› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Nybliven ägare till gt kombi
- Detta ämne har 20 svar, 1,987 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av
Hyena.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2013 kl. 08:31 #31136
Hyena
DeltagareHej! Tänkte välkomna mig själv till detta forum som nybliven subaruägare. Köpte mig en vinröd GT-kombi född 2000 med 19000 mil på mätarn. Min tanke med denna är att ha den så länge det går och så sakteliga putsa upp den till en oklanderligt välhållen originalbil till det yttre. Under ytan får vi se vad som händer. Mitt första uppdrag är att byta skivor och belägg fram eftersom de sjunger på sista versen. Förmodligen blir det jrms lösning med DBA street series och hawk hps belägg. sedan kommer det nog bli till att uppgradera väghållningen då jag tycker den svajar lite. men jag kommer nog ha många frågor eftersom jag inte är mekaniker till yrket. så jag hoppas på ett hjälpsamt forum
Mvh29 september, 2013 kl. 09:21 #261000Igge
DeltagareVälkommen och grattis till nyförvärvet! 🙂
29 september, 2013 kl. 13:57 #261011Hyena
DeltagareTackar igge vi kan ju börja med att fråga om det är ett vanligt problem med eventuellt läckande olja ner poå lamellerna eller om det kan vara s¨å att jag måste byta kopplingen .
29 september, 2013 kl. 15:33 #260999Igge
DeltagareJag råkade ut för en dålig vevaxeltätning som resulterade i oljemarinerad koppling på min 99
Så det förekommer åtminstone29 september, 2013 kl. 16:07 #261010Hyena
Deltagarejaha då får man väl anta att detta är problemet .. kan man köra så utan risk eller måste man fixa det?.. Är det et stort jobb att åtgärda? om verkstan ska få ta det kan man passa på och ta någon annat i samma veva när man ändå är inne o gräver?
29 september, 2013 kl. 16:55 #260998Igge
DeltagareJag hade problem med oljeläckage från fler håll så jag behövde hålla ett öga på oljenivån. Sedan byttes alla läckande tätningar och även koppling och lite annat så jag vet inte vad som händer om man kör så länge.
Men om jag får gissa är det väl inte farligare än att kopplingen börjar hugga eller slira.
Det är väl ett ganska stort jobb att byta bakre vevaxeltätningen då växellådan måste kopplas bort från motorn så jag passade på att byta koppling, urtrampningslager och tryckplatta när det ändå var isär.
29 september, 2013 kl. 19:08 #261009Hyena
DeltagareTack för detta då kommer nästa fråga ska man ta en värre koppling då eller frestar man på lådan för mycket då?
29 september, 2013 kl. 20:05 #261002Dash
DeltagareSka du ändå byta och har planer att ta ut lite mer effekt i framtiden kan det vara värt att satsa på en med organiska lameller. Sedan bör man ta det lite lugnt med räcerstarter, GT-lådan är inte det mest skottsäkra i Subaruväg…
30 september, 2013 kl. 16:32 #261008Hyena
DeltagareSka du ändå byta och har planer att ta ut lite mer effekt i framtiden kan det vara värt att satsa på en med organiska lameller. Sedan bör man ta det lite lugnt med räcerstarter, GT-lådan är inte det mest skottsäkra i Subaruväg…
vad jag har fattat så verkar det fruktansvärt dyrt att få dit en värre låda. Nu har jag inte tänkt göra några racestarter men skulle ju känna mig tryuggare om jag viste att lådan levde ett tag. kan man inte slänga på nån gammal hållbar låda från nån annan bil eller ställer fyrhjulsdriften till det ?
30 september, 2013 kl. 18:02 #260997Igge
Deltagarevad jag har fattat så verkar det fruktansvärt dyrt att få dit en värre låda. Nu har jag inte tänkt göra några racestarter men skulle ju känna mig tryuggare om jag viste att lådan levde ett tag. kan man inte slänga på nån gammal hållbar låda från nån annan bil eller ställer fyrhjulsdriften till det ?
Center- och framdiff sitter i växellådan varför det är svårt att byta till en låda från någon annan bil
30 september, 2013 kl. 21:01 #260994Surbarbro
DeltagareHej du och ett bra val av bil.
Välkommen till klubben.
Se nu till och bli medlem också. ( Jag kan inte se om du redan är det)
Ju fler vi blir. så kan vi göra mer. 🙂
Hur som helst, se till att du kommer med på en träff. Då får du ju se hur kul vi har det.30 september, 2013 kl. 22:30 #260995Markus
DeltagareTack för detta då kommer nästa fråga ska man ta en värre koppling då eller frestar man på lådan för mycket då?
Hej och välkommen önskar jag också
Ska du inte trimma så finns det ingen anledning att köpa bättre än du behöver. En Exedy steg 1 eller liknande är nästan som att köra original och kostar mindre än original. Håller för mer än vad lådan tål och räcker gott som ett första steg. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/exedy-originalkoppling-impreza-gc8-turbo.html
Se till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.
1 oktober, 2013 kl. 14:31 #261006Hyena
DeltagareHej du och ett bra val av bil.
Välkommen till klubben.
Se nu till och bli medlem också. ( Jag kan inte se om du redan är det)
Ju fler vi blir. så kan vi göra mer. 🙂
Hur som helst, se till att du kommer med på en träff. Då får du ju se hur kul vi har det.Ajdå trodde jag var medlem. i och med att jag skaffade mig ett konto .. Nåja då ordnar jag det .. Tack för heads up
1 oktober, 2013 kl. 14:39 #261007Hyena
DeltagareHej och välkommen önskar jag också
Ska du inte trimma så finns det ingen anledning att köpa bättre än du behöver. En Exedy steg 1 eller liknande är nästan som att köra original och kostar mindre än original. Håller för mer än vad lådan tål och räcker gott som ett första steg. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/exedy-originalkoppling-impreza-gc8-turbo.html
Se till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.
hej tänkte lägga mig på 280 hk till en början. så det kanske är ide att byta koppling isf eller?
sen måste jag fråga ytterligare en sak om man lägger i HKS insatsfilter i originalboxen måste man mappa om då eller klarar det sig ändå? (original avgas ännu så länge. sen blire nog nytt fast med original ändrör)1 oktober, 2013 kl. 20:20 #260996Christian S
DeltagareSe till att byta det lilla ”pilotlagret” som sitter i svänghjulet också.
finns på Jula för typ 60kr
Ajdå trodde jag var medlem. i och med att jag skaffade mig ett konto .. Nåja då ordnar jag det .. Tack för heads up
riktigt så enket är det inte, det är lite skillnad på att vara medlem här på klubbens forum och att vara medlem i själva klubben 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.