Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35144
    Vita_Vargen
    Deltagare

      Hej!

      Har en STi 04 med nybyggd motor som har problem med CO på förhöjd tomgång(2500rpm).
      Bilen har racecat som sitter sen tidigare och tidigare hade den 0,0 i CO värde så den borde inte vara problemet.
      Bilen var ordentligt varmkörd och körde CO provet direkt.
      Även prövat de klassiska kneppen som E85, STP-tillsats o K-sprit utan framgång.

      Lamdba är perfekt, både enligt mätaren och bilen(JRM har kopplat in sig på den).
      CO på tomgång ligger runt 0,2-0,3 och vid 2700 rpm kan den ligga runt 0,4

      Idéer?

      Komplett lista på mods:
      Semi-Closed EJ20
      Standard STi Insug och toppar
      K&N Typhoon Performance Air Induction Kit
      RCM Baffle Plate
      RCM 2.1 Forged Stroker Kit EJ20
      RCM Complete Block Rebuild Kit
      RCM High Performance 11mm Cylinder Head Stud Kit
      RCM EJ20 Multi Layer High Performance Cylinder Head Gasket 1.1mm
      RCM 11mm Modified Oil Pump
      RCM Billet Timing Belt Guide
      RCM Parallel Fuel Rail Kit
      RCM Performance Fuel Regulator
      Turbodynamics MDX555-400
      Deatschwerks 750 cc
      DeatschWerks DW200 soppa pump
      HKS Heavy Duty Kevlar Timing Belt EJ20/22/25
      HKS M40I Tändstift
      Subaru Impreza STi Twin Scroll Half Sump Kit
      Group N Sti Engine-mount and pitch-mount

      Växellåda:
      Original STi 6-växlad
      Exedy Uprated koppling

      Avgassystem:
      Blitz nür-spec avgassystem
      3″ downpipe med 200 cells racekat
      RCM Unequal lenght headers
      RCM Up-pipe

      Motorn byggd av Gzon
      Mappad av JRM-racing med EcuTek.

      #285343
      koaaN
      Deltagare

        Hur långt har nya motorn gått?

        #285345
        Vita_Vargen
        Deltagare

          Hur långt har nya motorn gått?

          Ca 100 mil

          #285342
          koaaN
          Deltagare

            Ca 100 mil

            Kanske inte slitit in ringarna ordentligt? 🙂

            #285344
            Vita_Vargen
            Deltagare

              Kanske inte slitit in ringarna ordentligt? 🙂

              Räcker inte 100 mil? :O Trodde dom slets in på några timmar bara 🙂

              Gick igenom avgasröret och hittade en packning som läckte lite som ska bytas ut. Sedan var hålet för skruven till ljuddämparinsatsen på insidan också men de borde inte påverkat.

              #285346
              Vita_Vargen
              Deltagare

                Motorn körd 200 mil, ingen skillnad på avgasvärdena, drar ingen olja.
                Packningen läckte pga ojämna flänsar så har inte hunnit plocka ner avgasröret för att fixa det. Nu är bilen avställd.

                #285341
                Kvarnis
                Deltagare

                  Har du läckage kommer du få kompensera med mer soppa för att klara lambda.

                  Hur var HC värdena?
                  Sedan att kan lambda vara dålig det brukar oxå på verka, kör du med LMM?
                  Vad är lambda värdet?, set får ju vara 0,9>1,1
                  1,1 kommer ge lägre CO2

                  Är allt tätt vilket är a&o även insug inte bara avgas är det mappningen som spökar.

                  Med tanke på att du provat K-sprit, E85 innebär det att lambda förmodligen är hel för den kommer kompenssera med mera soppa.

                  Sedan hur mycket E85 på en tank?

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.