SSC Allmänt snack Träffar NYHETER inför bansäsong 2010 (VIKTIGT!)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Författare
    Pedersen
    Deltagare

God dag på Er!

I söndags (29/11) så hade vi tillsammans med de övriga föreningarna i vårat banträffssamarbete (Ford Club Sweden, Honda Performance Club, Peugeot Sport Club och Svenska Subaru Imprezaklubben) planeringsmöte inför bansäsong 2010.

Till mötet så hade vi med oss en ganska så gedigen lista med förslag på förändringar/förbättringar som vi samlat in från klubbarnas medlemmar och som framkommit under den säsongen 2009.

En del punkter har behövt få lite tid att smälta/mogna, men så här i efterhand så känns det som om vi funnit bästa tänkbara upplägg för att kunna erbjuda förarutveckling/banträffar som passar så många som möjligt av våra medlemmar (från nybörjare som vill få chans att prova på bankörning till de mest erfarna ”banrävarna”). Vi hoppas att detta på sikt skall främja medlemstillströmningen och ge oss möjlighet att bryta den negativa trend som vi sett de senaste åren bland märkesklubbarna.

Nedan finner Ni protokollet från mötet. Som Ni ser så kommer en hel del spännande och förhoppningsvis uppskattade förändringar att genomföras. Läs igenom noga, begrunda och kommentera gärna sedan. Har ni några frågor så tveka inte att ställa dem!

/Stefan

PROTOKOLL FRÅN BANTRÄFFSMÖTE, 2009-11-29

Tid:

• Söndagen den 29 november, klockan 09:00 – 12:00

Plats:

• Victoria Hotell, Jönköping

Närvarande:

• Per-Anders Gustafsson och Ulf Skogström (Ford Club Sweden)
      • Daniel Fernerö och Helena Festin (Honda Performance Club)
      • Veiko Sveen (Peugeot Sport Club)
      • Stefan Pedersen (Svenska Subaru Imprezaklubben)

AGENDA

Banträffar 2010 – Datum och kostnader

• HPC – Mantorp Park, lördagen den 1:e maj, kostnad ~50-55tkr
      • PSC – Sturup Raceway, söndagen den 30:e maj, kostnad ~48tkr
      • FCS – Gelleråsen, söndagen den 18 Juli, kostnad ~40tkr
      • SSi – Kinnekulle Ring, söndagen den 5:e september, kostnad ~26tkr

– Detta ger en preliminär kostnad för säsong 2010 på ~42,5tkr per klubb. Kostnaden justeras mellan klubbarna efter säsongens slut, dvs. i september 2010.

Säkerhet: Krav på ambulans/sjukvårdspersonal på plats

• Sjukvårdare med akutväska skall alltid finnas på plats. Stefan Pedersen (SSi) kollar närmare på detta då de har en kontakt inom klubben som tar ~2tkr per event för denna tjänst.

Ekonomi: Sälja platser/utvidga samarbete?

• Varje klubb har 5 platser till förfogande på sina

Koffe
      Keymaster

Kul med passagerare!

Ett par frågor/synpunkter:

Vad är skillnaden mellan grupp A1 och A2? De verkar ju ändå köra samtidigt?

20min känns som lite tighta pass? Då måste man i princip stå upplinad och vänta på att köra ut när passet börjar för att kunna få körtid. Personligen tycker jag det är skönare att åka ut senare på passet (typ 10 min efter start) då alla bilar är mer utspridda. Mindre trängsel helt enkelt (+ att det ofta droppar av bilar efter en kvart = ännu mindre trängsel). Med 20min pass känns det som alla kommer köra ut samtidigt och sen köra hela passet för att få nån körtid.

Sen det där med ”best in show”… Riskerar vi inte att det dyker upp medlemmar som bara kommer för att visa upp sig? Jag ser hellre ett evenemang som enbart riktar sig till förare än ett Action Meet.

Mina 2c =)

MVH
        //Koffe

Pedersen
        Deltagare

A1 och A2 är till för att sprida ut bilarna lite effektivare. Du får alltså välja mellan A (passagerare) eller B (tidtagning) vid insläppet. Väljer du A så får blir du tilldelad A1 eller A2 (så att det blir jämnt fördelat).

