› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ojämnt laddtryck efter mappning
- Detta ämne har 8 svar, 1,626 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av
Arash.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2013 kl. 21:27 #30180
Pohlmann
DeltagareVar och mappa min STI 06a i onsdags.
mappning utav original boxen.
De som är gjort med bilen är 3″ från turbon med racecat. hårdare stift, walbro pump. cold air intake luftfilter å en ssqv dump.mappningen gick fint. han hade lite problem med knacksensorn i början. fick ut 302 hp och 412 nm på hjulen..
När vi tog bort röret som satt på avgasröret å starta när vi va klara så rök de till en sväng. mapparen vart lite fundersam. han sa att jag skulle ta en sväng och kolla hur den gick. så jag åkte ut, rök inge när jag körde men bilen ladda sämre än innan mappningen (1 bar innan, ska va 1.4 efteråt) ja hade olika ladd för varje gång jag gasa på.. sämst 0.3 å upp till 0.8.
Åkte tillbaka till firman å berätta hur den gick.. svaret jag fick va ”du kan få låna lite verktyg och kolla lite”
ja är inte så duktig på å felsöka å så, men ja kolla om de läckte, provtryckte wastegaten, hitta inga fel.lyckades få han och koppla in datorn så vi kunde kolla lite värden när vi åkte på landsväg. han såg rätt så snabbt att knacksensorn låg å backa tändningen hela tiden å väldigt oregelbundet.. kunde ligga på samma varv å komma ett litet gupp i vägen så reagera knacksensorn.. stog på tomgång å bara peta på gasen så reagera sensorn och backa tändningen.
de han trodde de kunde vara va att något va löst och slog emot så sensorn reagera på de.. allt från avgasröret till en liten sten. han sa att ja skulle åka hem å börja felsöka.. så han skicka mig därifrån med en bil som knappt gick.
va riktigt iriterad på att bilen inte gick som den ska å de dåliga bemötandet ja fick efter ja fick när ja kom tillbaka efter provturen.väl hemma å massa läsande på forum så hitta jag en som har vari med om exakt samma problem, å han hade bytt knacksensorn sen gick den.. så beställde en ny sensor utan att kolla om min va dålig. när ja skulle byta den tog ja bort IC:n. då rann det ut olja från IC:n
tänkte att de kan kan ha tryckt ur sig vid bänkningen, bytte sensorn och åkte ut. gick lika dåligt å rök riktigt ordentligt.sen nu står bilen i garaget.. har inte orka felsöka nå mer, (vart en tröst fylla igår)
så om ni har orkat läsa allt så undrar jag va ni tror att de kan vara?
turbo ras? topp packningen?har pratat lite me olika folk, de vi har kommit fram till är att den trycker ur sig olja för turbon har gett sig. vilket gör att oljan har hamna i slangen till laddtrycks styrningen som gör att den ger ifrån sig olika ladd.
bilen har rulla 9500 ungefär..
6 april, 2013 kl. 23:10 #255068kleinis
Deltagareom motorn är dålig och det har kommit olja i insuget så har det kommit upp i vevhusventelationen eller kanske avluftningen i blocket. ta bort slangarna som går till insugsröret och kolla om det är olja där annars är det kanske turbon :/
rätta mig någon om jag har fel, varit i garaget sen kl 09 så är ganska seg.
8 april, 2013 kl. 18:05 #255063Pohlmann
Deltagarehar hunit kolla lite idag.. de va inge glapp i turbon så den verka vara hel iaf.
så vet fortfarande inte vart oljan kommer ifrån. vad som gör att knacksensorn ger utslag vid minsta gupp eller gaspådrag.
upptäckte även att oljan som ja hittar i IC:n är svart vid turbon. och grå blaskig vid gasspjället.. nån som vet varför?
ska även kolla vevhusventilationen.. men är inte så hemma på dessa motorer så är de nån som vet vart ja hittar den?
8 april, 2013 kl. 18:54 #255061TomK
DeltagareVem mappade?
Du kan ha blåst en toppackning?
8 april, 2013 kl. 19:58 #255064Pohlmann
DeltagareVem mappade?
Du kan ha blåst en toppackning?
Va på PBZ
satt å fundera lite på topppackningen, har lagat de en gång tidigare. lämna då in på subaru för de va garanti kvar.. men är inte samma symtom som sist..9 april, 2013 kl. 01:40 #255066Patrick P931
DeltagareDu borde kanske nolla boxen efter montering av nya sensorn?
Jag är förvånad över bemötandet från PBZ, de borde vara med hjälpsamma. Å andra sidan är de inte här för att berätta sin sida. 😉
Leta runt efter någon som har en Tactrix så du kan logga alternativt betala PBZ för felsökning?
