Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    dustrat
    Deltagare

Hej!

Jag har precis köpt en Legacy 2.0 R (kombi) från 2006 och har lite frågor:

Jag är inte direkt ett fan av originalstereon där man endast kan spela vanliga ljud-cds. Finns det någon som kan installera en bilstereo jag köper själv (jag bor i Norrköping)?

När jag körde senaste gången idag så började det pipa förskräckligt med jämna mellanrum i ett par minuter. Vad kan detta vara? Hittar inte mycket i instruktionsboken mer än att det finns en slitageindikator för bromsarna och de ÄR ganska slitna, kan det vara det?

För övrigt är jag väldigt nöjd med bilen än så länge! Skön att köra och ett jäkla skutt från min förra bil (Ford Focus från 2000).

Barry
      Deltagare

Hej hej. Har ju själv nyligen köpt mig en subaru legacy 2006 2.0r.
        det som lät var inte bältes varnaren då? För den låter väldigt mycket
        om du ej har bälte på dig. Den reagerar på båda framsätena.. Vet
        ej om den känner av baksätet med.

dustrat
        Deltagare

Jag vet inte, det kanske var det? Det var hur som helst inga lampor som var tända på panelen. Får se om det återkommer! Jag funderade på om det kunde vara nåt sånt. Det kanske var pga tung matkasse i passagerarsätet? Verkar rimligt 🙂

Barry
          Deltagare

Bara testa köra utan bälte så hör du ju om det låter så. 🙂
            Själv tycker jag min tomgång blivit lustig efter servisen.. Den sjunker ner lågt
            ibland när man kopplar ur och gasar.. Ner till 500rpm för att sedan öka till straxt under
            1000… Hur funkar din?

jag bor ju i västervik så e ju rätt nära norrköping.. Vi har ju visfestival nu i dagarna.

dustrat
            Deltagare

Du hade helt rätt med att det var bältesvarnaren som pep. Angående tomgången så upplevde jag inte att den kom ner till 500 och sen upp till 1000 igen. Däremot står den inte helt stilla. Gasar på lite, den går ner och sen upp lite.

GrizzlyBear
              Deltagare

Bältesvarnaren för passagerarstolen sitter uppe i taket. Iaf på min 07:a. Kanske därför du inte såg någon varningslampa på instrumentpanelen 🙂

Ang. tomgången har jag det “problemet” på min 2.5:a också. Men varvet går snarare ner till 100rpm än 500rpm innan den hoppar upp till 1000rpm igen. Jag är förvånad att den inte har tjuvstannat ännu. Det är nära varje gång hör man.
                Att tomgången går upp och ner lite kan bero på ACn.

dustrat
                Deltagare

Jaså i taket? Då ska jag kika där nästa gång det piper. Jag tycker jag hittar nya grejer varje gång jag sätter mig i bilen 🙂

Barry
                  Deltagare

Kan nog va så att den går mycket lägre.. 🙂 för känns de gånger att bilen skakar lite.. Eller ja motorn.

Barry
                    Deltagare

“felet” går ju leva med. =) men om man höjer tomgång lite så dippar den kanske inte lika lågt?

GrizzlyBear
                      Deltagare

“felet” går ju leva med. =) men om man höjer tomgång lite så dippar den kanske inte lika lågt?

Jag funderar också på det. Men jag har inte tagit upp det med verkstaden än.

ssebasstian
                        Deltagare

Bara testa köra utan bälte så hör du ju om det låter så. 🙂
                          Själv tycker jag min tomgång blivit lustig efter servisen.. Den sjunker ner lågt
                          ibland när man kopplar ur och gasar.. Ner till 500rpm för att sedan öka till straxt under
                          1000… Hur funkar din?

jag bor ju i västervik så e ju rätt nära norrköping.. Vi har ju visfestival nu i dagarna.

Sjunker/höjer den om acn är av också?

Barry
                          Deltagare

Kan nog vara så att den funkar okey utan AC på.
                            Men för 3 månader sedan jag köpte bilen var det ju ingen värme så han behövde arbeta så hårt.. så bilen kan ju lika gärna alltid ha lidit av detta fenomen..

ska testa med att stänga av ac:n imorrn..

Barry
                            Deltagare

Har nu testat lite.. tomgången e stabil med ac av.. dock när bilen e varm ligger den på 550rpm som max.. rätt lågt.. så troligtvis e det ac som drar ner den lite till… för den pendlar en del med ac på .. kan man dra upp tomgången själv? min gti 16v från 87 fixa jag det med en skruvmejsel. 🙂 tror dock det e varma dagar ac jobbar mest som fenomenet kan uppstå .. dock har den ju aldrig dött av det.

Barry
                              Deltagare

Här e min Legacy, hur ser din 2006:a ut?

dustrat
                                Deltagare

Okey, här är min:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.