SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljebyte – koppla bort kontakterna?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Ska göra ett oljebyte i min GT 99.

Som jag förstått ska man gärna plocka bort kontakterna till vev och kamlägesgivare och veva runt motorn lite för att se till att oljan ”finns där den ska vara” innan man startar upp motorn. Men motorokunnig som jag är: var finns dessa kontakter?!

Men det kanske inte är tvunget att göra det? Bara tappa ur, fylla på & starta?

SS-bilder: SSi vs EVO (inte så mkt action, filmade mest när det kördes)
      Impreza GT sedan 1999

Ante_J
      Deltagare

Du har väl förmodligen tänkt tömma ut oljan, montera dit ett nytt filter samt sedan fylla på ny olja, såvida du inte skall vänta 2 år mellan tömningen till påfyllningen så skall du se att det finns rikligt med oljefilm kvar på pinalerna 🙂

Töm, filter, påfyllning – klart.

tendency
        Deltagare

Quote Ante_J
          såvida du inte skall vänta 2 år mellan tömningen till påfyllningen så skall du se att det finns rikligt med oljefilm kvar på pinalerna :)Töm, filter, påfyllning – klart.

Ok! Läste om det där med kontakterna i en gammal tråd, men då kanske tiden mellan tömning och påfyllningen var så lång. 😉

Jag ska (tyvärr) ställa av bilen. Är det då nödvändigt att kladda dit ett nytt filter nu? Senaste oljeservicen var för ca 300-400mil sen. Eftersom pilen ställs i garage fram tills sommardäcksväder, så kanske den kan stå med detta filter, och så byter jag till nytt sen?

Impreza GT sedan 1999

Mats
          Deltagare

Byt till nytt filter. En liten kostnad i sammanhanget o då vet du att du har nya grejer under huven.

Mats GBG
            Regionsansvarig Göteborg

tendency
            Deltagare

Tänkte om man kunde slippa kladda med det, eftersom bilen kommer stå still i garage fram till sommarväglag – och då få nytt filter. Men nu har jag iaf beställt 2 uppsättningar filter.

Impreza GT sedan 1999

Mats
              Deltagare

Ursäkta min dumhet. Men varför nytt filter till sommaren om den står still över vintern?

Mats GBG
                Regionsansvarig Göteborg

tendency
                Deltagare

Ursäkta min dumhet. Men varför nytt filter till sommaren om den står still över vintern?Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Eftersom det blir ett oljebyte igen när pilen ska ställas på till våren/sommaren. Har läst att man helst ska byta olja innan och efter avställning pga skit i olja/motor som lägger sig på botten. Men det kanske inte behövs göras ett oljebyte innan avställning? Och ist bara byta till våren?

Impreza GT sedan 1999

Ante_J
                  Deltagare

Hej och hå, blir dyrt om du åker med räser-olja 🙂

Jag vill nog sälla mig till den skaran som tycker att det är fullständigt onödigt att byta olja och filter innan avställning, kan inte se en enda vettig anledning, har någon nått konkret bevis så vill jag gärna höra.
                    För övrigt så byter du såkert olja max var 1000mil och en god hel-syntet har oftast mycket kvar att ge då, men vad gör man inte för sin älskling? 🙂

Jag tycker att du skall ställa in bilen som den är, sätt in en avfuktare och vänta till våren, byt då olja och filter men dra då gärna runt motorn före du startar den.

ps. 4wd i garaget över vintern, insane? 😉

moken
                    Deltagare

Man ska byta olja INNAN avställning pga den enkla anledningen att gammal olja innehåller massa avlagringar och skit, saker som kan få frätande effekt på lagerbanor osv.
                      Därför ska man varmköra, tappa ur oljan, pyttsa i ny och köra runt motorn nån minut med den nya så man får nytt och fint på lagren.

Ante_J
                      Deltagare

Jag har haft samma ”problem” på en Audi jag hade, oljan blev bäcksvart på nolltid 🙁 Den gör ju sitt jobb men av nån anledning måste det ju finnas kvar endel skit i motorn som inte oljan lyckas binda upp och därmed inte följer med ut när du byter oljan, detta är min högst personliga teori dock 🙂
                        Kanske du skulle prova byta oljefabrikat eller göra en engine-flush? (två oljebyten direkt efter varandra, töm-fyll upp-kör motorn varm-töm-fyll nytt igen)

ps. bevisligen så går din bil som en klocka och att stöka med saker som fungerar brukar vara en dålig ide 😉

moken
                        Deltagare

Engineflush: Ur med oljan, i med diesel, starta och låt motorn gå nån minut på 2000varv, ur med dieseln och i med olja.

