› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › oljekyl
- Detta ämne har 8 svar, 1,237 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
Limpanuzz.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2014 kl. 16:18 #32320
Limpanuzz
DeltagareHar en impreza gt 00 som råkade ut för vevlageras förra sommaren.
Köpte nyligen en renoverad motor, och siktar på att pressa den nya med 300 hk.För att komma till saken:
* det sitter redan oljekyl på bilen, men är det något som sitter orginal på gtn?
* denna bör jag väl knappast återanvända?
* vars kan jag köpa ett kit, med allt jag behöver, som ska räcka till den effekten? (den skall ej gå på bana)
8 maj, 2014 kl. 16:55 #268530important
Deltagareska du inte pressa bana eller pressa länge på motorväg borde du inte behöva oljekyl, men det är aldrig en nackdel att ha det så länge det är termostatstyrt
8 maj, 2014 kl. 17:49 #268532Limpanuzz
Deltagaremed andra ord så är det inte orginal på en gt?
8 maj, 2014 kl. 18:06 #268531important
DeltagareSkall sitta en vattenkyld oljekylare (värmeväxlare)
Men en luftkyld skaall inte finnas om bilen inte har automatlåda om det nu finns på en GT.8 maj, 2014 kl. 18:18 #268528kamikaze
DeltagareStämmer som important skriver att det finns en oljekylare orginal på GT sitter mellan oljefiltret och blocket.

Kör själv med 400hk utan oljekylare och det funkar prima men det är inte fel att skaffa oljetemp och oljetrycksgivare
8 maj, 2014 kl. 18:34 #268533Limpanuzz
Deltagarekänns lika bra att köra med oljekyl , då har man garderat..
Någon som vet vart jag kan finna ett kit med termostat till min bil? utan att kostnaden drar iväg allt för mycket.8 maj, 2014 kl. 19:14 #268529Christian S
Deltagare12 maj, 2014 kl. 16:27 #268534Limpanuzz
Deltagarehar varit bortrest i några dagar, därav inaktiviteten.
Det där kitet borde inte påverka oljetrycket i allt för stor omfattning va?
står ju ingenting om vilket mått det är på kylaren mer än att det är en 19 raders.
och vart bör jag montera denna? kanske finns nån som köpt exakt samma kit.11 juni, 2014 kl. 12:07 #268535Limpanuzz
DeltagareStämmer som important skriver att det finns en oljekylare orginal på GT sitter mellan oljefiltret och blocket.

Kör själv med 400hk utan oljekylare och det funkar prima men det är inte fel att skaffa oljetemp och oljetrycksgivare
jo, har motorn uppe nu. och ser att det går en extra kylslang från vattenpumpen till kylarn där vid oljefiltret som sedan går går upp i en annan slang i blocket.
nu när jag ska köra med luftkyld olja, så kommer jag ju inte att behöva dendär kylaren. och det innebär ju att jag kommer att ha ett hål i blocket. är det bara att täppa igen det eller?för på min nya vattenpump har jag ingen sådan koppling som ska till orginal kylaren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
