SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt oljetryck/temp

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Nej varför lyssna på folk som provat…med givaren i pluggen så var det sällan nålen pekade över 100 grader, nu är det 20 minuter så är den över 120.

Gör som ni vill.

/J

Plura
      Deltagare

Jag blir ju inte riktigt klok. Nu har jag bara svårare att bestämma mig om vad jag ska sätta givaren. skiljer det så mycket som upp till 20 grader enligt SAM så vill man ju sätta den där den SKA vara skiljer det inte mer än 5 grader så spelar det mindre roll för mig. Jag vill bara veta när det är alldeles för kallt och alldeles för varmt.

/Pelle

theseal
        Deltagare

SAG, som du ser så säger jag upprepade gånger i mina inlägg att detta är kunskap som jag anförskaffat mig på icke-impreza bilar, och var mest intresserad över varför denna lösningen inte fungerade på imprezan.

Jag har full respekt för den kunskap som finns här på sidan om vad som funkar vs. inte funkar på just imprezorna, det är väl lite därför jag hänger här.

Finns det dessutom en bolt-on pryl som bara fungerar så är det väl en underbar lösning, dock är det så att oljan är varmare på väg ner i tråget och den temperatur som är relevant är tempen på oljan i tråget som skall in i motorn. Nu spelar det väl EGENTLIGEN ingen roll vilken temp man mäter, bara man har denna vetskap i huvudet.
          Sen så skall väl egentligen alla bilar som körs hårt på bana ha oljekyl, men det är väl en annan tråd…

Plura
          Deltagare

Jag har varit ute och kikat lite på pluggen och var den sitter.
            Den sitter väl så ”högt” i motorn så ska jag sätta givaren där så behöver jag väl inte tappa ut någon olja för att lossa pluggen eller är jag bara dum??

/Pelle

SecretAgentMan
            Deltagare

Nej, det kommer ingen olja om du lossar pluggen (såvida du inte vill göra det med motorn igång… :D).

/J

Niklas
              Deltagare

>Det låter lite som att du vill försvara din installation en
                >smula. 😉

Kanske inte just min installation utan mer tillvägagångsättet. Allt beror på hur man kommer använda bilen och vad man vill ha ut. Det finns olika ställen att koppla in sensorn, sen om ett sätt är det bästa så betyder det inte att alla andra sätt är dåliga och man är mer eller mindre ***** om man inte gör på det bästa sättet.

Om man bara vill ha reda på när oljan fått upp arbetstemperatur så fungerar det utomordentligt att mäta i pluggen. Om man skall köra varv efter varv efter varv på banor med sin värstingtrimmade bil så kanske man vill ha bättre/exaktare värden och mäta i blocket.

En bil som används på ett mer ”normalt” sätt har bara ett intresse av att veta när oljan är varm nog att börja ladda med turbon.

Men som sagt, vill man lösa det på bäst sätt så gör man som Jerry gjort. Få har så bra koll på Imprezor som han MEN siktar man inte på att stå på pallen utan nöjer sig med att sitta på läktaren och titta på så måste man inte ha AP-bromsar, R-däck, DEFI-mätare och andra top-of-the-line prylar. Det går bra med det som är näst bäst också (tex silverlack }(), så länge man tänker på vad detta innebär om man någon gång skall prova på några varv på banan.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.