› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljedimma vid start av GT 00
- Detta ämne har 6 svar, 1,002 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Lirkus.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2010 kl. 12:02 #23204
Lirkus
DeltagareHej hopp!!
Nu börjar jag tröttna lite på pärlan.!!
Den dricker olja till och från, 1L senaste 200 milen. Det anser jag som bra då den tidigare har dragit en hel del mer.Var och varannan gång jag startar så täcks bilen i en fin dimma som stinker bränd olja.
Räcker ibland med att jag åker till affären och ska handla lite så kommer det en puff när jag startar den i garaget.
Sen åker man och handlar och när man kommer ut och startar den igen så kommer det en fin puff då också.Ligger man på motorväg utan att tokplåga, vanlig lugn körning i 110 och kommer in i något samhälle och stannar så luktar de illa av den.
Men den ryker inte under gång eller vid plågning. Utan dimman kommer när man startar bilen. Om någon ligger bakom mig när jag gasar ur den så säger dom att det luktar illa, sen om det är olja vet jag inte.
Vad kan det vara? Har bytt turbo tidigare och ingen förbättring, nybytt olja, bytt PCV-ventil.
26 april, 2010 kl. 13:59 #201053Manor
DeltagareJag vet tyvärr inte vad det kan vara för fel.
Min GT som snart gått 22000 mil drar ingen olja alls mellan oljebytena (var 625 mil)…den enda gången som den luktat brändolja är då ventilkåpspackningarna varit dåliga.
Jag tycker att en liter olja på 200 mil låter rejält dåligt.
Jag antar att du inte ser något oljeläckage under bilen (lite svårt att se ibland iom plastkåpan som sitter under). Jag har bytt oljetråg en gång pga utslitna gängor till oljepluggen samt rostangrepp i övre framkant. Då drog den olja, även om det inte var några jättemängder då heller…
26 april, 2010 kl. 14:35 #201052SecretAgentMan
DeltagareDet låter som en trött turbo, eller trötta ventiltätningar. 🙂 Ah, turbon var bytt, pga denna anledning?
26 april, 2010 kl. 14:54 #201054Desen
DeltagareEtt leakdown test med varm på varm motor kan ju antingen avslöja eller utesluta en hel del.
Har du kollat i din IC och slangen mellan turbo och IC efter olja?
Om bottendelen e tät, vevhusventen funkar och turbon e hel så e det ju bara topparna kvar som kan ställa till det.
26 april, 2010 kl. 15:35 #201055Lirkus
DeltagareInget oljeläckage under bilen, bytte olja senast igår och då va de ”rent” under 🙂
Turbon byttes då jag trodde den skulle va dålig precis 🙂 Men det fortsatte.
IC:n är sopren, ingen olja där inte inte heller i slangen.I vintras Fick jag oljan bytt hos min lokala subbaverkstad, och då sa han att han fixade nån ”specialolja” åt mig. Körde 300 mil utan att ja behövde tanka olja, sen helt plötsligt började den ryka vid starter igen å dricka i sig olja.
Har hört om de där me ventiltätningarna. Men är inte det bara när den har stått ett tag och blivit kall igen eller kan det bli av en kortsväng till korvmojjen å ryka igen när man startar då.
26 april, 2010 kl. 16:04 #201057karlzzon.
DeltagareEXAKT den beskrivningen kan man ge min gamla motor !!! Min motor höll på så i minst 2500 mil!!! Till slut så skar pga att all olja pumpades ut genom 2:ans cylinder på 300 meter!!!!!
Skruva ur stiften och kolla om det finns någon med olja på nått stift
Nu sitter det en ny motor sedan 100 mil och det som man märker mest är att den nya går sååå jämt på tomgång inte en vibration medans den gamla ruskade på tomgång
26 april, 2010 kl. 16:35 #201056Lirkus
DeltagareTack för varningen 😉 Skall kollas upp!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.