SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor oljebyte

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33393
    Dannemaj
    Deltagare

      tjenare har köp på mig en sti uk spec 05 som jag tänkt göra service på min fråga i detta fallet vilka oljor osv ska man köra på. tanken är att byta i låda diff motor. bilen ska köras året om för min del. idag va där nån Castrol 10/60 olja i men har missljud vid kallstarter misstänker att denna olja är för tjock på vintern ? hur är det att köra mobil 5/50 peaklife? i dessa eller inte under 10/40 ?

      #275037
      kinugawa
      Deltagare

        Castrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se

        #275041
        Dannemaj
        Deltagare

          Castrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se

          är inte den för tunn ?

          #275038
          kinugawa
          Deltagare

            Instruktionsboken säger 0w-30. Så castrols är samma tjocklek kall men lite tjockare varm.
            Men jag kör aldrig bankörning och gör man det är alltid minst ”xW-50 att föredra för att inte tappa oljetryck när oljan blir riktigt varm!

            #275032
            Woojen
            Deltagare

              Ja kör castrol titanium FST 0w30 i min 2004 UK spec prodrive 🙂
              har aldrig oljetrycks problem, men ska du ut på bana å härja så kan ju tjockare vara vettigt som kinugawa sa 🙂

              #275040
              Qvirren
              Deltagare

                Tjenare, jag kör på 5w-40 castrol magnatec i min på vintern och 10w-40 på sommaren 🙂

                Mvh A

                #275033
                clasen
                Deltagare

                  Är inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.

                  #275030
                  johan_gt
                  Deltagare

                    Är inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.

                    Hur kom ni fram till att detta var oljans fel?

                    #275034
                    clasen
                    Deltagare

                      Hur kom ni fram till att detta var oljans fel?

                      Cylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.

                      Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.

                      #275039
                      kinugawa
                      Deltagare

                        Cylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.

                        Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.

                        Det är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
                        Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.

                        #275031
                        edbe
                        Deltagare

                          Jag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.

                          Skickat från min iPhone med Tapatalk

                          #275035
                          clasen
                          Deltagare

                            Det är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
                            Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.

                            Fast de är ju ingen familjebil, den är byggd för det och just denna bilen brukas endast på bana.

                            Men men, jag vet inte vad som hade hänt. Fick detta berättat för mig av ägaren.

                            Ja en crown vic är väl mer som en gammal volvo med b20, dom går väl i princip utan olja, eller med lite mosade bananskal i tråget 😉

                            #275036
                            clasen
                            Deltagare

                              Jag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.

                              Skickat från min iPhone med Tapatalk

                              Same atm, agip 10w-60

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.