SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Olika däckdimensioner ihop med DCCD

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Jag har köpt mig isdäck som jag hade tänkt åka på i vinter, 2st Michelin och 2st Lappi WM2. Efter tips av andreaswrx att dimensionen kunde vara olika på olika märken, trots att de båda anges vara 145/85, så kontrollmätte jag dom. Och det stämde, Michelindäcken hade större omkrets/diameter.

Olika däckdimensioner är ju ajabaja på fyrhjulsdrivna bilar, åtminstone om fördelningen är konstant 50/50. Men hur är det egentligen på STi Type R med ställbar mittdiff, DCCD? Det borde väl inte vara någon fara om man kör i öppet läge, med mer drivning bak? DCCD’n skickar ju mer kraft bakåt om hjulen spinner loss, och då skapas ju en drivningsskillnad för mittdiffen att hantera, som inte borde vara skadlig. 🙂

Grusdraparn
      Deltagare

På is är det låst 50-50 läge som gäller, driver på nått djävulskt. Så tyvärr kommer du nog inte ifrån ditt dilemma. Skulle faktiskt inte chansa på att åka öppet heller med olika dimensioner, för mittdiffen är en ganska dyr historia.

/Klas

Garagekungen
        Deltagare

Vad som betämmer om/hur skadligt det är beror ju på hur de olika rotationshastigheterna hanteras i differentialväxeln och hur många % rotationsskillnad det handlar det om ?

Det jag sett på bilar (andra märken) är att själva lagringen för olika rotationshastighet i differentialer inte är gjord för kontinuerligt arbete. De är gjorda att ta upp mindre avvikelser under kortare stunder – annars börjar de bygga såväl värme som slitage. 🙁

Det ligger dessutom någon sorts ”broms” i mittdiffen vilket betyder att så fort du har en avvikelse mellan fram- och bakaxelns varvtal så omvandlas rotationsskillnaderna till värme.

Du kommer nog snart att tända varningslampan för ”hög temp” i mellandiffen om du åker med olika diameter = olika rotationshastighet.

Leta på kompletterande däck är mitt tips.

Turbovin
          Deltagare

Nja med öppen DCCD på bilar innan 2006 har du ingen bromsverkan på mellandiffen, men som du skriver mår ingen diff bra av att konstant gå med hastighetsskillnad. Åkte Saab turbo i flera år och där är det rätt vanligt med diffras p.g.a. för mycket hjulspinn på ena hjulet, rasade själv en diff tills den nöp iaf 🙂

tendency
            Deltagare

Jo, det är ju låst läge 50/50 som gäller om det ska skicka på ordentligt. 🙂 Men om det skulle bli någon iskörning innan man har skaffat sig 4 nya sjyssta isdäck, så tänkte jag att man kunde leka med öppet läge 35/65 eller 40/60. Och jag vill ju även testa det läget!

Diffen skickar ju mer kraft till bakhjulen i öppet läge och skickar mer/all kraft bak när det släpper. Så jag har lite svårt att förstå varför den extra rotationsskillnaden som skulle uppstå med lite olika dimensioner skulle skada diffen när den ändå är byggd att fungera som den gör… Om det då inte är rekommenderat att köra med olika dimensioner, i öppet läge, så borde det väl heller inte vara rekommenderat att köra i öppet läge fastän man sladdar med samma dimension på isdäcken? Det uppstår ju ändå rotationsskillnader.. Isåfall borde man heller inte sladda omkring med vanliga vinterdäck i öppet läge pga rotationsskillnader..

Eller är det den extra rotationsskillnaden som olika dimensioner innebär som är skadlig (när hjulen spinner)? Om man sätter de större däcken bak alltså.

Eller skulle det vara rotationsskillnaden som uppstår när man kör utan att hjulen spinner som är skadlig? Jag kan isåfall förstå det ifall man konstant kör med olika dimensioner, på de vanliga gatdäcken, att det kan slita. Men någon timme på isen..? Man kör ju ändå så att hjulen släpper mest hela tiden. 😉

Jag vill bena ut det här, därför är jag frågvis, det är inte för att jag inte accepterar att det faktiskt skulle vara skadligt med olika dimensioner i öppet läge. 🙂 Satt och funderade över det här på jobbet, men vi kom inte fram till varför det skulle kunna vara skadligt i öppet läge pga hur den är byggd att fungera.

andreaswrx
              Deltagare

ja hade inte testat! anser du att du inte ha råd eller kan skaffa 4 lika däck så har du garanterat inte råd med ett diffras….

köp 4 däck och prova inte ens!

tendency
                Deltagare

ja hade inte testat! anser du att du inte ha råd eller kan skaffa 4 lika däck så har du garanterat inte råd med ett diffras….

köp 4 däck och prova inte ens!

