SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor oktan, mappning, öppet luftfilter mm

• Detta ämne har 12 svar, 3,246 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Kvarnis.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    chriistoffer
    Deltagare

Hej!

Var och köpte mig en impreza förra vecka så är ny med dem här bilarna.
      Jag har kollat runt lite på internet och en del säger att man ska köra på 98 oktanig bensin, menast en del säger att det går bra med 95. Ägarna innan mig tankade med 95 men jag vill helst tanka med 98 för det ska va bättre vad jag har fattat. Vad ska jag göra för att byta till 98 oktan?

Sen fick jag med ett öppet k&n luftfilter. Ska man ha någon slags avskärmning om man ska montera det? Behöver man mappa om bilen bara för det? Det sitter även ett 3 tums sportavgassystem på den nu annars original.

Jag är inte så kunnig om dessa bilar (än) så hoppas någon kan svara på mina frågor d—0.o—b

Gyver
      Deltagare

Vad har du för årsmodell?
        Ja du lär mappa om efter byte till öppet filter.

Efter 2000 så fick bilarna stabilare luftmassemätare så dem klarar öppna filter utan bekymmer.
        K&N-filtret är ett av de bättre filtren till bilar med luftmassemätare, pga att det inte skall oljas in. Olja som annars förstör luftmassemätaren.

En avskärmning är bra, kapa en bit av gummilisten på huvens framkant i hörnet där filtret sitter så flödar det in lite mer luft där, samt att du kan prova att höja huvstopklackarna lite.
        Kalluftsintag via en ventilationsslang från fronten någonstans skadar inte heller.

chriistoffer
        Deltagare

Efter 2000 så fick bilarna stabilare luftmassemätare så dem klarar öppna filter utan bekymmer.
          K&N-filtret är ett av de bättre filtren till bilar med luftmassemätare, pga att det inte skall oljas in. Olja som annars förstör luftmassemätaren.

En avskärmning är bra, kapa en bit av gummilisten på huvens framkant i hörnet där filtret sitter så flödar det in lite mer luft där, samt att du kan prova att höja huvstopklackarna lite.
          Kalluftsintag via en ventilationsslang från fronten någonstans skadar inte heller.

Det är en -oo. Okej ska kolla på det. Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att mappa om bilen?

Manor
          Deltagare

Det stämmer inte alls.
            Öppet filter är skit och ger inget annat än bekymmer. Med FMIC så måste det dock dit ett öppet filer, men om man gjort sig omaket att byta till FMIC så har man säkerligen bytt lite annat också.

Vad jag vet så sitter samma-lika LMM i både 99-00. Enligt uppgift så skulle det ha tagits fram en bättre variant som reservdel några år senare, men om detta stämmer har jag ingen aning om.

Spara dig ifrån problem och kör vidare med originalfilter.
            Däremot är det ju väldigt vettigt att köra på 98 oktan (eller V-Power)…det ger om inte annat ett extra antal hästkrafter på toppen :).

chriistoffer
            Deltagare

Det stämmer inte alls.
              Öppet filter är skit och ger inget annat än bekymmer. Med FMIC så måste det dock dit ett öppet filer, men om man gjort sig omaket att byta till FMIC så har man säkerligen bytt lite annat också.

Vad jag vet så sitter samma-lika LMM i både 99-00. Enligt uppgift så skulle det ha tagits fram en bättre variant som reservdel några år senare, men om detta stämmer har jag ingen aning om.

Spara dig ifrån problem och kör vidare med originalfilter.
              Däremot är det ju väldigt vettigt att köra på 98 oktan (eller V-Power)…det ger om inte annat ett extra antal hästkrafter på toppen :).

Hmm okej, det är det här som gör mig lite fundersam, en del säger si och en el säger så.
              Är det bara att börja tanka 98 oktan eller måste man göra något?

Manor
              Deltagare

Hmm okej, det är det här som gör mig lite fundersam, en del säger si och en el säger så.
                Är det bara att börja tanka 98 oktan eller måste man göra något?

Sök på ”öppet luftfilter” på forumet så kan du ju se om det rekommenderas ;). Ärligt talat så är det skit så varför ens fundera på det.

Det är bara att börja tanka 98 oktan (eller V-Power) :). Jag trodde inte ens att det fanns GT ägare som tankade 95 oktan, det fick man ju lära sig att inte göra innan man köpte den.

Kvarnis
                Deltagare

Så länge bilen är orginal spealr det moindre roll om man byter till 98, problet uppstår om man mappar på 98 och köper mindre bra soppa.

Manor
                  Deltagare

Så länge bilen är orginal spealr det moindre roll om man byter till 98, problet uppstår om man mappar på 98 och köper mindre bra soppa.

Inte ens en originalbil mådde väl bra av 95 oktan, eller rättare sagt gick bättre med 98 oktan.

chriistoffer
                    Deltagare

Sök på ”öppet luftfilter” på forumet så kan du ju se om det rekommenderas ;). Ärligt talat så är det skit så varför ens fundera på det.

Det är bara att börja tanka 98 oktan (eller V-Power) :). Jag trodde inte ens att det fanns GT ägare som tankade 95 oktan, det fick man ju lära sig att inte göra innan man köpte den.

Okej, man behöver inte nolla ecu:n eller nått?

Turbovin
                      Deltagare

Jag har rasat den nyare uppdaterade LMM med oljefritt öppet filter också, om nu det om nytt artnr stämmer men har hört det från andra håll också. LMM:en i 99-00 är precis skräp ihop med öppet filter. Tippar på att det är lika mycket vibrationerna som eventuell olja som dödar den.

Och sänker effekten lär det göra också eftersom du suger in betydligt mer varmluft än innan. Med FMIC har man inget val som sagt men då kör man kanske helst nytt sprut också.

pettsun
                        Deltagare

varför kör ett öppetfilter på en originalmaskin? helt onödigt. ger ingen effekt. Det ända det ger är lite insugsljud och förstörd LMM. Är det ljudet du vill åt så montera bort snorkeln så får du lite mer än original.

ang oktanen så kör på vad du vill. Är den original så gör det ingen större skillnad. Men körde själv min impreza på 98 bara för att jag var nojjig.

Gyver
                          Deltagare

Det stämmer inte alls.
                            Öppet filter är skit och ger inget annat än bekymmer.

Jag har sökt runt jäkligt mycket om information om detta och drar slutsatsen att luftmassemätarens främsta dödsorsaker är vibrationer samt oljan den utsätts för om man använder ett sådant inoljat konfilter. Dem pajjar med originalbox också, jag skall mappa om min bil nu i veckan om kommer att använda ett K&N filter från rcm med en av deras adapterkona som ger ett hyffsat skonsamt flöde mot luftmassemätaren. Sedan stabiliserar jag upp filtret med en värmesköld. Kan ju uppdatera här om och när luftmassemätaren pajjar. Jag kan ha sagt för mycket dock om att de senare modellerna klarar öppet filter utan bekymmer, men dem skall ju vara avsevärt stabilare än my99-00 iallafall.

Kvarnis
                            Deltagare

Inte ens en originalbil mådde väl bra av 95 oktan, eller rättare sagt gick bättre med 98 oktan.

Så länge det är rulleans på soppan ja, 98 är tyvärr ett bränsle som inte används så flitigt nu för tiden.

Iofs pga att det nästan försvunnit så är det väl omsättning på de få mackarna som erbjuder det.

Det har gjorts tester som visat att 95 i bland tom är bättre än 98(då det inte varit vidare nytt bränsle sas).

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.