon så den håller tätt nu 😉

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.