Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    DonneR
    Deltagare

Hej!

Som rubriken lyder köpte jag en Subaru Impreza GT för knappt 2 månader sen, den hade bara gått 12 700 mil och tidigare ägaren verkade seriös (den var omodifierad), Men när jag startade den en gång efter en långkörning så brakade det till i växellådan, och nu måste den bytas, eftersom den skrapar o har sig när när man motorbromsar/växlar.

Nu till frågan, om jag vill ha en liten nyare växellåda från en sti eller något som är lite mera trimvänlig/pålitlig.. hur hittar jag det lättast/billigast? Verkar bli från England, men vad för sida använder man och vilka vet man passar? Hoppas på lite hjälp eftersom vill se min lilla subba i livet så snart som möjligt ^^!

/C

Markus
      Deltagare

Hej och välkommen i gänget 🙂

Gör en sökning här på klubben. Frågor om lådbyten dyker upp nästan varje vecka så det finns massor med tips angående vilken utväxling man ska ha, om man behöver byta hubbar, axlar osv.

Steewe
        Deltagare

Hej!

Som rubriken lyder köpte jag en Subaru Impreza GT för knappt 2 månader sen, den hade bara gått 12 700 mil och tidigare ägaren verkade seriös (den var omodifierad), Men när jag startade den en gång efter en långkörning så brakade det till i växellådan, och nu måste den bytas, eftersom den skrapar o har sig när när man motorbromsar/växlar.

Nu till frågan, om jag vill ha en liten nyare växellåda från en sti eller något som är lite mera trimvänlig/pålitlig.. hur hittar jag det lättast/billigast? Verkar bli från England, men vad för sida använder man och vilka vet man passar? Hoppas på lite hjälp eftersom vill se min lilla subba i livet så snart som möjligt ^^!

/C

Hallå!

Vet inte vart du bor, men skulle rekommendera att du kontaktar Peter E (peter.encrantz[a]hotmail.com). Det kan hända att har en låda på lager eller att han kan reparera den du har.

Mvh Stefan

DonneR
          Deltagare

Hej och välkommen i gänget 🙂

Gör en sökning här på klubben. Frågor om lådbyten dyker upp nästan varje vecka så det finns massor med tips angående vilken utväxling man ska ha, om man behöver byta hubbar, axlar osv.

Mjo, har sökt lite här på sistone på folk som haft samma fel.. då är det 3an som problemet oftast ligger, men såg aldrig någon direkt bra sida/namn på lådor som passar i GT’n, Vill helst inte att samma problem händer igen ifall man skulle vilja ha några mer hästar. (hört att växellådan ryker ganska snabbt så fort man närmar sig 300hk), Men jag får kika vidare på trådarna! 🙂

/C

Durasell
            Deltagare

Släng i några PPG drev 🙂

Jetti
              Deltagare

Eller så får du tag i en STi låda du kan smacka på 🙂

DonneR
                Deltagare

Eller så får du tag i en STi låda du kan smacka på 🙂

Hur vet man vilken som passar, och hur hittar man det smidigast? Ebay? För är lite sugen på det :O

Markus
                  Deltagare

Du får kolla utväxlingar på lådorna och kontrollera vilka drivaxlar som passar. Jag har en internt ombyggd tidig 04-låda med annat innehåll (Sti med DCCD) och slutväxel som passar mot original GT-diff. Behövs en ombyggd kardan och 2006(?) WRX-axlar (ej sti) fram för att passa mot GT-hubbar. För att kunna använda DCCD fullt ut behöver man mig veterligen ta bort ABS vilket jag inte gjort så jag kör öppen mitt. Min låda byggdes av Grade A i England men det finns många som säljer liknande kit eller kompletta med hubbar och allt både på ebay och engelska forum. Då krävs dock nya bromsar och fälgar…

>–Micke–>
                    Deltagare

Hej!

/C

Snacka med Jobparts i Vallentuna.En STI låda är inte “bara” att smacka på tyvärr. Jag bytte min låda för ett par månader sedan och bytte då till en “japanlåda” utv 4:44. Vill man ha en starkare låda utan att hålla på att ommodifiera som en STI låda kräver så är mitt tips att skaffa en sådan. Man måste givetvis byta bakdiff till samma utv också.
                      Lycka till.

JohanLofgren
                      Deltagare

Jobparts är helt klart ett bra val! Kan allt och är seriösa! Jag köpte ny maskin därifrån! Snacka med Fredrik!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.