SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljemängd i låda och diffar/DCCD

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    sqd
    Deltagare

Hoppas nån sitter med svar på detta, då jag sökt men inte hittat nått bra svar!

Har en japanimporterad STi -03 med DCCD, nu ska jag till att byta olja i lådan och diffarna är det tänkt. Däremot är jag helt osäker på hur oljan för DCCDn byts? I samband med växellådsoljan?

Sen mängderna
      – Hur mycket olja ska det vara i lådan?
      – Hur mycket ska det vara i diffarna fram & bak? (Här gissar jag iofs på att det är två hål, ett för att dränera oljan och sen fyllar man i det övre tills det är fullt?
      – Och så mängden för DCCD:n, om den inte fylls upp i samband med lådan.

Mycket tacksam för all hjälp! 🙂

Pedersen
      Deltagare

4.1 liter i lådan och 0.9-1.1 i bakdiffen

sqd
        Deltagare

Tack så mycket! 🙂

Men, har jag rätt i att DCCD:ns olja delas med växellådan då? Främre diffen också (läste jag nyligen, dock separat på automatlådor)?

Och ska man ha samma olja i lådan som diffarna, eller är det olika?

Tack på förhand 😀

Edit: Kan ju tillägga att jag har två liter Castrol Magnatec Diffolja som jag hade till min GT (tror det var SAF XJ), den borde väl funka till bakdiffen isåfall?

Pedersen
          Deltagare

Jag kör med Motul Gear 300 75W90 i lådan och Motul 90 PA i bak-diffen.
            Den kombinationen ska funka oavsett årsmodell såvitt jag vet.

MY04 USDM Servicemanualen säger 75w90 GL-5 för diffen (eller Subaru Gear Oil) och enbart GL-5 för lådan.

sqd
            Deltagare

En fråga till – man behöver alltså olja för LSD-diffar till bakdiffen?

sqd
              Deltagare

Nåväl, var och införskaffade olja ändå nyss.

Blev Castrol SAF XJ för bakdiffen och Castrol Driveline/Syntrax 75W-90 för lådan. Båda GL-5..

Tackar för hjälpen 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.