› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ojämn gång och kass tomgång
- Detta ämne har 6 svar, 2,748 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av
mooos.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2012 kl. 07:28 #28470
mooos
DeltagareJahopp, min första forum tråd…
Jag är nybliven Subaru ägare och har sedan köpet haft problem med svajande tomgång (mellan 0 & 1200 varv) samt att bilen ”misständer” vid jämn gas, dvs utan laddtryck.
Jag har sökt o scrollat igenom detta forum så ögonen går i kors med många olika ”felkällor” som förslag.
Läste via cel ut felkod på knacksensorn som nu är bytt, nollade ecun och nu finns inga koder.
Dock är problemet inte ”konstant” ibland har bilen en bra dag och går som den ska, detta är dock inte ofta 🙁
Bilen i fråga är en Impreza STI my99 JDM.
Orginal så när som på ” cat-back” avgas.
Går bra som satan när man gasar så den får ladd.
LMMen är bytt för några månader sedan, tomgångsmotorn rengjord, knacksensorn bytt.
Nya stift kastades dit i samband med service av förra ägaren…(någon månad sedan)Så HJÄLP!! Vad ska jag göra för att lösa mitt problem??
//Mattias
31 maj, 2012 kl. 09:10 #243518Trebor
DeltagareKanske är gasspjällägesgivaren? Dock borde du ju få en felkod på den kanske.
Jag får fel kod på min sån och bilen beter sig som så att den rycker och har sig på låga varv men när man börjar pressa och kommer upp i ladd går den fint.
Jag har inte hunnit byta ut min så vet ej om det är den som är felet för mig.1 juni, 2012 kl. 11:53 #243519mooos
DeltagareSkulle kunna vara det som är fel men har ingen felkod på detta :/
Va idag hos min lokala Subaru verkstad och deras ”Impreza guru” åkte med ett varv, han trodde på stift lr tändkablar så det får bli helgens projekt att undersöka…
//Mattias5 juni, 2012 kl. 19:29 #243520mooos
DeltagareSådärja! Första tändstifts bytet på en boxer klart, dock fick dom gamla stiften husera i motorn ett tag till(nästan nya NGK R värmetal 7).
Bytte däremot tändkablar då 2 av dom hade ganska ordentliga klämskador…
Resultat: Problem troligtvis löst, ett par turer till innan jag ropar ’hej!’ krävs då problemet inte alltid visar sig…
//Mattias7 juni, 2012 kl. 12:28 #243521mooos
DeltagareInte va det så bra som man trodde :/
Imorse mär jag skulle rulla mot jobbet så gick den som tidigare, så fort jag rörde gasen så misstände den :/
Förslag mottages tacksamt!7 juni, 2012 kl. 15:50 #243517Fricke.w
DeltagareJa de där låter ju onekligen som tändningen, men du hade vell byt stift och kablar?
Annat fall skulle de ju kunna vara så simpelt att du har en spricka i något tändning relaterat, så fukt kryper in och orsakar felet, efter som jag antar att den gick bra inna just turen på morgonen.8 juni, 2012 kl. 08:42 #243522mooos
DeltagareJapp den gick bra innan och även hem från jobbet, samma sak idag, kallt och fuktigt=går skit varmt och torrt=går kanon :/
Har sprayat dom kontakter jag kommer åt med elektroolja men det gav inget resultat.
Det är inte så att det finns någon vänlig själ i Norrköpingsområdet som kan läsa felkoder via OBD uttaget?? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.