SSC Allmänt snack Allmänt småprat Olja

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Putte GT
    Deltagare

Vilken olja annvänder ni Viskositet och märke Jag är bara lite nyfiken.;-)

MDE
      Deltagare

HEJ!

Kan dock tillägga att jag bor relativt långt norrut och vädret här är kallare på vintern än södra sverige generellt sett.

Saxar lite info från castrol hemsida:

För att motorolja ska kunna utföra sin huvudsakliga funktion – smörjning – måste dess viskositet (ett mått för oljans tjocklek eller flödesmotstånd) klara av motorns extrema temperaturförhållanden. Oljan blir tunnare när den blir varm och tjockare när den kyls ner. Därför är det mycket viktigt att välja en viskostietsklass som passar temperaturförhållandena på platsen. Ju tunnare olja (lägre siffra) desto större bränslebesparing och desto bättre kallstarts-
        egenskaper.

Är ingen oljeexpert men alla drar sina egna slutsatser som kanske
        Putte GT ville göra sin tråd.

/MDE

Manor
        Deltagare

Viskositet 10-40, enligt handboken. Inte under 10 är väl ett generellt tips för Imprezan…det behövs en viss tjocklek vid kallstarter.

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

>HEJ!
            >
            >Själv så kör jag Castrol 5w-40 vinter 10w-60 till sommaren
            >verkar funka än så länge.;)
            >
            >/MDE

5 är säkert inget problem på vintern. Det jag ville säga var att lägre första värde inte är bättre utan är mer lättflytande…och Imprezan kan vara känslig för det (åtminstone när det är varmt ute). Ett andra värde över 40 är dock bara till det bättre, den visar då att oljan klarar av mer värme.

mvh Mats N

MDE
            Deltagare

HEJ!

Själv så kör jag Castrol 5w-40 vinter 10w-60 till sommaren verkar funka än så länge.;)

/MDE

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.