SSC Allmänt snack Allmänt småprat Olja regn 0 grader = halt…

Visar 16 inlägg (av 16 totalt)
  • Författare
    skytiskapilen
    Deltagare

Jaha, då har jag efter 14 år bakom ratten lyckats med min första avkörning 🙁

Sitter vid som nr 2 vid ett rödljus och lägger i 1:an när det är dags. Stannar i väntersvängen för att släppa förbi en mötande som ska rakt fram. När det är fritt släpper jag upp kopplingen och sjunger med Fifty Cents eminenta låt ”Many men(Wish Death)”, ska avsluta svängen och lägger i 2:an, ca 35 km/h, tokspinner alla hjulen och jag får ett riktigt ruggigt ställ med fronten riktad mot mötande fil. Rattar snabbt som attans åt höger för att häva sladden, släpper lite på gasen eftersom jag inte vill få ett för häftigt returkast. Returkastet blir ändå lika brett det och Subban slingrar sig ytterligare två gånger från sida till sida som en elchockad ål. Sista returkasten får bilen att snurra runt och jag ställer mig på bromsen och frikopplar. Inget händer! Känns det som ivarje fall. Farten är nu inte hög men att åka baklänges på en högtrafikerad väg med låsta hjul är inte roligt… I backspegeln hinner jag se en härligt(?) hög trottoarkant som bör stoppa ekipaget. Nä, det dunkar till och bilen åker upp med bakhjulen först, stannar slutligen när framhjulen stöter emot samma trottoarkant, fem meter ifrån en busskur….

Kliver ur och känner mig som Homer Simpson: Eeeeee? Duff? Jag har aldrig varit med om nåt så halt, inte ens iskörning. Tre stänkskydd(RaceEquip) har ryckts loss och förstört innerskärmar och hjulhus, vänster bakljus trasigt, buckla vänster bak bredvid bakluckan, repor på bakspoiler och framspoiler, slutröret på Scoobysporten tillbucklat. Och om 2 timmar kommer 22 personer hem till mig på fest, tallyhow! Provar att köra ner ifrån trottoaren men bilen verkar ha fastnat på buken. Ringer en kompis som kör bärgningsbil, dock inte just då…

Farbror blå kommer körandes med blåljus, nån kärring har ringt och sagt att jag kom med skrikande däck genom hela kurvan… D***va sa**ärring! Skrikande däck på blött underlag, yea right! Och jag som också stannade mitt i kurvan!! Hur som helst ser det tyvärr ganska spektakulärt ut där jag står parkerad på tvären vid busskuren, med ena hjulparet uppe och det andra nere, så snutarna tror mer på tanten än på min förklaring. Jaja, sen kommer jag ju självklart ner på första försöket, Subban drar väl in magen. Det blir en anmälan för vårdslös körning eller nåt liknande, trots att jag inte har hållit en för hög hastighet(i förhållande till hastighetsbegränsningarna), har godkända däck, alkotesten visar grönt, osv osv. Småchockad som jag ändå blev av Kling och Klangs felaktiga anmälan glömmer jag att gå att titta på stället där det släppte, kör hem och inväntar gästerna.

Efter en timme ringer min bärgar-kompis och säger att han sett olja i kurvan jag fick fyrhjulsspinn. Jag åker dit och fotar ett helt oljespår som går ifrån rödljuset där jag stod och väntade, och fortsätter genom hela svängen. Bör vara bra att ha om det blir rättegång.

Försäkringsbolaget verkar inte vara omöjliga, jag pratade med dem igår. Bilen är besiktigad på en Subaruverkstad som inte kan ta in bilen förräns om en månad, sen tar det ca tre veckor att fixa den pga att det är så många småskador runt hela bilen.

Några funderingar efter detta:

-Orginalfälgarna är grymma! Inte en skada trots att en ca 25-30 cm hög trottoarkant kom ivägen.

-Jag skulle tagit frugans bil, BMW med antispinn och stabiliseringssystem om jag vetat att nån idiot hade spillt ut olja på en blöt väg.

-Man kan bli överraskad. Funkar inte ABS:en när man åker baklänges??

-Kärringar som ringer polisen och ljuger, kliver inte ens ur sin egen bil och frågar om man är okej.

-Inte ens en Subarubroder i mörkblå 99-00 stannade, hoppas att du hade ett viktigt ärende x(

-Olja+regn+0 grader+sommardäck+måste köpa present till frugan som fyller år idag, ska undvikas om möjligt.

-Fifty är grymt bra.

Det blev kanske lite långt men ville skriva av mig lite, en del i min egen debriefing antar jag.

/Andreas
      http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
      – RE 010? You bet! –

Visar 16 inlägg (av 16 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.