Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30430
    andreasue
    Deltagare

      Hej på er allihop!

      Som rubriken lyder har jag nyligen fått överta denna lilla pärla av en bekant till min far. Det är då en 1983 års Subaru 1800 4WD Touring med en EA-81(?) motor och automatisk(!!) växellåda. Rena lyxkärran!

      Gubben fyller snart 90 och hade ingen användning för den längre.
      Kan ni tänka er att bilen stått orörd i 4 år i ett garage och när jag kommer dit är batteriet så klart heldött. Kopplar på ett hjälpbatteri och motorn startar på första försöket! Kunde köra hem den för egen maskin!

      Nu ska jag åka och se om den går igenom besiktningen. (Lite orolig för rosten, den är lite rostig i golvet, men alla balkar och bärande delar verkar friska)
      Ska bli härligt att åka skattefritt!

      Tjoflöjt! 🙂
      /Andreas

      #256601
      Zlasher
      Deltagare

        Hej på er allihop!

        Som rubriken lyder har jag nyligen fått överta denna lilla pärla av en bekant till min far. Det är då en 1983 års Subaru 1800 4WD Touring med en EA-81(?) motor och automatisk(!!) växellåda. Rena lyxkärran!

        Gubben fyller snart 90 och hade ingen användning för den längre.
        Kan ni tänka er att bilen stått orörd i 4 år i ett garage och när jag kommer dit är batteriet så klart heldött. Kopplar på ett hjälpbatteri och motorn startar på första försöket! Kunde köra hem den för egen maskin!

        Nu ska jag åka och se om den går igenom besiktningen. (Lite orolig för rosten, den är lite rostig i golvet, men alla balkar och bärande delar verkar friska)
        Ska bli härligt att åka skattefritt!

        Tjoflöjt! 🙂
        /Andreas

        Hahah grattis till nya(gamla) kärran=)
        Och välkommen till klubben!

        Känns som en service med ny fin olja vore bra om den stått still så länge:D

        #256603
        andreasue
        Deltagare

          Hej igen och tack!

          Nu har jag varit på besiktningen. Fick bara 2 2or på rost. Var nåt skit i bakvagnen som var genomrostat. Fick ett par 1or på rost i golv och så också. Men allt som allt var det inte så farligt. Det är ju en Subaru trots allt, så lite rost får man räkna med! 🙂
          Helt otroligt att ingenting annat var trasigt… Alla lyktor, bromsar, ja rubbet var helt OK, även om han bara testade bromsarna ute på vägen.
          Blev ju undantagen från avgaskraven dessutom då jag inte har nån katalysator – riktig liten miljöbov som till råga på allt ska ha blyad bensin!

          Ett oljebyte står mycket riktigt högt upp på att-göra listan. Ska passa på att byta i växellådan när jag ändå har brallorna nere så att säga.
          Bör man byta oljan i fram och bakaxeln också?

          Nu ska jag försöka bli medlem i klubben på riktigt (om man är välkommen med en gammal 1800, verkar vara mest Impreza och sånt här?), så vi kanske syns på nån träff i framtiden! 🙂

          Ha det
          /Andreas

          #256602
          nilbri
          Deltagare

            Ser jättefin ut. Hur är lacken? Ser ut att behöva lite recond. Svårt att se på bilden. Tycker den är värd det. Osäker men du borde kunna få entusiast-försäkring Ser klart din ut. Hur långt har den gått.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.