SSC Allmänt snack Allmänt småprat Nytt maskineri i stallet

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Tack för tipset Bageera, har redan surfat mig blå på det forumet för att försöka hitta lite tips på saker och ting.

…det är BRA med sug att ge sig ut med bågen, måste förbi skyddsutrustningsaffärn’ och köra ”jag behöver allt, fixa”-grejen imorgon. :+ 😀

Peltorkruka modell öppen och t-shirt känns inte helt stabilt.

/J

bageera
      Deltagare

Don’t get me started angående det där med skyddsutrustning. Det var ju jag som
        startade nedanstående tråd i ett fiddy-forum där för många (i motsats
        till dig) på fullt allvar tror att man inte kan skada sig när man pysslar med
        motorsport. Om inte för något annat så vågar man ju oftast köra fortare om man har
        bra utrustning.
        http://www.fiddy.se/viewtopic.php?t=15921

Satsa framför allt på riktigt bra hjälm, ryggskydd/skyddsjacka o stövlar. De andra grejerna kan man snåla in mer på. Ledade eller ickeledade knäskydd är mer diskutabelt vilket som är att föredra.
        Min läkare föredrog oledat framför ledat.
        Dessutom sliter själva ledmekanismen gärna hål på crossbyxorna just vid leden.
        Själv föredrar jag trots detta ledade knäskydd efter en otäck knäskada.
        Köp en lätt hjälm där hakskyddet är en integrerad del av glasfiberskalet. Inte en påbultad
        plastbit. En klubbkompis fick sin käke kluven av en sådan skithjälm då plastbiten veks inåt och bildade en kil vid en olycklig vurpa.
        Kan även rekommendera skyddsjackor där alla skydden du behöver för överkroppen är fastsydda
        i en nätjacka, framför lösa skydd.
        Fördel om stövlarna har utbytbar sula vid hålfotspartiet, då fotpinnarna lätt nöter ner det partiet efter ett tag.

Tveka inte att fråga om du inte hittar svar på annat håll. Kul med nya enduroåkare!

Lycka till med hojen! Du kommer att få tonvis med kul på den!

SecretAgentMan
        Deltagare

Kanon! 🙂 Bra med lite tips, det uppskattas enormt!

Jag har sneglat in UFO’s skyddsväst redan, verkade praktiskt med allt i ett, och kollegan som åkt ett par år pratar varmt om den – den skall provas imorgon…får se ifall kroppen är skapt någorlunda så det passar och ryggskyddet räcker till. 🙂

Det är bara att hoppas på en seriös säljare som har lite förståelse för mina önskemål (som du redan pekat på så kommer jag satsa på stövlar, knän, hjälm och en komplett väst) – jag har ingen lust att se ut som en vandrande reklampelare när man fumlar runt i endurospåren – det är inte riktigt min grej. 😀

Tyvärr har polarn’ här i Sura en illgrön kawatröja över då han precis bytt till Honda, som är ”gratis”…. :+

/J

Tallen
          Deltagare

Ja, grattis till en kanonfin maskin! Smajlet höll på att dela huvudet i två när man provkörde 😀 Fan vad kul det är, det var därför man nötte cross på hyffsat hög nivå i ca 10 år :+

Det blir en till mig med när skatte dollarna rullar in! Nu är det suuuuug i enduro tarmen.

/Tallen

Niklas
            Deltagare

SAM: Tänkte väl, annars hade du blivit så snål att du handlat Biltema-olja på pall.

simo
              Deltagare

Så ja, fasen va fränt!

En ny dräpare i stan 😀

/U

Mats
                Deltagare

Grattis till köpet.
                  Blir säkert bra med en såndäringa 2-taktare.
                  4-takten vi snackade om på telefon kunde blivit lite tung att bryta runt i endurospåret. Meen när du tröttnat på enduro o vill åka grus/asfalt igen så vet du vad du skall handla…

Mats GBG
                  Type R ’99

SecretAgentMan
                  Deltagare

Nuuujääädrar är man kittad till tänderna. 😀

Naturligtvis var de enda stövlarna som satt bra på de breda fötterna inte de billigaste…jaja. :+

Det uppvägdes med att skyddsvästen (svensktillverkad kopia på UFO’s ”scorpion”) från Ride North var lite billigare än budgeterat, och Karlströms i Sala räknade rätt bra på slutnotan.

