SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Oljud och vibrationer vid låg fart

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Joakimgabrielsson
    Deltagare

Hej. Fick ett problem i helgen när jag körde. När man kör långsamt på ex 2an och svänger, så känns det som diffen låser, då hela bilen skramlar och hoppar fram. Funderar på om bilen inte klarar att jag har olika bredd på däcken, bak och fram (och där av även lite skilnad i höjd). Eller om oljan skall bytas? Antar att centerdiff och vxl har samma kärl?

Vad tror ni?

TomK
      Deltagare

Varför har du olika bredd på däcken??
        Olika storlek brukar kunna döda 4 hjulsdriften ganska fort.

Joakimgabrielsson
        Deltagare

Varför har du olika bredd på däcken??
          Olika storlek brukar kunna döda 4 hjulsdriften ganska fort.

Ok. Det känns ju ologiskt att bilen ska funka klockrent med olika bredd, så antar att det är något sådant ja. Har precis satt på sommardäckendäcken som jag fick med bilen.

Mumin
          Deltagare

Diffen är skadad då. Mät rullomkretsen på hjulen. Kommer skilja sen är det olika rullmotstånd.

Jang
            Deltagare

Hur mkt olika däck har du på bilen
              det är väl inte 14″ fram o 18″ bak

Joakimgabrielsson
              Deltagare

hehe. Nä. 240 fram och 245 bak. 17″. Så det skiljer ju 5 mil på bred. Borde vara ännu mindre på höjd. Det är ju samma profil. Om nu bilen är så känslig så kan man ju inte ha slitna framdäck och nya bakdäck. Då kan det ju också diffa några milimeter…

Mumin
                Deltagare

Är det samma fabrikat ?? Om det är olika fabrikat är det kört..

TomK
                  Deltagare

hehe. Nä. 240 fram och 245 bak. 17″. Så det skiljer ju 5 mil på bred. Borde vara ännu mindre på höjd. Det är ju samma profil. Om nu bilen är så känslig så kan man ju inte ha slitna framdäck och nya bakdäck. Då kan det ju också diffa några milimeter…

240 i bredd? Är det slicks eller r-däck?

Joakimgabrielsson
                    Deltagare

Sorry, inte 240 utan 225 fram och 235 bak. Bridgestone potenza. R-däck. Fick med däcken av företaget jag köpte bilen av med han hävdar att han aldrig skulle sälja en bil med olika breda däck. Borde vart mer uppmärksam men man förväntar ju sig att det ska vara rätt när man köper en bil för 200. Lämnar in bilen på felsökning nästa vecka. Om någon har en vxl till sti 07 hojta!

Mumin
                      Deltagare

Ganska säker på att framdiffen har tagit stryk då.

Jang
                        Deltagare

Exakt vad är det som ”ger” sig? Om man som Jocke använder 225/40/17 fram 235/40/17 bak, vad är det som går sönder, bakdiff? vxl-låda? fördelningslåda? jag har åkt med Jocke i bilen, men kan inte lokalisera varifrån ljudet (stenkross) kommer ifrån, kan däremot intyga att det inte låter o känns bra, är ingen subaru o 4 hjulsdrift expert, så jag är lite nyfiken på vad det är som går sönder. vad säger ni som har större erfarenhet av Subaru

Mumin
                          Deltagare

Framdiffen ger sig. Jag körde punks på min gt och smackade dit ett däck av annat märke skulle ju bars köra över helgen sen montera 4 nya jo hej å hå på söndag kväll så lät det stenkross när man svängde 😉 jag visste ju att det var känsligt med inte så känsligt ä. Iaf mätte rullomkretsen och diffade 2 cm. Vara samma dimension men annat fabrikat. Skiljer sig bra dock ;(

Mumin
                            Deltagare

Centerdiffen är det jag menar 😉 bra rättning Oscar skål! 😉

Joakimgabrielsson
                              Deltagare

Det gick på försäkringen som tur var. Hoppas de byter hela lådan nu bara!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.