SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Olja till STI -07

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Nokke
    Deltagare

Hallå!

Sökte runt lite här på forumet efter en vettig ”oljetråd” utan att hitta någon som passade.

Men undrar lite vad ni kör med för olja i eran 2,5l STI-maskin?

Vad bör man satsa på för olja?

Orix
      Deltagare

Några populära oljor till dom jag känner till är Motul 15-50 och 5W40 sen använder säkert många av castrol edge oljan

Garagekungen
        Deltagare

Tidigare ägare till min har kört på Midland – som köpts hos auk. Subaru service.

Med tanke på att min i princip inte drar nån olja alls (kör iof 99% av tiden/sträckan mellan 1400-2800 rpm) så verkar den oljan fungera rätt bra till vardags. (drog ”11mm” på stickan på 700 mil – nästan så man blir orolig att den inte får tillräckligt med smörjning av kolvar/ventilstyrningar)

Hur det är när man skall ut och åka en dag på isen – kanske är en helt annan pilsner.

Mumin
          Deltagare

Tidigare ägare till min har kört på Midland – som köpts hos auk. Subaru service.

Med tanke på att min i princip inte drar nån olja alls (kör iof 99% av tiden/sträckan mellan 1400-2800 rpm) så verkar den oljan fungera rätt bra till vardags. (drog ”11mm” på stickan på 700 mil – nästan så man blir orolig att den inte får tillräckligt med smörjning av kolvar/ventilstyrningar)

Hur det är när man skall ut och åka en dag på isen – kanske är en helt annan pilsner.

Midland här också.. kan ju bro på att man jobbar på subaru men iaf.. Den funkar bra tycker jag.. inte haft några problem eller klagomål, Min 2.5 drar inte heller mycket olja.. kanske 3dl på 500mil.

Blueblooded
            Deltagare

Hur är det med subaru original olja?
              Äre ba ful öl, eller funkar det?

Kan inte säga att jag märkt av något men det kan ju finnas nått som är mer godis.
              Subaru verkstan där jag servar vill gärna använda den oljan.

Mumin
              Deltagare

Subaru har avtal med Midland så där efter måste dom använda den oljan.
                Kan ha fler avtal lite osäker där. tycker du det inte känns tryggt så ta med dig egen olja till servicen.

Gystompa
                Deltagare

Risken lite med det där är att Subaru och Midland drar de flesta under samma kam. Enligt dom ska deras 5w-40 funka jämt. Vilken den kanske inte gör.

Mitt råd är att kolla instruktionsboken vad som var specat för bilen då den var ny. Där får man oftast det verkliga svaret istället för att stirra sig blind i oljeguider.

Sen beror det på om man ska nyttja den året runt eller enbart sommartid. Att fläska på för tjock olja på vintern smakar inte hallontårta för packboxar osv. Likväl som en för tunnflytande på sommarn inte heller är bra.

Btw.. Midland är väl inte spec stora i oljebranschen.. eller?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.