SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljetemp på bana

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #257901
    goffemannen
    Deltagare

      lättare att få plats med tyckte jag 🙂

      #257910
      TomK
      Deltagare

        Tänkte nog själv montera min i helgen.
        Frågan är om man ska montera med anslutningarna neråt (enklare)
        Eller om man ska ha den stående som important säger?

        Känns som om det flödar rätt ordentligt med oljetrycket.
        Iinte bara plaskar och stänker lite i botten på kylet.

        #257890
        GT99
        Deltagare

          Tänkte nog själv montera min i helgen.
          Frågan är om man ska montera med anslutningarna neråt (enklare)
          Eller om man ska ha den stående som important säger?

          Känns som om det flödar rätt ordentligt med oljetrycket.
          Iinte bara plaskar och stänker lite i botten på kylet.

          Lär inte vara någon risk att det bara plaskar och stänker men kan det inta vara risk att det samlas luftbubblor i toppen och på sikt minskar kapaciteten på kylaren?

          #257932
          important
          Deltagare

            Lär inte vara någon risk att det bara plaskar och stänker men kan det inta vara risk att det samlas luftbubblor i toppen och på sikt minskar kapaciteten på kylaren?

            Bra formulerat där.
            Jag va på en banträff en gång och då va det exakt det som hände, och dom hade problem med oljetempen, Vände på kylaren och vips så blev det mycket bättre.

            #257896
            Nikke McRae
            Deltagare

              Läste runt lite på nätet innan och det ska inte vara några problem att ha anslutningarna neråt. Många gör så och har inga problem. I mitt fall blev det bäst lösning att göra så, töms vid oljebyte och de kyler precis som de ska.

              Har man anslutningarna uppåt så får man olja kvar i kylaren och måste plocka loss den om man vill vara noggrann vid oljebyte.

              EDIT: Mina är ju relativt små, så oljetrycket räcker säkerligen till för att fylla upp dem ordentligt. En större kylare kanske är känsligare.

              #257911
              TomK
              Deltagare

                Tänkte mer som important sa med anslutningarna på sidan.
                Inlopp nere och ut uppe.

                #257912
                TomK
                Deltagare

                  Den där original värmeväxlar grejen som sitter vid filtret.
                  Låter ni den vara kvar eller plockar bort och kopplar ihop slangarna?

                  #257891
                  GT99
                  Deltagare

                    Tänkte mer som important sa med anslutningarna på sidan.
                    Inlopp nere och ut uppe.

                    Har läst flera rekommendationer på precis det, kör på d—0.o—b

                    #257933
                    important
                    Deltagare

                      Den där original värmeväxlar grejen som sitter vid filtret.
                      Låter ni den vara kvar eller plockar bort och kopplar ihop slangarna?

                      Jag tog bort på min nissan, och kommer göra det på subarun också. när man kör med ett bra oljekyl så värmer vattnet oljan istället. DOck så tar det lite längre tid att få upp oljetemp, men det är det värt.

                      #257902
                      goffemannen
                      Deltagare

                        Jag tog bort på min nissan, och kommer göra det på subarun också. när man kör med ett bra oljekyl så värmer vattnet oljan istället. DOck så tar det lite längre tid att få upp oljetemp, men det är det värt.

                        behöver man föresten byta den när man renoverar motorn eller kan man behålla den gamla?

                        #257934
                        important
                        Deltagare

                          behöver man föresten byta den när man renoverar motorn eller kan man behålla den gamla?

                          har man haft ordentligt med glykol så borde det inte rostat, och den är fin på utsidan så hade jag återanvänt den.

                          #257903
                          goffemannen
                          Deltagare

                            ja för en ny kostar ju en slant

                            #257935
                            important
                            Deltagare

                              ja för en ny kostar ju en slant

                              Såg det!

                              #257913
                              TomK
                              Deltagare

                                Från mocals sida.

                                Oil coolers may be mounted anyway up and are self bleeding, the resistance to oil flow through the matrix means that tanks will fill up evenly pushing out the air before the oil flows through.

                                http://www.mocal.co.uk/FAQ.html

                                #257936
                                important
                                Deltagare

                                  Min engelska är skit. Men ska man ha kylaren uppåt, slangarna neråt så att oljan kan blöda ner I tråget när motorn stängs av?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.