SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Olika temperaturer beroende på vilken motorolja?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Förra året körde jag på AGIP motorolja sommar (10W50) och vinter (5W40) men böt nu till MOTUL 15W50. När jag tog en tur för att se att allt funkade som det skulle tyckte jag att nålen på oljetempen gick högre än normalt. Tidigare har den legat på ca 180-190F (oavsett vilken typ av olja) men nu gick den upp till +190F och efter lite aktiv körning på krokiga vägar så gick nålen upp på 210F som mest (ca 99C). Det var mycket acceleration och inbromsning och aldrig några högre hastigheter. Utomhustemperaturen var ca 15C.

Kollade oljenivån när jag kom hem och den låg mitt mellan E och F på stickan. Har fyllt oljefiltret och hällt i 4l olja.

Någon vis som kan det där med oljor och temperaturer?

SecretAgentMan
      Deltagare

Oljan har inget med saken att göra. 🙂 körsätt, temperatur ute och hur fort det gick tillsammans med mängden gas ger utslag.

Sedan kan ju givaren strula med…

/J

Niklas
        Deltagare

Ok, låter bra. Vi får se.

Isol
          Deltagare

Jag var hos persåkers igår och lämnade tillbaka min Autometer som visade 230F vid normal körning.

Provade att koppla in en med celsius och den visade ca 80 grader när bilen stått en stund = alltså fel på min gamla. Då dom inte hade någon hemma så skickar dom en ny till mig. Bra service!

Sen när jag fått min kan jag också kolla vad den ligger på i temp med Motul 15w50

Tack jerry för kanonservicen, bilen känns bättre i motor och låda !!

Niklas
            Deltagare

Normal motorvägskörning visade 190F.

hmhaga
              Deltagare

Hei! Jeg har samme erfaring med Motul 15W50, driftstemperaturen på oljen stiger med 5-10 grader i forhold til f.eks. Mobil 1 5W50! Det er helt konsekvent, og er observert over 2 sesonger. Det skjer umiddelbart etter at oljen er byttet.

Isol
                Deltagare

Nu har jag fått en ny mätare av Persåkers och under kvällens aktiviteter har den legat mellan 190-200F med motul 15w50

Manor
                  Deltagare

Hej !

I jämn motorvägsfart så håller jag mig runt 90-95 grader. Om jag ligger i köer så kan temperaturen stiga till närmare 95-100 grader. Det kanske är ungefär samma för dig Alien!!?

mvh Mats N

Niklas
                    Deltagare

Ok, tack. Skall ta en tur till i normal 90-110 körning och se vad mätaren står på då. Annars blir det till att felsöka. Känns konstigt om den helt plötsligt skulle börja så mycket mer. Men det var som sagt lite aggressiv accerlation och sedan bromsa ner till snigelfart pga trafik och skymda kurvor.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.