Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Osqqar
    Deltagare

Hej!

Det har börjat komma ett obehagligt ljud ifrån vänster bakhjul på min gt -00.
      Det låter som att hjulet slår i hjulhuset så fort jag gör en högersväng.
      Desto snabbare jag svänger desto mer låter det, även i lägre hastigheter hörs det.

Har kikat i hjulhuset och det syns ingenting. Kan det vara ett hjullager som börjar ge sig?
      Eller vad tror subaruexperterna att det kan vara?

Tack på förhand

kamikaze
      Deltagare

Hej och välkommen till forumet

Oftast brukar det vara fram som hjullagren går men det kan ju vara ett lager ändå som låter, hissa upp bilen och ta tag i bakhjulet kl 9 och kl 15 och känn efter om det glappar och även ett grepp kl 12 och 18.

Vart i vårt avlånga land befinner du dig ?

kinugawa
        Deltagare

Min bil har gått 10.000mil och nu har båda lagrena bak börjat låta, fram är knäpptysta.

Turbovin
          Deltagare

Min erfarenhet av rasade hjullager är att man inte alltid känner nåt glapp när man själv rycker i hjulet utan det kan krävas belastningen som blir när hjulen står på marken.

t1hero
            Deltagare

Min erfarenhet av subaruhjullager är att det är kanske 40 minuter körning från det att symptom uppkommer tills de är helt slut och bara drivaxeln och bromsbeläggen håller ihop skiten.

Knockback på beläggen borde det bli (det var första symtomet på min), tar pedalen lågt efter några kraftiga slalomsvängar?

clasen
              Deltagare

Jag har också något jävligt spännande ljud på vänstersidan. Låter som någon plastgrej skrapar mot hjulet, men jag kan inte hitta vad det kan vara. Inbillar mig att det låter mindre om jag bromsar. Det låter när jag svänger höger, men inte alltid, och ibland kan det låta när jag kör rakt fram…

Det låter ju inte som klassiskt hjullager när det viner/ sjunger från lagret direkt, men det kanske är det som är felet. Känner inget glapp

Nikke McRae
                Deltagare

Känner man inget direkt glapp så kan man snurra hjulet med ena handen och hålla i fjäderbenet med den andra. Är det lagret så känner man hur det pulserar.

Har haft olika ljud när hjullagren tagit slut. Ofta har det hänt att det inte hörts något när hjulen är i luften, bara under belastning på marken.

Hör man något dunkande så är det nog ordentligt lagerras, som man borde känna i hjulet. Men kan ju vara något som sitter löst i diffupphängning (bussning) eller hjulupphängning.

Osqqar
                  Deltagare

Tack för alla snabba svar!
                    Har haft bilen upphissad idag och kände en lätt pulsering i fjäderbenet, kändes även som att vänsterhjulet “glappade” något mer än höger hjul.
                    Kände på diverse andra delar i området och kunde inte känna något glapp där.
                    Får fara in till staden imorgon och jaga hjullager! Eller har ni någon bra sida att rekommendera?

Mvh

Christian S
                    Deltagare

Eller har ni någon bra sida att rekommendera?

http://importcarparts.co.uk dåck är det nått skumt med deras hemsida just nu.

zanoii
                      Deltagare

http://importcarparts.co.uk dåck är det nått skumt med deras hemsida just nu.

Den har varit lite instabil ett tag. Brukar hjälpa att testa igen efter ett tag.

Christian S
                        Deltagare
                          clasen
                          Deltagare

Lagerna bak, måste dom pressas i/ur ?

t1hero
                            Deltagare

Mekonomen har väldigt dyra lager för 1700:- (iallafall till min och jag tror att det är samma)

Christian S
                              Deltagare

Lagerna bak, måste dom pressas i/ur ?

ja

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.