- Detta ämne har 11 svar, 2,200 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
30 december, 2012 kl. 21:42 #29715LegacyLarsaKeymaster
Då man skaffat sig en import från japan, skulle jag behöva ha oktanhöjare, har läst lite i trådar om detta, att etanol höjer oktanen med bränslet blir magrare, och att de boosters som finns höjer oftast oktantalet i tiondelar.
Bilen ska mappas om men fram till dess vore det trevligt om kunde åka på något.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64713&highlight=oktanbooster
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64766&highlight=oktanbooster&page=2
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64697&highlight=oktanbooster
31 december, 2012 kl. 06:28 #252122goffemannenDeltagareKör du på t.ex v-power å inte gasar som en jävla idiot så är det lugnt. Det är ju bara på full last det är kritiskt.
Se till att få det mappat så fort du kan så du kan köra som du vill sen :). När jag fick hem min bil körde jag hyffsat lugnt två – tre veckor innan min ställdes av för vintern. När jag plockade fram den på våren så nappades den direkt med nytt styrsystem.
/ David J – Superior Media
31 december, 2012 kl. 06:41 #252125Patrick P931DeltagareJag antar att det är Legacy 02 du menar?
Skaffar du en Tactrix kan du själv mappa om för oktantal. Det tar inte lång tid att byta till en safe tändkurva. Sen kan du låta ett “proffs” sköta en redig mappning om det även är pulver du är ute efter.
🙂
Patrick31 december, 2012 kl. 10:03 #252119SubarumickeDeltagareKör du på t.ex v-power å inte gasar som en jävla idiot så är det lugnt.
Det bränslet finns inte längre,det försvann redan 2011 den 1 juni
ska man åka 98 i dag så är Statiol bäst kvalite
31 december, 2012 kl. 10:25 #252123goffemannenDeltagareV-power finns kvar. Bara att de betecknas inte 99oktan längre utan 98+
31 december, 2012 kl. 10:36 #252118LegacyLarsaKeymasterJag antar att det är Legacy 02 du menar?
Skaffar du en Tactrix kan du själv mappa om för oktantal. Det tar inte lång tid att byta till en safe tändkurva. Sen kan du låta ett “proffs” sköta en redig mappning om det även är pulver du är ute efter.
🙂
PatrickTittade på deras sida lite, men du kan få upplysa mig lite till.
/Larsa
31 december, 2012 kl. 11:08 #252120SubarumickeDeltagareV-power finns kvar. Bara att de betecknas inte 99oktan längre utan 98+
gamla v-power hade 99 ocktan och den försvann 2011 THATS IT
Det dom kallar v-power i dag är 98 ocktan,utblandat med 5% ethanol
Shell har mörkat detta, och säger att det är samma sak, men den nya v-power är mycket sämre nu. Statiol 98 ocktan håller bättre kvalite en shell bränsle (v-power)
31 december, 2012 kl. 11:18 #252124goffemannenDeltagareJo ja vet att det är så. Men den heter fortfarande v-power :). Ja har fortsatt att köra min bil med det och det funkar bra även om den är mappad på gamla v-power. Bilen mappades våren 2011.
Men du menar att ja lika väl kan köra den på statoils 98 om den nu är bättre ??
31 december, 2012 kl. 14:02 #252127pettsunDeltagareToulen Fungerar fint för att höja oktanen. Och är mycket billigare än all slags oktan booster. Finns att köpa i dom flesta färgaffärer.
31 december, 2012 kl. 15:32 #252126Patrick P931DeltagareTittade på deras sida lite, men du kan få upplysa mig lite till.
/Larsa
Jag önskar att vi kunde bifoga bilder eftersom i detta fall hade 2 bilder sparat många ord. 😉
Jag hade bifogat en bild på din orginal tändmapp och så en bild på föreslagen 98 (eller 95) mapp.
Men nu blir det inte så utan jag önskar gott slut istället (för tillfället).
🙂
Patrick31 december, 2012 kl. 15:59 #252128adrenalinDeltagareHur stor är skillnaden mellan statoils 98a och exempelvis jets då?
31 december, 2012 kl. 17:07 #252121Fricke.wDeltagareStrunta helt i vad tester säger, så vida du inte bor mitt i smeten i en stor stad, där de är riktigt stor omsättning på bensinen, då kan du kolla dig blind på test resultat.
Annars tanka på den mack i dit hem om råde, som du vet med dig själv att flest människor tankar på, där kommer de vara fräschast soppa = bäst oktan, än låt säga att statoil där du bor, ligger avsides från stan, ut på vischan, men tex preem ligger vid en stor mat kedja, direkt vid E4 och många åker in för att tanka och äta där, då kommer de med största sannolikt att vara bäst soppa på preem 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.