› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljetemp på bana
- Detta ämne har 49 svar, 3,019 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
clasen.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2014 kl. 20:21 #257901
goffemannen
Deltagarelättare att få plats med tyckte jag 🙂
20 mars, 2014 kl. 20:47 #257910TomK
DeltagareTänkte nog själv montera min i helgen.
Frågan är om man ska montera med anslutningarna neråt (enklare)
Eller om man ska ha den stående som important säger?Känns som om det flödar rätt ordentligt med oljetrycket.
Iinte bara plaskar och stänker lite i botten på kylet.20 mars, 2014 kl. 21:08 #257890GT99
DeltagareTänkte nog själv montera min i helgen.
Frågan är om man ska montera med anslutningarna neråt (enklare)
Eller om man ska ha den stående som important säger?Känns som om det flödar rätt ordentligt med oljetrycket.
Iinte bara plaskar och stänker lite i botten på kylet.Lär inte vara någon risk att det bara plaskar och stänker men kan det inta vara risk att det samlas luftbubblor i toppen och på sikt minskar kapaciteten på kylaren?
20 mars, 2014 kl. 21:13 #257932important
DeltagareLär inte vara någon risk att det bara plaskar och stänker men kan det inta vara risk att det samlas luftbubblor i toppen och på sikt minskar kapaciteten på kylaren?
Bra formulerat där.
Jag va på en banträff en gång och då va det exakt det som hände, och dom hade problem med oljetempen, Vände på kylaren och vips så blev det mycket bättre.20 mars, 2014 kl. 21:14 #257896Nikke McRae
DeltagareLäste runt lite på nätet innan och det ska inte vara några problem att ha anslutningarna neråt. Många gör så och har inga problem. I mitt fall blev det bäst lösning att göra så, töms vid oljebyte och de kyler precis som de ska.
Har man anslutningarna uppåt så får man olja kvar i kylaren och måste plocka loss den om man vill vara noggrann vid oljebyte.
EDIT: Mina är ju relativt små, så oljetrycket räcker säkerligen till för att fylla upp dem ordentligt. En större kylare kanske är känsligare.
20 mars, 2014 kl. 21:19 #257911TomK
DeltagareTänkte mer som important sa med anslutningarna på sidan.
Inlopp nere och ut uppe.20 mars, 2014 kl. 21:31 #257912TomK
DeltagareDen där original värmeväxlar grejen som sitter vid filtret.
Låter ni den vara kvar eller plockar bort och kopplar ihop slangarna?20 mars, 2014 kl. 21:32 #257891GT99
DeltagareTänkte mer som important sa med anslutningarna på sidan.
Inlopp nere och ut uppe.Har läst flera rekommendationer på precis det, kör på d—0.o—b
20 mars, 2014 kl. 22:38 #257933important
DeltagareDen där original värmeväxlar grejen som sitter vid filtret.
Låter ni den vara kvar eller plockar bort och kopplar ihop slangarna?Jag tog bort på min nissan, och kommer göra det på subarun också. när man kör med ett bra oljekyl så värmer vattnet oljan istället. DOck så tar det lite längre tid att få upp oljetemp, men det är det värt.
20 mars, 2014 kl. 22:41 #257902goffemannen
DeltagareJag tog bort på min nissan, och kommer göra det på subarun också. när man kör med ett bra oljekyl så värmer vattnet oljan istället. DOck så tar det lite längre tid att få upp oljetemp, men det är det värt.
behöver man föresten byta den när man renoverar motorn eller kan man behålla den gamla?
20 mars, 2014 kl. 22:49 #257934important
Deltagarebehöver man föresten byta den när man renoverar motorn eller kan man behålla den gamla?
har man haft ordentligt med glykol så borde det inte rostat, och den är fin på utsidan så hade jag återanvänt den.
20 mars, 2014 kl. 22:51 #257903goffemannen
Deltagareja för en ny kostar ju en slant
20 mars, 2014 kl. 22:59 #257935important
Deltagareja för en ny kostar ju en slant
Såg det!
21 mars, 2014 kl. 07:55 #257913TomK
DeltagareFrån mocals sida.
Oil coolers may be mounted anyway up and are self bleeding, the resistance to oil flow through the matrix means that tanks will fill up evenly pushing out the air before the oil flows through.
21 mars, 2014 kl. 13:19 #257936important
DeltagareMin engelska är skit. Men ska man ha kylaren uppåt, slangarna neråt så att oljan kan blöda ner I tråget när motorn stängs av?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.