› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljebyte på WRX STi Type-RA -95
- Detta ämne har 9 svar, 1,185 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2011 kl. 14:02 #25713
folkesonn
DeltagareTjenare
Nu inför sommaren tänkte jag passa på att byta oljan i motorn, växellådan och i diffen.
Har sökt lite på forumet men jag verkar bara hitta för GT modeller.Det jag undrar är vilken olja ni rekomenderar till motorn, till diffen (DCCD) samt till lådan.
Bilen det handlar om är som rubriken säger en WRX STi Type-RA från 95, japan import via england.
Tacksam för snabba svar så jag kan förbereda sommaren 🙂
24 april, 2011 kl. 16:12 #223057challe
DeltagareJag o brorsan kör med redline 15w50 i motorn och redline shockproof lightweight i låda och bakdiff. Jag tycker att det fungerar kanon.
Bilen är en gt00 med 6- petad sti drivlina24 april, 2011 kl. 16:38 #223059Fricke.w
DeltagareDu ska absolut inte köra med nå redline light weight i diffen bak, om du har en lammel diff som på nyare sti, för effekten de blir av de är att ytorna klibiar i hop och den kommer diffa typ 100% konstant, men de kannske är nogon form av visko diff på tidiga sti?
24 april, 2011 kl. 18:51 #223058Turbovin
DeltagareGanska säker på att det sitter riktig lamelldiff även i en tidig RA, så det ska vara nån olja med LSD-tillsats vilket lightweight inte har. Jag kör Mobil 1 i min bakdiff men det finns ju gott om andra märken, t.ex har Redline en samt Castrol som BMW använder (dock lite annan varmviskositet). 75W90 ska det va om jag inte missminner mig.
Kör man utan LSD-tillsats slits lamellerna ner onödigt snabbt.
24 april, 2011 kl. 22:07 #223063Gystompa
DeltagareBeroende på om du ska köra med bilen året runt eller enbart sommartid så kan motoroljan variera vilken viskositet du bör ha.
Jag själv kommer gå på rekommendationerna som
rogerclarkmotorsport kör med.
Dock så går min enbart sommartid.Helsyntet i motorn. 10w-60 eller liknande.
Syntrax Universal 75w-90, delsyntet i lådan.
Ls90 rak mineral med Lsd tillsats i diffen.Castrol har lämpliga produkter till samtliga segmenten, annars verkar redline va rätt poppis med, dock ska du inte ha lightweigt i diffen.
Motul har fina grejer dom med, dock så kostar den oljan mer.25 april, 2011 kl. 07:58 #223062Gilarski
DeltagareKollade mina kvitton, Zen Performance har skickat i Millers CFS 10/60 full syntet i motorn. Tror Subaru rekar just Millers, men det finns många andra bra likvärdiga oljor.
25 april, 2011 kl. 08:31 #223061Christian S
DeltagareKör med Castrol TWS Motorsport 10W60 i motorn och Redline shockproof lightweight i låda och bakdiff med LSD tillsats i bakdiffen i min.
25 april, 2011 kl. 19:08 #223064type_ra
DeltagareAng viskositeten så beror det på om det är sommar/vinter tid hur du kör med bilen, enabart bankörning eller är det brukis fram o tillbaka från jobbet ? Man får ställa sig till dom frågorna.
Ang olja så spelar nog inte märket speciellt stor roll. Personligen så väljer jag till prestanda bilar som EVO, Impreza tex att alltid köra med en fullsyntetisk olja som är baserad på ESTER bas.
har kört med Motul´s ester olja vilket JRM eller forna SCRAM enbart använder sig utav. Just nu kör jag med märket GULF och deras Competition serie med ester bas.
Olja i bakaxel kör jag en Mineral LSD olja, Motul PA90. I växellådan använder jag Motul GEAR300 LS 75W90 då den har LSD tillsats (har LSD diff fram) (går utmärkt att använda i bakaxeln också)
26 april, 2011 kl. 10:39 #223065folkesonn
DeltagareAng viskositeten så beror det på om det är sommar/vinter tid hur du kör med bilen, enabart bankörning eller är det brukis fram o tillbaka från jobbet ? Man får ställa sig till dom frågorna.
Ang olja så spelar nog inte märket speciellt stor roll. Personligen så väljer jag till prestanda bilar som EVO, Impreza tex att alltid köra med en fullsyntetisk olja som är baserad på ESTER bas.
har kört med Motul´s ester olja vilket JRM eller forna SCRAM enbart använder sig utav. Just nu kör jag med märket GULF och deras Competition serie med ester bas.
Olja i bakaxel kör jag en Mineral LSD olja, Motul PA90. I växellådan använder jag Motul GEAR300 LS 75W90 då den har LSD tillsats (har LSD diff fram) (går utmärkt att använda i bakaxeln också)
Den körs inte vintertid, det är mestadels ”normala” mil men någon gång ibland så pressar man ju på lite :rolleyes:
Det är dock inte bankörning det pratas om.26 april, 2011 kl. 15:36 #223060Fricke.w
DeltagareHar nya STI lamelldiff? Trodde dom hade någon annan form av diffbroms.. Men en Type RA -95 har iaf lamellbroms i R160 diffen, har nämligen en sådan liggandes i garaget och har öppnat locket och glott in och sett lamellpaketet med egna ögon. 😉
Japp new age mellan 2005-2006 har de i alla fall, alltså dom så kallade pettersolberg bilarna, 2007 vart de nå ändringar vet ja, men är inte säker på hur de ser ut med europa sålda 2007sti, men usa sålda 2007 sti har inte den lamel diffen då, samt att 2007 i usa fick inte spec-c hjul upp hängningarna, som 2005 och 2006 har, om de även är så i europa vågar jag inte svara på, men så är de i alla fall, för de ansågs för dyrt.
Vet någon om bilarna som såldes i sverige vart biligare i och med 2007, när pettersolberg paketet försvan? 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.