Men kan vi bena ut hur det egentligen ligger till? Det är tråkigt med sådana där kommentarer när man försöker ta reda på hur saker fungerar. Om du sitter på kunskap om hur DCCD på en STi Type R fungerar får du mer än gärna dela med dig av det…

Ps. Jag frågar för att jag vill veta, inte för att jag inte har råd…
                  Edit: Jag tänker självklart inte testa om vi inte har utbenat att det faktiskt går!

Garagekungen
                  Deltagare

Jag är på tendencys linie, jag har läst lite om gammel DCCD lådor på sista tiden för jag köpte ju en själv, och i min värld kan jag inte förstå hur det skulle kunna skada centerdiffen om man kör den i helt öppet läge! Det är ju en magnetkoppling i diffen och är den öppen så är den ju öppen..?

Kan någon lägga in en bild som visar hur diffen är uppbyggd – gärna med någon numrering av de olika komponenterna (inget krav).

Då blir denna diskussion betydligt enklare att föra – när man kan hänvisa till vilka komponenter och varför…

(jag vet t.ex. inte hur den ser ut i detalj :()

Adam K
                    Deltagare

Tyvärr har jag ingen ritning, men den här tråden finns alltid:
                      http://bbs.scoobynet.com/technical-topics-archive-427/143750-centre-diff-control-use-the-real-translation.html

Kan någon lägga in en bild som visar hur diffen är uppbyggd – gärna med någon numrering av de olika komponenterna (inget krav).

Då blir denna diskussion betydligt enklare att föra – när man kan hänvisa till vilka komponenter och varför…

(jag vet t.ex. inte hur den ser ut i detalj :()

Garagekungen
                      Deltagare

Tyvärr har jag ingen ritning, men den här tråden finns alltid:
                        http://bbs.scoobynet.com/technical-topics-archive-427/143750-centre-diff-control-use-the-real-translation.html

Bra länk – tack !
                        Mycket intressant fanns att läsa, bl.a. om hur den är kopplad elektriskt mot handbromsens indikeringslampa – men tyvärr ingen ritning/sprängskiss…

Jag behöver ändå en ”Workshop manual” till egna bilen och mycket är ju gemensamt/likartat…
                        …får återkomma när jag fått tag i litteratur.
                        🙂

Adam K
                        Deltagare

Här då tjatmoster 😉

http://bbs.scoobynet.com/technical-topics-archive-427/702201-free-workshop-manuals-and-diagrams-new-and-updated.html

Bra länk – tack !
                          Mycket intressant fanns att läsa, bl.a. om hur den är kopplad elektriskt mot handbromsens indikeringslampa – men tyvärr ingen ritning/sprängskiss…

Jag behöver ändå en ”Workshop manual” till egna bilen och mycket är ju gemensamt/likartat…
                          …får återkomma när jag fått tag i litteratur.
                          🙂

Garagekungen
                          Deltagare

Här då tjamoster 😉

http://bbs.scoobynet.com/technical-topics-archive-427/702201-free-workshop-manuals-and-diagrams-new-and-updated.html

Tackar ödmjukast !!!
                            (får väl låta dig köra om när vi åker bana…
                            – nöjd så… 😀 )

Adam K
                            Deltagare

Tackar ödmjukast !!!
                              (får väl låta dig köra om när vi åker bana…
                              – nöjd så… 😀 )

Får jag bara bettan att gå som hon ska så behöver du inte hålla in hästarna 😀 :p

tendency
                              Deltagare

Garagekungen: Kunde du utläsa något av AdamK’s länkar som ger svar på mina funderingar?

Är det verkligen skadligt med olika dimensioner med DCCD i öppet läge? Och varför isåfall.

Garagekungen
                                Deltagare

Garagekungen: Kunde du utläsa något av AdamK’s länkar som ger svar på mina funderingar?

Är det verkligen skadligt med olika dimensioner med DCCD i öppet läge? Och varför isåfall.

Jag har haft för mycket annat 😮 – skall kolla igenom under julen tänkte jag.
                                  Återkommer så snart jag fått tid över att gå igenom låda/Diff i lugn och ro.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.