Att olja blir svart på direkten är normalt i en använd motor, sot, avlagringar osv löses upp snabbt av ny olja.
                          Olja är ju väldigt bra att göra rent gamla motordelar med ingrodd gammal olja tex… Så länge man använder ny olja:) Eller diesel.

Rycka kontakter osv tycker jag också låter lite overkill, ok om du stått hela vintern utan olja, eller iofs även om du står hela vintern med olja rent teoretiskt sett…

Det du kan göra om du ska snika till det lite kanske är att bara byta oljan, inte filtret nu och sen till våren byta allt igen…
                          Du kan ju köpa en dunk biltema olja nu och pyttsa i för vinterförvaringen och sen i vår slänga dit nya oljefiltret och superduperoljan.

Ante_J
                          Deltagare

moken, brukar du göra engine-flush med Diesel?
                            Bara så du vet så finns det riktiga grejer för sånt om inte vanlig olja duger 😉
                            Att hålla i aggresiva rengöringsmedel är förövrigt inget jag rekomenderar.

Och nej, det behöver inte alls vara normalt att oljan blir bäcksvart direkt efter byte, det beror alldeles på vilken olja man använder.
                            Personligen skulle jag byta fabrikat/kvaliè på olja om den blev bäcksvart direkt efter byte.

tendency, som moken säger, en biltema olja så är du set 🙂

tendency
                            Deltagare

Tack för svar!
                              Ok. Då får det bli varmkörning, tömning på olja, i med Biltemaolja & låta motorn gå lite – sen avställning.
                              Quote moken
                              Rycka kontakter osv tycker jag också låter lite overkill, ok om du stått hela vintern utan olja, eller iofs även om du står hela vintern med olja rent teoretiskt sett…Lika bra att fråga nu när diskussionen ändå är igång.

1. Till våren; ska jag tömma ur Biltemaoljan på en gång eller starta upp motorn en stund först?
                              2. Vare sig jag ska tömma på en gång eller inte; är det ok att starta motorn alltså (utan att ha dragit runt den med ryckta kontakter)?

SS-bilder: SSi vs EVO
                              Impreza GT sedan 1999

Manor
                              Deltagare

Det finns t.o.m riktig engine-flush som utförs med Bilsteinutrustning på olika verktäder i Sverige. Då pumpar man runt ett rengöringsmedel med tryck (motorn är avstängd) och filtrerar bort skiten…därefter så monteras ett nytt oljefilter och ny olja. Jga skulle personligen aldrig starta motorn med diesel i…möjligen på någon gammal harv, men aldrig min kära Impreza.

Jag skulle vara mer orolig för olja som inte blir svart och skitig…det lär väl innebära att den inte gör sitt jobb att binda skiten!!?

De första åren så lät jag verkstaden tömma ut oljan…fylla på ny olja tills den olja som rann ur bottenhålet var ny och ren…på med pluggen och nytt filter och därefter fylldes motorn med ny olja. I det läget så rensas även den sista mängden gammal olja ur. Hur som helst så tyckte jag ändå att oljan blev svart tämligen omgående.

mvh Mats N

Manor
                                Deltagare

Vet man med sig att oljan är förbrukad, bara ett svart smäck på stickan så skulle jag också byta olja oavsett om jag skulle ställa av eller köra, men som regel är den ljus och fin när man byter och har mycket kvar att ge, dock är många (ink. mig själv) väldigt inkörda på att byta vid ett visst miltal oavsett om den dålig…

Min olja blir (och har alltid blivit) skitig/svart efter bara några mil. Ibland undrar jag om den inte blir svart så fort den har hällts i motorn. Jag har ingen aning om vad det är som gör den svart, men å andra sidan så ser man ju också att oljan gör sitt jobb.

Jag byter olja och filter var 625 mil, och har gjort det sedan den var ny (februari 1999). Den har nu gått 14.500 mil utan egentliga problem, så helt fel kan det ju inte ha varit med lite extra oljebyten. Jag har alltid bytt oljan på en Subaruverkstad (papper och stämpel på allt), och det är aldrig någon som har lossat på några kontakter och dragit runt motorn. Jag har läst trådar på det engelska forumet där en del t.o.m lossar tändstiften så att motorn inte ska gå tungt medan man bygger upp oljetryck. Det kan säkert vara bra, men då är det nog ändå bättre att aldrig ens köra bilen. Någon måtta får det väl vara, lagerbanorna etc. lär ju inte vara snustorra och trycket kommer ju efter någon sekund.

mvh Mats N – alltid använt delsyntet SEA 10-40 och original oljefilter.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.