SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor oljeläkage -> högt oljetryck

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    davva
    Deltagare

har ett problem. det läcker olja från vevaxeltätningen rätt så mkt. När jag startar motorn så har jag ett oljetryck på 5-6 bar enligt en graderad oljetrycksmätare. enligt verkstan ska den ligga på 1bar tomgång! trycket sjunker sedan ner till 3bar tomgång efter ca 1min. så vad kan det vara som spökar? hjälp ;(

Ante_J
      Deltagare

Kall olja – ca 5 bar på tomgång
        Varm olja – ca 1.5 till 2bar på tomgång.

Vet att subborna ofta har lågt oljetryck på tomgång men så lågt som 1bar tror jag inte är normalt, kanske nån expert kan svara på det?

På din fråga om det kan vara felet så tror jag inte det, kanske helt enkelt så att tätningen är slut och behöver bytas, inte helt ovanligt att den börjar läka där.

davva
        Deltagare

Kall olja – ca 5 bar på tomgångVarm olja – ca 1.5 till 2bar på tomgång.Vet att subborna ofta har lågt oljetryck på tomgång men så lågt som 1bar tror jag inte är normalt, kanske nån expert kan svara på det?På din fråga om det kan vara felet så tror jag inte det, kanske helt enkelt så att tätningen är slut och behöver bytas, inte helt ovanligt att den börjar läka där.

tycker att 1bar lät lågt jag med. oljetrycket kall motor kanske är normalt då? men det verkar vältigt skumt. monterade en ny tätning med det läckte ändå. tog lös tätningen och kolla och då verkar det som att tätningen täpper åt ”evakuerings” hålet som jag förmodar går ner i tråget. man kanske bara ska trycka in tätningen lite lagomt? ska testa montera en ny packning igen och se

SecretAgentMan
          Deltagare

Ditt tryck är helt normalt – tätningen skall in lite lagomt, det är precis som du säger, en liten kanal för retur av oljan innanför (om vi pratar om den bakre tätningen), ungefär dikt an s.a.s med ringen.

/J

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.