SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor oljebyte

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Dannemaj
    Deltagare

tjenare har köp på mig en sti uk spec 05 som jag tänkt göra service på min fråga i detta fallet vilka oljor osv ska man köra på. tanken är att byta i låda diff motor. bilen ska köras året om för min del. idag va där nån Castrol 10/60 olja i men har missljud vid kallstarter misstänker att denna olja är för tjock på vintern ? hur är det att köra mobil 5/50 peaklife? i dessa eller inte under 10/40 ?

kinugawa
      Deltagare

Castrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se

Dannemaj
        Deltagare

Castrol 0w-40 har jag upplevt tystast i samtliga motorer jag haft. Billig på oljemagasinet.se

är inte den för tunn ?

kinugawa
          Deltagare

Instruktionsboken säger 0w-30. Så castrols är samma tjocklek kall men lite tjockare varm.
            Men jag kör aldrig bankörning och gör man det är alltid minst ”xW-50 att föredra för att inte tappa oljetryck när oljan blir riktigt varm!

Woojen
            Deltagare

Ja kör castrol titanium FST 0w30 i min 2004 UK spec prodrive 🙂
              har aldrig oljetrycks problem, men ska du ut på bana å härja så kan ju tjockare vara vettigt som kinugawa sa 🙂

Qvirren
              Deltagare

Tjenare, jag kör på 5w-40 castrol magnatec i min på vintern och 10w-40 på sommaren 🙂

Mvh A

clasen
                Deltagare

Är inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.

johan_gt
                  Deltagare

Är inte 10w40 lite blaskigt för sommaren? De beror ju på hur hårt man kör förstås, men jag vet åtminstonde en som slitit ut sin motor på 10w40 senast i somras.

Hur kom ni fram till att detta var oljans fel?

clasen
                    Deltagare

Hur kom ni fram till att detta var oljans fel?

Cylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.

Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.

kinugawa
                      Deltagare

Cylindrarna var helt nerskavda, världens vändkanter i fodren. Såvida man inte kokar motorn så ser jag ingen annan anledning till att det skulle bli så.

Det var dock en porsche, en 996 gt3. Vill minnas att de antingen var mekanikern som renoverade motorn eller porschecenter som rekommenderade en tjockare olja.

Det är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
                        Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.

edbe
                        Deltagare

Jag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

clasen
                          Deltagare

Det är alltid handhavande fel när en olja tappar smörjning. Man åker helt enkelt inte ut på bana 20varv utan oljekyl en het sommardag. Om inte oljan tappar oljetryck så koksar den. Något av det eller båda händer förr eller senare.
                            Gamla polisbilarna i arizona (crown victoria) dom ska ha 0w-20, och dom går ganska mycket och hårt i varmt klimat. Inga som helst problem. Men dom är säkert rejäla kyl och stor oljevolym.

Fast de är ju ingen familjebil, den är byggd för det och just denna bilen brukas endast på bana.

Men men, jag vet inte vad som hade hänt. Fick detta berättat för mig av ägaren.

Ja en crown vic är väl mer som en gammal volvo med b20, dom går väl i princip utan olja, eller med lite mosade bananskal i tråget 😉

clasen
                            Deltagare

Jag kör 10-60…Sti 02…inga missljud vintertid de gånger jag startat den iskall, men väntar lite extra på att den värms upp innan jag gasar. I år har jag installerat motorvärmare ifall att.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Same atm, agip 10w-60

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.