› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljan försvinner?
- Detta ämne har 21 svar, 2,814 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Mojfen.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2010 kl. 14:14 #213743
Mojfen
DeltagareDå låter de nästan som att de är en ventil som gått.
Är väl bara att dra skiten till subaru verkstaden då.
Eller kan man byta de själv om man har kompisar som är
meck kunniga?
Är det en dyr operation att byta ventil?
Och finns de nå sätt jag kan kolla om de är ventil knack?
kanske med nått verktyg?Mvh Micke
15 november, 2010 kl. 14:25 #213729Gilarski
Deltagare😮
PS.
Knack hela tiden (2ggr/varv) = vevstakslager
Knack endast vid pådrag/belastning (endast vartannat varv) = ramlager, brukar även ge dramatiskt lägre oljetryck på låga varv, om man har mätare eller oljetrycks lampan börjar flämta/lysa på låga varv.
Knack hela tiden vartannat varv = ventilOm du ”hinner räkna” knacken på tomgång – då är det vartannat varv, möjligen varje varv. Du hinner aldrig räkna om det är två knack/varv…
Lycka till !
Bra beskrivning. Fattar inte hur en ”värstingmotor” kan lacka ur efter 4000 mil, måste körts hårt, illa servad eller sorgligt oeriöst hopbyggd enligt mig. :confused:
Jaja, hoppas verkligen du finner svaret på vad det nu är med motorn.
15 november, 2010 kl. 14:33 #213730Gilarski
DeltagareDå låter de nästan som att de är en ventil som gått.
Är väl bara att dra skiten till subaru verkstaden då.
Eller kan man byta de själv om man har kompisar som är
meck kunniga?
Är det en dyr operation att byta ventil?
Och finns de nå sätt jag kan kolla om de är ventil knack?
kanske med nått verktyg?Mvh Micke
Om en ventil sitter löst så borde du ha ett jävla slammer. En polares hojj fick ras på några ventiler så de studsade upp & ner men i och med att detta är en Boxer så kanske inte det blir lika mycket missljud då tyngdlagen inte regerar lika mycket så att säga.
15 november, 2010 kl. 16:01 #213736Garagekungen
DeltagareDå låter de nästan som att de är en ventil som gått.
Är väl bara att dra skiten till subaru verkstaden då.
Eller kan man byta de själv om man har kompisar som är
meck kunniga?
Är det en dyr operation att byta ventil?
Och finns de nå sätt jag kan kolla om de är ventil knack?
kanske med nått verktyg?Mvh Micke
När du säger att ”den gått” så är det antagligen inte så att den gått av – även om det händer (oftast på avgas då den går varmast och riskerar att bli spröd med tiden).
Gissar att det var det som hände Gilarski´s polare på hoj… 🙁Om ventilen gått av skulle motorn bara gå på 3 cyl… det ljudet skulle du absolut känt igen.
Troligen är det ventilspelet som förändrats och blivit större, om du gjort rätt bedömning.Här finns lika många orsaker som lösningar på motorbyggnation… (jag har ännu inte studerat hur just Subaru-motorn ser ut i detalj – mer än några fina byggbilder på någon tråd här på forumet)
…om det förändrats snabbt brukar det bero på att lyftaren och/eller kammen ”gått ner”.
Inte sällan beroende detta på otillräcklig smörj-förmåga i kontaktytorna mellan kamaxel och lyftare.
Den mest kritiska perioden är när man startar motorn efter det att motorn stått still en tid. Då finns ingen ny olja framme och den oljan som finns är kall. Första 2-3 sekunderna lever motorn på den oljefilm som finns kvar sedan man senast körde och då är det mycket viktigt att man inte varvar upp motorn så att den utsätts för större belastning/mer slitage än absolut nödvändigt.
