› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljetemp på bana
- Detta ämne har 49 svar, 3,019 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
clasen.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2014 kl. 13:40 #257914
TomK
DeltagareMin engelska är skit. Men ska man ha kylaren uppåt, slangarna neråt så att oljan kan blöda ner I tråget när motorn stängs av?
Nej att man kan montera kylaren hur man vill.
För att motståndet i matrixen gör så att luften försvinner när kylaren fylls med olja.21 mars, 2014 kl. 13:54 #257937important
DeltagareOkej, Tack =)
23 mars, 2014 kl. 10:10 #257897Fricke.w
Deltagarebehöver man föresten byta den när man renoverar motorn eller kan man behålla den gamla?
Om du menar den lilla vatten kylda original olje kylaren, som olje filtret sitter på.
Så beror de vell på hur pass hemskt ras du haft på bilen, har du tex smulat sönder Lager eller liknande, så du har en fin metallic färg på oljan, så är de nog läge att byta den. för den sitter vell före filtret och blir ful i partiklar då, alternativt att de kanske går att spola ur den med typ rost olja eller liknande, då den är bra på att få små partiklar att vilja släppa och följa med 🙂23 mars, 2014 kl. 10:13 #257904goffemannen
DeltagareOm du menar den lilla vatten kylda original olje kylaren, som olje filtret sitter på.
Så beror de vell på hur pass hemskt ras du haft på bilen, har du tex smulat sönder Lager eller liknande, så du har en fin metallic färg på oljan, så är de nog läge att byta den. för den sitter vell före filtret och blir ful i partiklar då, alternativt att de kanske går att spola ur den med typ rost olja eller liknande, då den är bra på att få små partiklar att vilja släppa och följa med 🙂Japp. Den jag menar. Ja får se hur den ser ut helt enkelt.
23 mars, 2014 kl. 10:18 #257915TomK
DeltagareMen borde man inte kunna skippa den när man har extern kylare?
23 mars, 2014 kl. 17:22 #257898Fricke.w
DeltagareMen borde man inte kunna skippa den när man har extern kylare?
Precis, den kan du vell lika gärna skipa, finns ju inge användnings område för den längre då 🙂
Men man kanske får svarva sig en distans eller liknande, om man tar bort den.
Kanske finns något att köpa, inget jag vet så här på rak arm, men borde ju knappast vara någon raket forskning direkt 😀23 mars, 2014 kl. 17:36 #257916TomK
DeltagarePrecis, den kan du vell lika gärna skipa, finns ju inge användnings område för den längre då 🙂
Men man kanske får svarva sig en distans eller liknande, om man tar bort den.
Kanske finns något att köpa, inget jag vet så här på rak arm, men borde ju knappast vara någon raket forskning direkt 😀Vad tänker du för distans?
Har aldrig tagit bort den så vet ej hur det ser ut där den sitter.23 mars, 2014 kl. 18:28 #257892GT99
DeltagareJapp. Den jag menar. Ja får se hur den ser ut helt enkelt.
Har man haft lagerras brukar det sägas att den ska bytas.
Om du tar bort den helt tänk på att den även fungerar omvänt och hjälper till att få upp oljan i arbetstemp snabbare. Vid ban körning kvittar det men till vardags med en oljekyl kan du få problem att få upp ordentlig arbetstemp.23 mars, 2014 kl. 23:51 #257920Jocke.T
DeltagareHar man haft lagerras brukar det sägas att den ska bytas.
Om du tar bort den helt tänk på att den även fungerar omvänt och hjälper till att få upp oljan i arbetstemp snabbare. Vid ban körning kvittar det men till vardags med en oljekyl kan du få problem att få upp ordentlig arbetstemp.Inte om man har en termostatstyrd kylare väl? Det borde vara en marginell skillnad, och kör man med oljetemp-mätare så har man ju koll på när det är good to go 🙂
Eller är jag helt ute och cyklar?
(Jag är också inne på att montera en söt liten oljekylare)24 mars, 2014 kl. 00:40 #257927clasen
DeltagareFrån mocals sida.
Oil coolers may be mounted anyway up and are self bleeding, the resistance to oil flow through the matrix means that tanks will fill up evenly pushing out the air before the oil flows through.
Låter rimligt. Som tidigare nämnt, är kylaren inte allt för stor så att det blir ett kraftigt flöde borde oljan dra med sig luften och fylla upp hela kylaren. Det är ju ganska bra kräm på oljan som kommer trots allt.
24 mars, 2014 kl. 07:36 #257899Fricke.w
DeltagareVad tänker du för distans?
Har aldrig tagit bort den så vet ej hur det ser ut där den sitter.med distans, menar jag om sandwitchen eller hur de stava, som du ska sätta dit nu, har samma bygg höjd som orginal vätske kyld dito, o andra sidan kannske de går att kappa röret som går i genom, som filtret siter på och på så sätt anpassa längden till termostat plattan, men kan ju hända att du får gänga den lite längre då, kommer inte i håg om den var gängad Hella vägen, annars är de vell bara att skaffa ett gängsnitt i samma gänga och gänga på 🙂
24 mars, 2014 kl. 08:06 #257917TomK
Deltagaremed distans, menar jag om sandwitchen eller hur de stava, som du ska sätta dit nu, har samma bygg höjd som orginal vätske kyld dito, o andra sidan kannske de går att kappa röret som går i genom, som filtret siter på och på så sätt anpassa längden till termostat plattan, men kan ju hända att du får gänga den lite längre då, kommer inte i håg om den var gängad Hella vägen, annars är de vell bara att skaffa ett gängsnitt i samma gänga och gänga på 🙂
Googlade lite och det ser väl ut så här.
24 mars, 2014 kl. 09:38 #257893GT99
DeltagareGooglade lite och det ser väl ut så här.
Enklast borde väl vara att skruva ner ett gängat rör vid filter platsen som du sen skruvar fast sandwich platan och dess adapter på. Kan det vara m20 1.5?
24 mars, 2014 kl. 11:55 #257925emilboylarsson
DeltagareHar jag förstått rätt om det är en sån här du behöver? En gängad ihålig stång för att fästa sandwich adaptern vid oljefiltrets befintliga plats.
I sådana fall kan det hända att jag har en sån sitter på ett cdb i garaget. Ska kolla nästa gång jag är där.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
26 mars, 2014 kl. 12:25 #257928clasen
DeltagareMen vafan, vad ska man ha det röret till? När man köper en sandwich får man väl med en ”skruv” som fäster sandwichen i hålet och som filtret sedan skruvas på?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.