SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Oljud vänster fram

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Nikke McRae
    Deltagare

Har fått ett irriterande oljud i vänster fram. Ett knärkljud som följer hastigheten och försvinner inte när jag bromsar.
      Mest låter det när man svänger åt höger och även vid fullt rattutslag vänster.
      När man kör sakta runt i cirklar så låter det nästan som ett gummi mot gummi-ljud.

När ljudet först uppkom för en vecka sedan så det första jag gjorde var att dra åt navmuttern som satt 1/3-dels varv löst, men ljudet blev kvar.
      Körde då bilen till Subaru-verkstan, eftersom jag misstänkte att hjullager eller drivknut tagit skada. Men då försvann oljudet tillfälligt och de tyckte allt var ok med drivningen. 😛

Nu är ljudet tillbaka igen. Har haft isär bromsar, byt belägg och haft loss bromsskivan. Men inga konstigheter. Navmuttern sitter där den ska. Något klapp i drivaxeln, om man tar tag i den, men inget om man ruckar på hjulet.
      Inget ser ut att gå emot bromsskivan och inga skrapmärken på däck eller fälg.
      Bytte även tillbaka till ställbara droplinks, istället för de stumma whiteline. Bytte även till mjukare sättning på krängningshämmaren. Ingen skillnad i ljudet.
      I går gick jag loss med WD40 på alla bussningar på vänster fram, en i taget, men ljudet består.

Någon som har fler ideer?

Jag tycker att det låter mitt från hjulet, men jag är väl kanske inställd på att det är typ hjullager. Ska försöka filma/spela in ljudet.

För info vad som gjorts med bilen, se min projekttråd.

tendency
      Deltagare

Ljudet är alltså pulserande (och inte konstant)? Vibrationer i ratten?

Förutom din beskrivning av ”gummi mot gummi” så skulle det kanske kunna vara drivknuten. Men det brukar väl låta mer som ett dovt dunkande (pulserande med hastigheten). När den börjar bli dålig, så är det inte helt omöjligt att ljudet försvinner, för att sedan komma tillbaka.

Ett litet glapp i drivaxeln är normalt. Har du jämfört med glappet på andra sidan?

Nikke McRae
        Deltagare

Japp, man kan säga pulserande.

Inga vibrationer i ratt eller bromsar. Försvinner inte när jag frikopplar.
          Man kan få det att bli nästan helt tyst om man svänger något till vänster, men svänger man nästintill fullt rattutslag så låter det.
          Vid högre hastigheter så låter det nästan mer som ett torrt skrapljud/rem-gnissel, typ som om bromsskölden låg emot skivan (fast det gör den inte). Men i kryphastighet så är det gummi mot gummi ljud.

Drivaxel jämfört mot andra sidan: Andra sidan är helt stum och går inte att rucka.
          Testade bak och de går att rucka något, fast inte lika mycket.
          Subaruverkstaden tyckte också det var normalt.

Går inte att framkalla ljudet i garaget på pallbockar med eller utan belastning på framvagnen. Hjulen snurrar fint och lätt.
          Svårt att rycka och bända när framvagnen är så styv som den är nu. Förmodar också att ljudet fortplantar sig mycket bättre nu än om bilen vore orginal. 😛

Har nästan slut på ideer nu? Kan man spraya wd40 på drivknuten eller hjullager för att lokalisera att det är något av dem?

Sternborn
          Deltagare

På din beskrivning så låter det som ett trasigt hjullager.
            kan du inte få ur drivaxeln ur navet så att du kan känna på lagret utan att behöva dra runt alla 4 hjul när du snurrar på det.

För på en fram eller bakhjulsdriven bil är det bara att sätta snurr på hjulet så hör man oftast ett roterande/skorrande missljud, men eftersom du måste dra runt alla 4 hjul på subarun så får du inte upp tillräckligt med fart för att höra ljudet.

kamikaze
            Deltagare

Jag tycker oxå din beskrivning påminner om ett hjullager som är på väg att säga upp sig, jag och brorsan hade lite sådana ljud från framvagnen som kom och gick under vintern/våren men brydde oss inte mer om det och så tillslut så rasade lagret helt på Emmaboda.

Nikke McRae
              Deltagare

Gick brevid bilen förut och lyssnade. Nu är jag helt säker på att det kommer ifrån navet iallfall.
                Det knäpper och knakar när man svänger höger.

Ska prova att ta loss drivaxeln och känna navet igen. Men det kändes inget konstigt när jag hade loss skivan och ryckte i det.
                Måste ju kunna utesluta det ena eller det andra. Antingen är det yttre drivknuten eller hjullagret.
                Knäppandet jag hörde nu känns ju drivknutsrelaterat, men i högre hastigheter känns det som hjullager.
                Om det är hjullagret som börjar ge upp så känns det väl inget särskilt i ratten?
                Någt mer som talar för hjullagret är att jag kört i ett halvår med lös navmutter.

Sternborn
                Deltagare

kolla om du kan låna en drivaxel av någon så är det ju bara att testa byta den och är det tyst då så var det ju den annars är det bara att byta lagret

LinkanGBG
                  Deltagare

känner igen dedär! lät likadant på min då var de drivknut DOCK lät de bara under gaspådrag inte när man frikoppla. men ljudet lät bekant

Nikke McRae
                    Deltagare

Hittade en annan tråd där en GT hade samma ljud. Finns en film där och det låter exakt samma som för mig. Fast hans var på höger sida och slutar låta om han svängde till höger.
                      Mitt ljud är ju på vänster sida och slutar när man svänger vänster.

http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87238

Blir nog att se över hjullagret.

Mumin
                      Deltagare

Jag satsar på hjullagret 🙂 Palla upp fram hälst hela bilen.. lägg handen på fjäderbenet och snurra hjulet.. Känner du då vibrationer eller annat i handen du håller på fjäderbenet så är det lagret.. jämför gärna med andra sidan.

Nikke McRae
                        Deltagare

Jag satsar på hjullagret 🙂 Palla upp fram hälst hela bilen.. lägg handen på fjäderbenet och snurra hjulet.. Känner du då vibrationer eller annat i handen du håller på fjäderbenet så är det lagret.. jämför gärna med andra sidan.

Japp, testade det. Man känner tydligt att det pulserar, även fast det inte låter så konstigt om lagret med drivaxeln i.
                          Idag plockade jag loss hubben och men drivaxeln ur så känner man tydligt att lagret är kasst.
                          Jag hoppas att det räcker med att byta lagret och att hubben har klarat sig.

Här är ett lite videoklipp på hur det låter och ser ut:
                          http://www.youtube.com/watch?v=wTi0BugHbhw

Mumin
                          Deltagare

Jag tror nog att hubben klarat sig.. bara att testa byta hjullagret 🙂

Nikke McRae
                            Deltagare

Jag tror nog att hubben klarat sig.. bara att testa byta hjullagret 🙂

Har nu tagit in hubben till närmaste Subaru-verkstad för byte av hjullager.
                              Dessvärre så verkar medbringaren blivit sliten av att åka med lös navmutter, så det blir en ny sån också för 2500:-. Surt.
                              Men kanske lika bra att få på fräsha grejer, istället för att ta en komplett hub från en skrot, där hjullagret kanske rasar även där om något år.

Mumin
                              Deltagare

Ajaj inte roligt.. så surt att subaru ska ha såna sjuka priser.. 🙁

kamikaze
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.