SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljebyte – koppla bort kontakterna?

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #56898
    Manor
    Deltagare

      Jag tror att det kan vara bra att byta olja innan avställningen. Någon svindyr olja behöver du inte kosta på dig då du ändå byter direkt på våren.

      mvh Mats N

      #56908
      Ante_J
      Deltagare

        Vet man med sig att oljan är förbrukad, bara ett svart smäck på stickan så skulle jag också byta olja oavsett om jag skulle ställa av eller köra, men som regel är den ljus och fin när man byter och har mycket kvar att ge, dock är många (ink. mig själv) väldigt inkörda på att byta vid ett visst miltal oavsett om den dålig eller ej (mest för att vara säker)

        Så det är ju upp till var och en samt en bedömnings-fråga hur man vill göra, men som jag tänker, är oljan fräsh, låt den vara.

        ps. om du bestämmer dig för att byta innan avställning så är ju Mats tips bra, köp nån billigare variant på t.ex del-syntet.

        #56903
        moken
        Deltagare

          moken, brukar du göra engine-flush med Diesel?Bara så du vet så finns det riktiga grejer för sånt om inte vanlig olja duger 😉

          Inte nåt jag brukar, men det kan vara brukligt ibland…
          Hade en Nissan sunny GTI för länge sen som lyftarna inte var så roliga i, vissa ventiler ville stå lite öppna pga kärva tryckare och vissa knackade…

          Körde motorn några minuter med diesel och sen var det tyst och fint igen…
          Och mycket smegg som kom ur dieseln sen…

          Diesel smörjer tillräckligt bra för ändamålet, iallafall så länge som man inte får för sej att åka ut o ladda med bilen :+

          #56914
          tendency
          Deltagare

            Quote Ante_J
            Hej och hå, blir dyrt om du åker med räser-olja 🙂
            Jag vill nog sälla mig till den skaran som tycker att det är fullständigt onödigt att byta olja och filter innan avställning, kan inte se en enda vettig anledning, har någon nått konkret bevis så vill jag gärna höra.
            Jag tycker att du skall ställa in bilen som den är, sätt in en avfuktare och vänta till våren, byt då olja och filter men dra då gärna runt motorn före du startar den.ps. 4wd i garaget över vintern, insane? 😉

            Pengarna kanske man kan behöva till julklappar. 🙂

            Håller med. Tycker själv det känns onödigt innan avställning, jag struntar nog i det. Så får den ny och fräsch räserbajs till våren.
            Men då återgår jag till topicfrågan: ”var finns dessa kontakter?!”, till vev och kamlägesgivare – så att man kan dra runt motorn utan att den startar.

            Totally insane är jag nog! :> Näädå, faktum är att det inte medföljde några vinterdäck vid köpet – då pilen har stått avställd under vintertid tidigare, och nu har jag dessutom köpt en billig slit&släng-hundfraktarkombi-vinterbil.

            SS-bilder: SSi vs EVO (inte så mkt action, filmade mest när det kördes)
            Impreza GT sedan 1999

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.