SSC Allmänt snack Allmänt småprat Nytvättad R i vinterlandskap

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Mats
    Deltagare

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album593

Tog några kort med sambons nyinköpta 350D. Blev väl ett 60 tal kort men dessa vill man kanske visa upp.

Va tycker ni? Körde mest på autoläget och ”landskap” läget. Är helt ny på detta med foto så jag känner att man har liiite o lära sig med en systemkamera.
      Skönt som nybörjare att det finns autoläge iaf. Så man kan få till åtminstone en eller två bra bilder. Finns det nån bra fotoskola på nätet där man kan läsa sig till hur man skall ställa in sin kamera? Jag vet att det säkert är mycket trial&error som gäller men lite pointers kanske det finns?
      Det jag kände när jag fotade nu var att vissa bilder blev ljusa men andra blev på tok för mörka. Det var ganska mulet den dan men att det skulel skilja så mycket på bilderna trodde jag inte.

Mats GBG
      Regionsansvarig Göteborg

syke
      Blockerad

Tja,
        fotosidan.se har mycket bra information och ”tutorials” för att lära sig mer om fotografering.

Det lilla jag har lärt mig är:
        Slutartid påverkar ljusinsläpp samt hur stilla man måste hålla kameran / objektet. Vid 1/100 sek börjar det bli knepigt att hålla kameran tillräckligt stilla utan stativ för att fota något stillastående. Vid 1/320 – 1/500 sek kan man fota hoppande katter. 🙂

F-värdet (bländaren) bestämmer ljusinsläpp och även skärpedjup. Ett högre bländarvärde = större skärpedjup men mindre ljusinsläpp.

Brännvidd = zoomen (ex. 17mm, 50mm, 200mm etc.), kan i viss mån påverka ljusinsläpp / skärpedjup beroende på vad objektivet klarar av för lägsta bländarvärde vid olika brännvidd. Gäller iofs bara på zoomobjektiv och inte fasta objektiv. Zoomobjektiven har nuffror i formen 17mm – 50mm /1,8 – 4,5 .. De senare värdena visar lägsta bländarvärde vid 17mm resp. 50mm zoom. De ”bästa” objektiven klarar av att ha samma bländarvärde över hela brännvidden.

Får man fråga vad det är för objektiv på kameran?

Mycket är som du säger trial and error, men man kan också läsa sig till mycket kunskap. En ruskigt bra sida för att beräkna skärpedjup finner du här:
        http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Jag har fortfarande inte satt igång med särskilt mycket fotograferande av bilen, trots att vi köpte en eos 400d redan innan bilen kom till sverige. 🙁 Jag skyller på att garaget ligger 15 minuters gångväg bort, vilket gör att man drar sig för att ”bara dra ut en sväng”. Däremot har jag tagit en jävla massa bilder på katter 🙂

simo
        Deltagare

Fränt Mats!

Vi kanske skulle boka in oss på en fotokurs hos Klas, var själv o shoppade en D70s förra veckan.

/U

syke
          Blockerad

En sak värd att tillägga är att efterbehandling / photoshoppande gör halva bilden. 🙂

Mats
            Deltagare

Va menar du nu? Jag har ju redan photoshoppat mina bilder. Jag har ju tatt bort reg.plåtarna… 😀 😉

Nä men det har jag också förstått att det är mycket man kan göra i efterhand för att verkligen få till bilderna.

Fotokurs hos Kalas-Klas, Check!!

Mats GBG
              Regionsansvarig Göteborg

SecretAgentMan
              Deltagare

Slaksson photo inc. får köra en kurs – jag är klaaaaaar, vart skall vi boka bord? 😀

/J

syke
                Blockerad

Jag vill gå i GRID’s skola 😀

Edit: Dumt bara att jag är halvt färgblind. Gör det så mycket svårare att efterbehandla bilderna. :+

Mats
                  Deltagare

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album243/Pizza_intim.jpg

Detta är ju givet!
                    Vi tar varsin Sjöman. Eller vad säger du Block?

Mats GBG/som käkade där senast i lördags
                    Regionsansvarig Göteborg

Grusdraparn
                    Deltagare

Hehe…d va värstans, en annan har ju knapp knäppt en bild sen jag köpte kokare. Vi får bjuda in paparazzi-Block som gästföreläsare 😉

Mats: Bra försök, tyvärr är det toksvårt att få toppenbilder i sånt ljus, på’t igen bara när solen kikar fram så ska du se att det blir lite mer stuns i grejorna.

/K – förhoppningsvis snart tillbaka i fototräsket

Edit: Föreningen mot okynnes särskrivning korrigerade lite

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.