Det är bara på förmiddagen som A1 och A2 kör samtidigt. Det är inte säkert att alla i A1 och A2 hinner köra varje pass på förmiddagen pga max antal bilar på banan. Dock har ju man ju gott om tid på eftermiddagen när introduktionspassen är klara.

20 minuters passen är för att få in en ”hel omgång” per timme (A1, A2, B). 30 minuter hade blivit väldigt rörigt med 3 klasser.

Blev det ännu fler frågetecken nu eller? 🙂

Koffe
          Keymaster

Hehe, nejdå, de rätades ut 🙂 Tack! (Missade att A1 & A2 körde separat på em.)

Mina personliga åsikter i övrigt kvarstår dock =)

Just try
            Deltagare

Min första spontana reaktion är äntligen!!
              Kanon bra med förändringar i rätt riktning!
              Jag har som sagt tjatat om tex passagerare i två år! 🙂

Har dock som vanligt några synpunkter och funderingar.

Nr 1:

Håller med om att ide`n med rena nybörjar pass med instruktör är en bra ide! Dock ser jag framför mig några saker som kan skapa problem.

Nr 1: Brist på instruktörer, hur löser vi det?

Nr 2: Vi i klubbarna måste på ett bra sätt verkligen trycka på fördelarna för alla nybörjare med möjligheten att köra med instruktör. Tror det kan finnas en liten risk att ny killar och tjejer, kanske även dom som bara vill prova några varv kan avskräckas lite. Hur tänker jag? Jo denna gruppen kan kanske uppleva en negativ fokus på sig och då kanske inte våga prova av den andledningen. Min personliga åsikt är att själva passen med helt rena nybörjar pass är riktigt bra, även iden med instruktörer. Dock så tror jag att det kanske skulle vara frivilligt med själva instruktören. Får vi i klubbarna ut iden på ett positivt sätt så tror jag dock att detta kan falla bra ut!

Noterade även Koffes invändningar mot längden på passen och utställning under träffarna.

Ser inte dom kortare passen som något problem alls då den totala kör tiden inte påverkas något nämnvärt. Sen vet vi av erfarenhet att tar man det lugnt på förmiddagen så kan man nästan köra själv i slutet av dagen, då många droppat av olika andledningar under dagen.

Angående utställnings område inne på området så tycker jag det är en kanon ide! Har hört mig för bland många av våra medlemmar och det finns många som har saknat just detta! Jag tror och tycker att denna iden är ett perfekt sätt att locka fler av våra medlemmar till våra träffar och dessutom täcka en annan typ av träffar utan att fler av sommarens helger går åt. Dock så måste detta område placeras så det inte är i vägen för dom som kör, samt ha utvalda personer från varje klubb som styr upp allt.

Längtar redan tills säsongen drar igång! Hoppas bara bilen håller lite längre i sommar!

Allt från mig just nu!!

Mvh Magnus

Subarumicke
              Deltagare

• I grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling!

Woooow 😮 Vad har hänt???

Per-anders i Fordklubben, har blivit bermhertig!! 😮 😮 🙂

Helt fantastiskt 🙂

Focus RS
                Deltagare

Woooow 😮 Vad har hänt??? Per-anders i Fordklubben, har blivit bermhertig!! 😮 😮 :-)Helt fantastiskt 🙂

If You Can’t Fight ’Em, Join ’Em… 😉

Vince
                  Keymaster

Hej

Som ny Subaruägare så tycker jag att det är en kanonidé att ha introduktionspass för nybörjare och känner inte alls någon avhållande känsla att ha en instruktör med i bilen! Snarare tvärtom….jo varför då: Vet inte riktigt hur man säger på Svenska men: An ounce of prevention is worth a pound of cure.