🙂
Patrick9 april, 2013 kl. 19:21 #255065Pohlmann
Deltagarefick ett meddelande från en kompis som är mekaniker.. han har vari med å skruva en del på bilen förut. men bor för långt bort för å kolla på den nu. va han tror är iaf detta:
Vilda gissningar efter den infon jag fått:
Turbon har ”övervarvat”/gått sönder pga för fet bränsleblandning som andtänt i grenröret och även överhettat lagerdelen/olja. Den feta bränsleblandningen kan även gissas till genom den ojämna kurvan från bromspappret. Iom detta så trycks även olja ut i tryckrör och slangar. slangen till laddtrycksstyrningen har fått en släng med olja som gör att laddtrycket är olika vid varje gaspådrag -stabilt men olika högt vid olika gasrepor alltså. olja från turbon följer även med i avgaser och ryker lite extra. knacksensorn ger även utslag enl utrustning och detta kan också vara pga turbon och kan även ställt till mappningen som resulterat i den ojämna kurvan.
Tror jag fått med mina tankar här … obekräftat som satan men hemma i soffan får man spåna lite. / Tobias10 april, 2013 kl. 02:01 #255067Patrick P931
DeltagareNu har jag bara sett en enda pbz mappning (rom) och den var allt förutom fet. Har du kopior på din orginal och trim rom?
3 maj, 2013 kl. 22:12 #255062Arash
DeltagareTja!
Lite kort bakgrundsinfo:
Din turbo var dålig från början kom det fram i efterhand. Den hade blårykt vid uppstart tidigare sa du, men det fick vi aldrig veta innan mappningen. Den rykte mer efter mappningen, vilket är normalt, de flesta motorrelaterade fel förvärras i samband med en heldagsmappning.Hade vi vetat att bilen blårykt regelbundet vid uppstart hade vi rekommenderat felsökning och åtgärd innan mappning. Det är en rekommendation till alla som funderar på mappning, om ni känner till fel och brister på bilen så informera mapparen i god tid innan mappningen så kan man undvika liknande problem.
När vi var klara i dynon hade vi redan dragit över stängningstid med 30-60min. Vi hade en inplanerad mekkväll på vår egen Skyline och ett par vänner hade avsatt tid för att hjälpa mig. Då kan jag tyvärr inte lämna dem ensamma när de är på plats och själv göra annat.
Istället för att avvisa er pga. att det var stängt lämnade jag verkstaden och verktyg till ert förfogande för att felsöka på plats om ni önskade. Det brukar vi inte göra normalt, så jag tyckte att det var rätt generöst t.o.m. Kände du verkligen att det var en otrevlig gest?
Dagarna och veckorna efter din mappning var fullbokade med mappningar och jobb och överallt i och utanför lokalerna stod det bilar med pågående jobb på. Vi hade inga möjligheter att jobba vidare med din bil vid den tidpunkten och behålla den hos oss utan alternativet skulle vara att boka in en helt ny tid 4-5 veckor längre fram. Därför gav jag dig några rekommendationer på saker du skulle kunna kika på på egen hand och var dessutom mån om att få hålla kontakten kring din bil för att kunna hjälpa dig med att komma fram till- och lösa problemet.
Din väns beskrivning av de eventuella bakomliggande orsakerna till dina problem är tyvärr inte riktiga. Vi har lambdaloggar från körningarna och det var aldrig för fet blandning och bränslet har inte antänt i grenröret.
Oroligheterna i kurvan beror på att något annat än spikningar på din bil orsakat utslag på knacksensorn som i sin tur manipulerar effektuttaget radikalt, eftersom den då tror att det spikar.
Som du beskriver så kunde jag visa dig livedata från det under landsvägskörningen också helt utan belastning och helt utan spikningar, så gav det utslag, speciellt när vi åkte över broskarvar, gupp och liknande.
Min magkänsla säger att det i första hand är turbon som är dålig. Jag rekommenderade dig att för sakens skull ändå kontrollera kompressionen i motorn. Självklart kan vi hjälpa dig med det ifall du känner att du inte riktigt har den möjligheten. Hör av dig isf. så kikar vi på en tid.
Berätta gärna om du tycker att vi kunde göra något annorlunda och om du har några tips på förbättringsområden. Jag är alltid öppen för konstruktiv kritik. Däremot måste vi dra en linje mellan sånt som är vårt ansvar och sånt som är bilägarnas ansvar som inte vi orsakat.Om vi inte kan skilja på det så har vi snabbt en enda stor bilparkering i lokalerna och det hjälper ingen.
Hoppas på bättre förståelse.
Mvh
Arash -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.