- Detta ämne har 6 svar, 1,618 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 11 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2016 kl. 19:08 #35144Vita_VargenDeltagare
Hej!
Har en STi 04 med nybyggd motor som har problem med CO på förhöjd tomgång(2500rpm).
Bilen har racecat som sitter sen tidigare och tidigare hade den 0,0 i CO värde så den borde inte vara problemet.
Bilen var ordentligt varmkörd och körde CO provet direkt.
Även prövat de klassiska kneppen som E85, STP-tillsats o K-sprit utan framgång.Lamdba är perfekt, både enligt mätaren och bilen(JRM har kopplat in sig på den).
CO på tomgång ligger runt 0,2-0,3 och vid 2700 rpm kan den ligga runt 0,4Idéer?
Komplett lista på mods:
Semi-Closed EJ20
Standard STi Insug och toppar
K&N Typhoon Performance Air Induction Kit
RCM Baffle Plate
RCM 2.1 Forged Stroker Kit EJ20
RCM Complete Block Rebuild Kit
RCM High Performance 11mm Cylinder Head Stud Kit
RCM EJ20 Multi Layer High Performance Cylinder Head Gasket 1.1mm
RCM 11mm Modified Oil Pump
RCM Billet Timing Belt Guide
RCM Parallel Fuel Rail Kit
RCM Performance Fuel Regulator
Turbodynamics MDX555-400
Deatschwerks 750 cc
DeatschWerks DW200 soppa pump
HKS Heavy Duty Kevlar Timing Belt EJ20/22/25
HKS M40I Tändstift
Subaru Impreza STi Twin Scroll Half Sump Kit
Group N Sti Engine-mount and pitch-mountVäxellåda:
Original STi 6-växlad
Exedy Uprated kopplingAvgassystem:
Blitz nür-spec avgassystem
3″ downpipe med 200 cells racekat
RCM Unequal lenght headers
RCM Up-pipeMotorn byggd av Gzon
Mappad av JRM-racing med EcuTek.12 december, 2016 kl. 20:21 #285343koaaNDeltagareHur långt har nya motorn gått?
12 december, 2016 kl. 21:04 #285345Vita_VargenDeltagareHur långt har nya motorn gått?
Ca 100 mil
13 december, 2016 kl. 16:16 #285342koaaNDeltagareCa 100 mil
Kanske inte slitit in ringarna ordentligt? 🙂
15 december, 2016 kl. 21:46 #285344Vita_VargenDeltagareKanske inte slitit in ringarna ordentligt? 🙂
Räcker inte 100 mil? :O Trodde dom slets in på några timmar bara 🙂
Gick igenom avgasröret och hittade en packning som läckte lite som ska bytas ut. Sedan var hålet för skruven till ljuddämparinsatsen på insidan också men de borde inte påverkat.
10 januari, 2017 kl. 21:49 #285346Vita_VargenDeltagareMotorn körd 200 mil, ingen skillnad på avgasvärdena, drar ingen olja.
Packningen läckte pga ojämna flänsar så har inte hunnit plocka ner avgasröret för att fixa det. Nu är bilen avställd.13 januari, 2017 kl. 07:30 #285341KvarnisDeltagareHar du läckage kommer du få kompensera med mer soppa för att klara lambda.
Hur var HC värdena?
Sedan att kan lambda vara dålig det brukar oxå på verka, kör du med LMM?
Vad är lambda värdet?, set får ju vara 0,9>1,1
1,1 kommer ge lägre CO2Är allt tätt vilket är a&o även insug inte bara avgas är det mappningen som spökar.
Med tanke på att du provat K-sprit, E85 innebär det att lambda förmodligen är hel för den kommer kompenssera med mera soppa.
Sedan hur mycket E85 på en tank?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.