Hojen är nytankad, har fått frisk olja och ett par nya bakbromsbelägg (a’ den enorma summan av 189:- …jag gillar redan den här hobbyn 😀 ). :7

/J

tendency
                    Deltagare

bageera
                      Köp en lätt hjälm där hakskyddet är en integrerad del av glasfiberskalet. Inte en påbultadplastbit. En klubbkompis fick sin käke kluven av en sådan skithjälm då plastbiten veks inåt och bildade en kil vid en olycklig vurpa.
                      En vän tappade kontrollen över sin cross förut och smällde huvudet i ett träd. Han hade just en sån där skithjälm med påbultat hakskydd – den slog upp på näsan vid smällen. Hela nästippen hängde lös, och det var bara att åka in till sjukan för några stygn. Och ändå var inte farten så jättehög…

Impreza GT sedan 1999

Klasagasa
                      Deltagare

”- Sickan! Det är farligt nu!”

Kör bra men försiktigt.

//Klas

SecretAgentMan
                        Deltagare

Så har äntligen den riktiga premiärturen skett, och det är fanimig det roligaste och jobbigaste man gjort med kläderna på…och då var det bara grusväg idag. 😮

Man blir fort övermodig med, tur att man är gammal nog att inse det…var rätt nära ett litet missöde idag när vägen svängde lite mer än jag hade planerat för, men farten var såpass att det gick att få hejd på’t.
                          Lite oplanerade småsladdar och bakhjulsåka (nåja, det provocerades en smula i lösgruset :+ ) blev det med av bara farten.

Nästan 2 timmar busande hann det bli, lär kännas imorgon i den allmänt otränade kroppen kantänka.

Kort sagt, till er som funderar på’t – KÖP, KÖP, KÖP – ställ av kokarna, det är bara trams i jämförelse! 😀

/J

bageera
                          Deltagare

Hehe 🙂
                            Där satt den! Uppkittad o klar alltså?! Satt faktiskt o slog vad med mig själv om att ett dylikt inlägg skulle komma ifrån dig.

Gå med i en klubb o kör organiserade enduroträningar(typ FMCK) om du inte redan gjort det. Det är ännu roligare än bredställ på grus! Första gången man håller stumt över ett 5 meter brett krondike, kör uppför en skyttevall etc är inte att leka med. Dock snackar vi seriös träningsvärk efter en riktig endurorunda innan kroppen vant sig.

Var själv ute o sulade med min nyinköpta XR idag. Den har motardhjul på för tillfället men jag kände redan gräva-krondike-på-grusväg-potentialen i motorn. Grushjulen skall ut o vallas ordentligt på torsdag. Kommer o gå som f-n på grusväg 🙂

SecretAgentMan
                            Deltagare

Det kommer smygas med lite grusväg och allmänt bekanta sig med hojen, sedan blir det nog till att följa med jobbarpolarna till enduroslingorna i närheten, så får man se vad som händer.

Tallen lär ju skaffa hoj snart med, då lär det bli åka av. 😀

Det bidde Alpinestars tech 8 stövlar (bra uppvärmning att bara ta på sig dessa 😀 ), thor force knäskydd (dubbelledat, såg till att det inte glipar även med knät böjt, verkar stabila), Ride North säkerhetsväst, och hjälm/byxor från NoFear (joråsatte…man borde tejpa över ”No” :+ ).

Kort sagt, man kom knappt på hojen med allt på…stel som en gammal gubbe blev man. 😀

/J

bageera
                              Deltagare

Låter som ett bra kit! Kör själv med tech8:or och NoFear och har inte nåt direkt att anmärka på.
                                Ang benskydden kör jag med custommade CTi-brace i kolfiber, men det
                                är inget jag rekommenderar om man inte har direkta problem med knäna då dom gick på 6′ spänn st 1991, vilket ju var klart i överkant. Det har dock hänt jättemkt med std-skydden sedan dess så förmodligen är väl ett par nya std-skydd bättre än mina gamla dyr-skydd 🙂
                                Utvecklingen går ju framåt(Dock även hos CTi).

Hehe, jo det kan vara en pärs i början att få på sig grejerna innan handgrepp osv sitter. Kan trösta dig med att det brukar gå åtminstone en liten aning lättare att få på sig stövlarna efterhand som böjlighet osv ökar i takt med att dom körs in. Förr rekommenderades det som huskurstips att fylla sina nya stövlar med vatten och ta på sig dem och köra ett träningspass, för
                                att snabba på ”breaking-in-processen”, men det har jag inte testat själv.
                                T o m barnpuder var inblandat i vissa tips för o få på sig stövlarna 🙂

Vad blev det för hjälm och goggles?

/Johan

SecretAgentMan
                                Deltagare

Det blev en enklare plasthjälm, jag gick på passform här, den satt bäst av vad som fanns att erbjuda, då man måste ha glasögon blev det någon lite djupare modell från scott på brillfronten, men inget special-special med filmrulle ååå grejer.

..och Shift-vantar modell ålskinn.

/J – är nog lite trött i lederna idag…tur det måste mekas med en kokare idag så man får en chans att ta igen sig. 😀

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.