Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Hoffa
    Deltagare

Hej alla.

Har beslutat mig för att inhandla en impreza. Efter mycket om och men och fram och tillbaka så har jag kommit fram till att en WRX STI ska det bli. 🙂

Som det ser ut just nu kommer det bli en STi Prodrive från 2002 (gillar verkligen bugeye ;))

Jag har försökt lusläsa detta forum och en massa andra sidor för att detta ska bli så bra som möjligt och för att vara förberedd inför affären. Dock finns säkert en hel del mycket kunniga människor här inne som kan komma med bra råd.

Så helt enkelt, vad behöver jag tänka på? Alla do´s and dont´s är välkomna! 🙂

//Henke

Adam K
      Deltagare

Bra val!
        Rost. Koppling (sinter är dumt, greppar så hårt att annat kan ryka.)
        Servicehistorik, ffa oljebyten.
        Att den inte är krockad.
        Högerstyrt ska vara rejäl rabatt. Svensksåld kan vara en bättre affär,
        Helst oskruvad. Om den är trimmad bekräfta att det är riktigt gjort.

Igge
        Deltagare

En STi-låda klarar väl sinter?
          Visst påfrestar det mer men ändå.

Är det trimmat ska det helst vara en unik mappning för bilen så allt är justerat som det ska.

Även om du inte har problem med högerstyrt är det många som ogillar det och dom ligger betydligt lägre i pris, köper du en postbil nu utan märkvärd prisskillnad så kommer det kosta dig den dagen du ska sälja.
          I övrigt är det inte fel med högerstyrt, man kan få tag på lite roligare versioner då. 🙂

zoookey
          Deltagare

Hade sinter på min 02a sti kan bara säga det var rent helvete och köra bilen gjorde en rivstar det small så sjukt i växellåda att jag vågade inte göra mer bytte sen till en original koppling

Hoffa
            Deltagare

Tack för alla råd! Visste väl att det skulle löna sig att fråga här. 😉

Ja den ligger bra i pris tycker jag om man jämför med andra STI:er, framför allt prodrive.

Det enda som är gjort på den efter att prodrive gjort sitt är att det sitter ett 3 tums system utan cat. Originalsystemet får jag med till besiktning.

Men någon som vet om det sitter sinter som standard från prodrive eller?

Säljaren pratar om ca 320hk. Kan det vara rimligt?

zoookey
              Deltagare

Den måste mappas om man sätter 3″ speciellt utan katt inte alls bra och köra så! 305hk är det prodrive

Hoffa
                Deltagare

Jag kanske är dum nu men måste den mappas även om Lambdan sitter kvar där den ska? 🙂

Igge
                  Deltagare

Lambda behåller man alltid vad jag vet. Det råder dock delade meningar om man behöver mappa för avgassystemet, men det är säkrast.

Någon har påstått att en GT och newage STi klarar den övergången ganska bra medans newage WRX klarar det sämre.
                    Ta det med en nypa salt, det är så kallad internetinfo 😛

zoookey
                    Deltagare

Man får nog ha koll på Laddet iaf!

Igge
                      Deltagare

Största problemet är väl att det kan gå magert vid övergången mellan open loop och Closed loop som jag förstått det

Hoffa
                        Deltagare

Okej. Har en kille som håller på med motoroptimering. Kanske värt att låta han se över den då?

GDB2003
                          Deltagare

Verifiera framför allt att det är en Prodrive.
                            Killen som sålde min bil påstod att det var en äkta Prodrive (samt en jävla massa andra saker!), men det visade sig vara en original STI med Prodrive-fälgar…

Kolla stämplingen på slutburken, kolla downpipen och lyft om möjligt av konsolen kring stereon och kolla ECU:n (Prodrive-klistermärke på).

Hoffa
                            Deltagare

Okej. Får fundera lite. Har hittat en annan däremot. Detta är en sti (ej prodrive) men vänsterstyrd. Dock import, varifrån vet jag ej. Tyskland kanske?

Det jag funderar över är att kamremmen är byt vid 8200 mil och den har nu gått 15000. Börjar det dra ihop sig igen?? Läste något om 7 års intervall?

På vilka modeller hittar man dccd?

Christian S
                              Deltagare

På vilka modeller hittar man dccd?

om vi bara ser till dom Svensksålda så är STI 04 och då bara PSE den första som har DCCD sen from 05 så har alla STI det.

kribbe
                                Deltagare

Tänkte låna in mig på tråden lite. Ni nämner att 3″ system kan göra att bilen inte går “bra” om den inte mappas. har en Forester-99 2,0 S Turbo där det är satt 3″ från katten ser det ut som. Kan detta påverka bilen fel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.