SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Olja i LSD diff (R180)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Mats
    Deltagare

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter gälland olja i LSD diffen. Redline Lighweight Shockproof är inte att rekommendera till bakdiffen. När den blir varm så gör den att diffen ”draggar”. Den vill inte låta diffen slira och låter som om en axel eller drivknut är kass.

Jag bytte sen olja till Motul Gear FF Competition 75W140 och problemet var som bortblåst. Diffen är nu helt tyst och fungerar som den ska även när den är varm. Så jag rekommenderar Motul Gear FF till bakdiffen om du har LSD. Den kan också användas till diffar utan LSD men då kan den kännas lite ”overkill” kanske.

Jag köpte Motul oljan från vår klubbsponsor http://www.veteranmotor.se
      Lysande service och snabb leverans.

Mats GBG
      Regionsansvarig Göteborg

SecretAgentMan
      Deltagare

Kraftigt underligt…pratade med Redline ÅF just om oljan till din diff. Jaja…se leverantörer, gött att det lirar!

/J

Mats
        Deltagare

Det som jag tycker är det underligaste är hur stor skillnad oljan kan göra. Jag har alltid levt i den uppfattningen att olja som olja bara det är av bra kvalisort så spelar det mindre betydelse vad det står på flaskan.
          Men men, man lär så länge man lever.

Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

syke
          Blockerad

Hej!

Vilken mängd är det man ska ha?

Mats
            Deltagare

Räcker med 1 liter. Se till att bilen står lite ”på näsan” så du får i ordentligt med olja i diffen. Fyll till det rinner ut, skruva dit pluggen o ut o kör en kort sväng (lugnt). Öppna sen pluggen igen o kolla ifall du får i mer.

Se till o inte spilla de dyra dropparna. De kostar 349 kr litern om ja inte minns fel. 😀

Mats GBG
              Regionsansvarig Göteborg

syke
              Blockerad

Tack, dyrare än finsprit är vad det är! 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.