› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › oljebyte
- Detta ämne har 12 svar, 1,930 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av
clasen.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2015 kl. 09:35 #33393
Dannemaj
Deltagaretjenare har köp på mig en sti uk spec 05 som jag tänkt göra service på min fråga i detta fallet vilka oljor osv ska man köra på. tanken är att byta i låda diff motor. bilen ska köras året om för min del. idag va där nån Castrol 10/60 olja i men har missljud vid kallstarter misstänker att denna olja är för tjock på vintern ? hur är det att köra mobil 5/50 peaklife? i dessa eller inte under 10/40 ?
11 februari, 2015 kl. 13:42 #275037kinugawa
DeltagareCastrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se
11 februari, 2015 kl. 13:52 #275041Dannemaj
DeltagareCastrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se
är inte den för tunn ?
11 februari, 2015 kl. 15:26 #275038kinugawa
DeltagareInstruktionsboken säger 0w-30. Så castrols är samma tjocklek kall men lite tjockare varm.
Men jag kör aldrig bankörning och gör man det är alltid minst ”xW-50 att föredra för att inte tappa oljetryck när oljan blir riktigt varm!12 februari, 2015 kl. 17:13 #275032Woojen
DeltagareJa kör castrol titanium FST 0w30 i min 2004 UK spec prodrive 🙂
har aldrig oljetrycks problem, men ska du ut på bana å härja så kan ju tjockare vara vettigt som kinugawa sa 🙂13 februari, 2015 kl. 08:27 #275040Qvirren
DeltagareTjenare, jag kör på 5w-40 castrol magnatec i min på vintern och 10w-40 på sommaren 🙂
Mvh A
13 februari, 2015 kl. 10:04 #275033clasen
DeltagareÄr inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.
14 februari, 2015 kl. 17:22 #275030johan_gt
DeltagareÄr inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.
Hur kom ni fram till att detta var oljans fel?
14 februari, 2015 kl. 20:56 #275034clasen
DeltagareHur kom ni fram till att detta var oljans fel?
Cylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.
Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.
15 februari, 2015 kl. 08:54 #275039kinugawa
DeltagareCylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.
Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.
Det är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.15 februari, 2015 kl. 09:49 #275031edbe
DeltagareJag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
15 februari, 2015 kl. 22:55 #275035clasen
DeltagareDet är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.Fast de är ju ingen familjebil, den är byggd för det och just denna bilen brukas endast på bana.
Men men, jag vet inte vad som hade hänt. Fick detta berättat för mig av ägaren.
Ja en crown vic är väl mer som en gammal volvo med b20, dom går väl i princip utan olja, eller med lite mosade bananskal i tråget 😉
15 februari, 2015 kl. 22:55 #275036clasen
DeltagareJag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Same atm, agip 10w-60
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.