› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Olika däckdimensioner ihop med DCCD
- Detta ämne har 23 svar, 5,481 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2010 kl. 23:36 #214672
tendency
DeltagareJag har haft för mycket annat 😮 – skall kolla igenom under julen tänkte jag.
Återkommer så snart jag fått tid över att gå igenom låda/Diff i lugn och ro.Okey, det vore sjysst. Verkar inte vara någon annan som har svar på frågan, skulle vara intressant att veta.
17 december, 2010 kl. 00:23 #214676Turbovin
DeltagareSkriv ett inlägg under drivetrain på Scoobynet och hoppas på att API David svarar. Jag tror ingen diff i längden mår bra av att gå med konstant hastighetsskillnad. För mycket hjulspinn på ett hjul på en bil utan diffbroms kan ju resultera i diffras till slut. Dock tror jag inte det är lika illa i det här fallet. Helt klart är det ju betydligt mindre känsligt än om du hade haft en viskodiff i mitten.
18 december, 2010 kl. 04:25 #214673tendency
DeltagareJag har funderat på det. Ska nog ta och göra det och se om man kan få något bra svar. Men om diffen är byggd för att kunna fördela kraften mellan fram/bak och skicka mer driv bakåt när hjulen spinner, då undrar man ju om det är så farligt egentligen. Och konstant hastighetsskillnad.. säg ett par timmar iskörning med flera snack- & korvpauser. 🙂 Vi får se vad Scoobynet har för idéer.
18 december, 2010 kl. 07:49 #214678karlzzon.
DeltagareJag vet inte svaret men tänk på att isköring är det värsta drivlinan kan va med om!!!!
18 december, 2010 kl. 11:38 #214684Garagekungen
DeltagareJag vet inte svaret men tänk på att isköring är det värsta drivlinan kan va med om!!!!
Jag som trodde ”Knotan” här på forumet var det värsta…
…efter sett filmen där han leker med sin 360.
😀22 december, 2010 kl. 20:04 #214685Garagekungen
DeltagareKollade igenom ”Factory Service Manual” för STi -06.
Själva mellandiffen var inte uppritad som sprängskiss utan endast som en cylindrisk enhet med en el-anslutning och man hänvisade till att (fritt översatt) ”vid fel byts denna enhet ut”. 😡
Dock gav man en enkel beskrivning på innehåll där man hänvisade till ”sun-gear” 6st vilket tyder på att det rör sig om en planetväxel med elektromagnetiskt ansatta lameller. :rolleyes:
Min slutsatts är att rent mekanskt kommer planetväxeln att klara en hastighetsskillnad mellan fram- och bakaxel väldigt bra – då dessa ”sun-gear” brukar vara nål/glid-lagrade med mycket lång livslängd (detta har jag som sagt inte kunnat kolla men konstruktionen är av den karaktären).
Dock har man en uppsättning lameller som är mer eller mindre ansatta – eventuellt inte alls… Det beror på hur man gjort själva ansättningsfunktionen.Planetväxlar används bl.a. i automatväxellådor – och dessa tål ju att köras i 10-tusentals mil utan större slitage (där ligger alltid några växlar och jobbar med olika hastigheter = de som inte används just för stunden).
I automatväxellådan frikopplas lamellerna helt med fjädrar vilka gör så att bredden på lamellkorgen blir lite större en den totala tjockleken av lameller och stålskivor – vilka låser upp de olika axlarna vid ansättning = växeln nyttjas (lite förenklad beskrivning).När det gäller Subbans mellandiff vore det intressant att veta om lamellerna frikopplas helt eller om det ligger kvar ett lågt tryck på lamellkorgen då den är ”helt fri”.
Om den frikopplas helt – kommer det inte att vara skadligt att åka med olika omkrets på hjulen – om den fortfarande ligger an lite för att skapa ett minsta drivnings-% på fram-/bakhjulen…
…då kommer de olika inbördes hastigheterna på áxlarna att generera såväl slitage på lameller som värme (all energi som åtgår omvandlas till värme).Vill man prova så är det relativt lätt. Det är bara att konstatera om mellandiffen (växlellådan) blir varm snabbt – då visar det på att lamellerna ligger på trots att diffen är ställd på öppnaste inställning. Om den inte blir varmare än när man åker med lika stora hjul – då är lamellerna verkligen frilagda från varandra…
En kortare period till dess temperaturen kommer upp mot 100C grader är inte mer skadligt än när man kör lite hårt med den på asfalt och har den uppe i temperatur.
Oljan börjar förlora sina smörjande egenskaper vid ca 120C – sedan beror det på tillsattserna hur länge den kan göra nytta.Kommer inte längre med informationen som finns i manualen – kanske någon av Impreza mekarna har tagit isär en mellandiff och kan ge ytterliggare information om hur inanmätet ser ut…
😉22 december, 2010 kl. 22:19 #214677Turbovin
DeltagareEfter 2006 ligger det som sagt alltid lite bromsverkan på mellandiffen även om du kör DCCD:n i öppet läge, tidigare kunde den ju bli 100% bakhjulsdriven (framhjulsdriven också för den delen men betydligt svårare att uppnå p.g.a. kraftfördelningen). Så jag antar att från 2006 så har lamellerna alltid lite förspänning.
29 december, 2010 kl. 21:35 #214674tendency
DeltagareFår tacka Garagekungen för infon och att du tog dig tid att kolla. 🙂 Även om det nu inte riktigt gav svar på frågan. Har inte orkat knåpa ihop ett inlägg till något engelskt forum ännu.
3 januari, 2011 kl. 12:20 #214686Garagekungen
DeltagareFår tacka Garagekungen för infon och att du tog dig tid att kolla. 🙂 Även om det nu inte riktigt gav svar på frågan. Har inte orkat knåpa ihop ett inlägg till något engelskt forum ännu.
Det var så lite… 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.