En sak som dock kan vara lite problematiskt är som tillgången till lämpliga instruktörer.
                    Vad menar jag med ”Lämpliga”:
                    1) En instruktör bör vara nån med rätt stor erfarenhet av bankörning och dess teori.
                    2) Denna person måste givetvis vara lungn ha viljan och kapaciteten (pedagogik) att lära ut den kunskapen den besitter.
                    3) Ha kunskaper om de olika körteknik som används med olika biltyper (Jag kan t.ex. tänka mig att nån som är van att köra framhjulsdriven bilen inte nödvändigtvis kan de teknikerna som används med en 4hjulsdriven bil!) Men jag är som sagt nybörjare så jag kan inte sånt här (det kanske inte spelar nån roll)

Jag tycker iaf att det är ett skitbra initiativ då tack vare detta skulle även jag kunna tänka mig att prova på några varv på bana utan att känna att man är i vägen för mkt snabbare förare.

Tysken
                    Deltagare

Hej!

Jag kan hjälpa till som instruktör om ni vill och det passar tidsmässigt.
                      Jag har tävlingserfarenhet samt är inne på min 3:e Impreza nu.

Hör av er om ni vill ha lite hjälp på den sidan.

/Jens

Pedersen
                      Deltagare

Vincelaglisse: Tror stenhårt på det här upplägget, kul att jag inte är ensam! 😉 Håller med dig till 100% ang. instruktörerna.

Tysken: Kanonbra! PM:a mig ditt telefonnummer så får vi ta och snacka lite någon dag framöver.

Är det någon mer som känner sig manad till att hjälpa till så är det bara att höra av sig. Tänk på att det är viktigt att ni kan banorna ordentligt då det inte kommer att finnas tid för instruktörerna att ”köra in sig” innan första passet.

Pasi_k
                        Deltagare

Finns det några datum på Superstage?
                          OM man ska planera sin tid lite?

Pedersen
                          Deltagare

Pasi: Ja det finns det men eftersom jag inte fått kontraktet än så ville jag vänta med att gå ut med tiderna. Räknar med att allt är 100% klart inom en vecka.

Vi kommer även att reservera en av helgerna för de som aldrig kört superstage förut så att fler än det gamla vanliga gänget får chansen att prova på.

Själva anmälningsförfarandet blir lite mer uppstyrt än det varit förr om åren. Det har ju alltid blivit kaos när vi lagt upp anmälningstrådarna så i år tänkte vi gå ut i god tid och förvarna exakt när anmälningstrådarna läggs upp. Borde bli rättvist för alla.

Pasi_k
                            Deltagare

Pasi: Ja det finns det men eftersom jag inte fått kontraktet än så ville jag vänta med att gå ut med tiderna. Räknar med att allt är 100% klart inom en vecka.Vi kommer även att reservera en av helgerna för de som aldrig kört superstage förut så att fler än det gamla vanliga gänget får chansen att prova på.Själva anmälningsförfarandet blir lite mer uppstyrt än det varit förr om åren. Det har ju alltid blivit kaos när vi lagt upp anmälningstrådarna så i år tänkte vi gå ut i god tid och förvarna exakt när anmälningstrådarna läggs upp. Borde bli rättvist för alla.

Låter ju bra att det är på G.

Ska väl vara samma chans för alla?
                              Man får väl göra ett val , jag är inte med på bankörningarna på så sätt får ju dom som vill det mer tid till körningen.
                              Det har ju aldrig varit helt fullt när väl dagen för SS kommer vad jag vet?
                              Brukar alltid vara avhopp.

Men men.. Hoppas det löser sig på bästa sätt iallafall..

alrik
                              Deltagare

Man får väl göra ett val , jag är inte med på bankörningarna på så sätt får ju dom som vill det mer tid till körningen.

Så att då menar du att du ska ha förtur till SS?

Om du väljer att inte köra bana är de ditt val. Sen kan man ju inte direkt jämnföra bankörning och SS. Bana sväljer många bilar samtidigt fast SS tar det den tid det tar.

/Mikael

Pasi_k
                                Deltagare

Så att då menar du att du ska ha förtur till SS? Om du väljer att inte köra bana är de ditt val. Sen kan man ju inte direkt jämnföra bankörning och SS. Bana sväljer många bilar samtidigt fast SS tar det den tid det tar. /Mikael

Skrev jag det?

Visst bana sväljer en hel del bilar mer , men alla ska väl ha samma chans att få köra , vare sig man är nybörjare eller inte..
                                  Alla betalar ju till klubben?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.