- Detta ämne har 11 svar, 2,018 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av edbe.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2006 kl. 18:57 #5533devilDeltagare
Såg att sommarsulorna fram var såpass snedslitna att dessa behöver bytas. Dock är däcken bak i fint skick.
Problemet är att det verkar vara lite svårt att få tag på ett par nya Kumho 712 till ett bra pris.
Fungerar det att slänga på två Kumho KU31 eller åker jag på att byta runt om.
Enligt Kumho’s websida så ska de båda däckstyperna ha exakt samma rullomkrets.
26 mars, 2006 kl. 20:01 #73465ExOrdisDeltagareKan bli rätt spännande egenskaper på bilen.
Testa gärna den setupen i Superstage och avgör om den är bra.
Hellre där än på allmän väg iaf.
Bara mina ören.. Lycka till.27 mars, 2006 kl. 05:57 #73466simoDeltagareBara att köra med 712:er ger lätt spännade egenskaper på bilen 😉 😀
/U
27 mars, 2006 kl. 06:57 #73468devilDeltagareWRX’en används enbart som bruksbil till och från jobbet. Så hurvida däcksetupen skulle fungera på bana är inte intressant för min del. Enbart om bilen blir körduglig 🙂 Förstår att det kan bli knepiga köregenskaper med olika däck.
Men det jag är intresserad av är om bilen skulle ta skada av att köra med en typ av däck fram och en annan bak pga 4wd.
27 mars, 2006 kl. 07:38 #73467MatsDeltagareTypen av däck har ju mindre betydelse. Det är rullomkretsen som är det väsentliga. Tycker dock inte att du skall byta 2st till nya och köra med 2 nya och 2 halvslitna. Det kan bli dyrt om diffen säger upp sig. Byt till 4st nya däck så är du på den säkra sidan. Det är en liten kostnad jämfört med om det skulle gå sönder.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg27 mars, 2006 kl. 07:52 #73464SecretAgentManDeltagareJag håller med Mats, men olika mönster/gummiblandning ger mystiska effekter (mer grepp i ena eller andra änden helt enkelt) – inget jag skulle ge mig på på Imprezan, på wrc-opeln hemma sitter det olika märke (men samma dimension) fram/bak, men det är en bruksbil det. 🙂
Poängen är, bilen är potent, och bara för att du åker mellan jobbet och hemma plockar inte bort möjligheten för dig att hålla åt gasen. 😉 Bilder på skrotade Imprezor är obehagliga.
/J – däck är en billig livförsäkring
18 december, 2014 kl. 20:33 #73470edbeDeltagareLyfter detta lite. Har hittat en uppsättning fälgar som suttit på en impreza grupp a rallybil. Dock är det olika märken på r-däcken fram och bak?! Kan det vara så att dom skiter i diffen på en rallybil? Eller är det inte så känsligt som man tror?
18 december, 2014 kl. 21:33 #73469MuminDeltagareSå länge rullomkretsen är lika ska det gå. Jag rasade min diff efter en punka satta på annat märke samma dim osv körde kanske 5 mil sen låter den fan när man svänger fullt det skilde 2.5cm i rullomkrets då.
18 december, 2014 kl. 22:14 #73471edbeDeltagareOch olika bredd gör bara att det blir lite konstiga köregenskaper?
Sent from my iPhone using Tapatalk
19 december, 2014 kl. 07:27 #73473IggeDeltagareMät så att du har samma rullomkrets
Olika bredd brukar ju resultera i olika rullomkrets då profilhöjden är en procent av bredden
20 december, 2014 kl. 10:28 #73474pettsunDeltagareman får också tänka på att olika däck fabrikat mäter olika. ett 225/40-18 nankang behöver inte ha samma omkrets som tex ett toyo av samma dimension.
bredden på däcken kan faktiskt diffa rätt bra mellan fabrikaten och då profilen är procent av bredden så får du olika omkrets.20 december, 2014 kl. 12:02 #73472edbeDeltagareman får också tänka på att olika däck fabrikat mäter olika. ett 225/40-18 nankang behöver inte ha samma omkrets som tex ett toyo av samma dimension.
bredden på däcken kan faktiskt diffa rätt bra mellan fabrikaten och då profilen är procent av bredden så får du olika omkrets.Precis…får helt enkelt mäta omkretsen…och hoppas att den reella bredden är snarlik med tanke på köregenskaperna
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.