När det gäller området kam-lyftare så finns där en tunn hinna av stålet som är härdad och polerad för att bättre orka med de stora krafter som höga lyft (=brant vinkel) i kombination med hårda ventilfjädrar ger. Belastningen blir enorm och kräver optimala smörjegenskaper. En kombination om man vill att motorn skall klara höga varvtal.
(Tyvärr överskattar många värdet i ”extremt hårda fjädrar” och skaffar sig istället problem i andra änden…)När man ”slitit ut” de tiondels mm som är tjockleken på härdningen kommer man ner i ”vanligt” stål – ofta är dessutom ytan nu repig som en fil p.g.a. nötningen och bristen på smörjande effekt – nu går det fort att slita ut resten av godset till dess ventilen inte längre öppnar.
Mängden slipstoff i oljan beror mycket på om du har en magnet vid oljepluggen eller oljepumpen – då kan det mesta fastna där.
Jag säger inte att du har just detta fel – men har du det så är det definitivt inte något som ”läker sig själv”… :rolleyes:
Kolla ventilspelet på den sidan så ser du snart om det är nått där som inte står rätt till.
Det positiva med detta problem är att det (iaf med de motorer jag lekt med hittills) är relativt mindre kostsamt att åtgärda, sekundärskadorna (om man stoppar i tid) är relativt små och ovanliga.
Skall bli intressant att höra vad som hänt…
Lycka till !15 november, 2010 kl. 16:25 #213737Garagekungen
Deltagare😮
Bra beskrivning. Fattar inte hur en ”värstingmotor” kan lacka ur efter 4000 mil, måste körts hårt, illa servad eller sorgligt oeriöst hopbyggd enligt mig. :confused:
Jaja, hoppas verkligen du finner svaret på vad det nu är med motorn.
Utan att bedömma just denna händelse så skulle jag säga att vanligaste felet är uppvarvning/belstning innan oljetrycket kommit igång eller oljan blivit varm.
Det är inte för inte som man ofta kör upp oljetryck genom antingen extern oljepump (elektrisk) eller genom att ha dödarknappen intryckt med några sekunders körning på startmotorn till oljetrycket kommer upp – vänta lite så den hinner spridas – därefter starta på riktigt (lungt).
Sedan skall man komma ihåg att förutsättningen för att oljefilmen klarar uppåt 40-50m/s (för de bättre oljorna) är att oljan är uppe i arbetstemperatur.
Min erfarenhet är att ”värstingmotor” är inte synkront med ”longlife”.
Man får precis det resultat man förtjänar beroende på komponenterna man bygger med – när det gäller longlife så kan man inte förvänta sig det från stora kolvspel, höga lyft och hårda fjädrar – vilket är ett måste om man vill få ut mesta möjliga effekt 😉Om man sedan kallstartar och känner pressen från alla människor runt om kring att visa fjädrarna (tok-gasa :eek:) så hjälper det inte om man har lagt all världens bästa grejer i maskinrummet – om inte oljan får chans att gör sitt jobb p.g.a. temperaturen…
(jag vill absolut inte säga att så är fallet eller att nuvarande ägare gjort så i denna tråd !!!)Alla kombinationer har sina begränsningar och tillgångar – det gäller att veta vad man vill med sin motor innan man bygger den (och sedan så vackert hålla sig i den hagen). Då får man valuta för pengarna !!!
15 november, 2010 kl. 17:10 #213744Mojfen
DeltagareKan säga att jag att varje gång jag skulle köra så lät jag den stå en stund och att jag tog de lugnt tills bilen var varm.
Och efter körning så har jag låtit den stå still å svalna.
Men har fan otur med allt =P15 november, 2010 kl. 20:28 #213745Mojfen
DeltagareSkulle dessa ventiler passa?
http://viewitem.eim.ebay.se/Subaru_Impreza_WRX_STI_Turbo_Inlet_and_Exhaust_Valves/350408566254/itemOch vad mer brukar man få byta vid ventilras?
tänkte bara se vad de kan gå åt i materialkostnad om de är en ventil som
gett upp..Mvh Micke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.