SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljemängd Type R -99 växellåda?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Har handlat prylar inför storservice, bl.a 4L (Motul Gear300) olja till växellådan. Visst är det exakt 4L olja som ska i Type R-lådan (V5, 1999)?

Jag var till en verkstad för en offert på storservice och såg när jag kom hem att på pappret stog 4L 75W-90, dvs till lådan. Men även 1,2L 80W-90 till ”diff fram”?? Vadå diff fram? De här serviceuppgifterna fick han fram när han slog på regnumret till min gamla GT -99. Och DCCD sitter ju i lådan och har väl ingen extern oljesmörjning.

goffemannen
      Deltagare

diffen sitter ju i växellådan så de är samma olja till diffen som lådan. Och ja kommer inte ihåg hur mkt de va ja fyllde på när jag bytte i min. men de va nog 4L. Dock är de väl typ 1.8L till bakdiffen.

Fricke.w
        Deltagare

Skulle tro att de där 1.8 är för automat lådorna som har diffen fram separat, för subbaru för upp alla möjliga modeler när dom tittar på service schema 🙂
          Annars är de vell nästan 1-liter precis i bak diffen eller 1.1 liter.

Christian S
          Deltagare

det ska vara ca 4liter i växellådan och ca 1liter i bakdiffen.

tendency
            Deltagare

Tack för svaren! Okej, så automatlådan har det. Men vad dumt att de får upp sådant när de söker på GT.

Fint, då mindes jag rätt att det var 4L i Type R lådan också. Jag har för mig att när jag bytte olja i bakaxeln så fick jag nästan i hela 1L-flaskan innan det började rinna över/ut. Så typ 0.96L. 🙂

Turbovin
              Deltagare

Det är nästan omöjligt att få ur all gammal olja ur bakdiffen om man inte har den lös och kan vända den med baksidan neråt 🙂

Fricke.w
                Deltagare

Ett litet tips med bak diffen är ju att palla upp bilen lite fram, så får man ut nästan allt 🙂 gick i en hell liter för mig då i alla fall 🙂

tendency
                  Deltagare

Jodå, jag höjde bilen framtill och grävde och geggade runt inuti med ett finger tills det var HELT (eller ja, så gott som) tomt! 😉 Men såvitt jag minns fick jag ändå inte i hela litern när bilen stog plant.

Fricke.w
                    Deltagare

Kan ju hända att new age har lite störe kapasitet också bara 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.