› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Om mig och lite Impreza snack
- Detta ämne har 3 svar, 1,132 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2004 kl. 13:51 #7720
Henka
DeltagareHej…
Har precis hittat hit till forumet. Äger inte just nu nån Impreza men jag tänkte bara höra mig för lite. Jag kan börja med att konstatera att jag hela livet indoktrinerats med VAG tankar. Nu, när jag precis fått mitt första jobb efter universitetsstudier så börjar det kännas aktuellt med bilinköp (har dessutom flyttat från härliga Gällivare till Eskilstryne!!!). Min gamla Jetta är trött efter 6 års misshandel. Tankarna går först och främst till en S2 eller RS2:a. För mig innebär Audi osviklig kvalite och pålitlighet… Jag vet, jag vet, många håller inte med mig där. Faktum är att jag själv börjat tveka och det är därför jag är här på detta forum. Så då till frågorna om Impreza GT. Jag riktar in mig på en bil för 160′ ungefär. Årsmodeller som jag spontant är intresserad av är ’99 och ’00. Om man ser till ”gamla” karossen (alltså den som fanns innan den senaste som helt oförtjänt blev kallad ful!): Finns det egentligen nån årsmod som är bättre än nån annan? Är det någon man ska hålla sig borta från? Fyrhjulsdriften – det är väl inte nån hopplös version som i grund och botten är framhjulsdriven, typ Volvos AWD, VW’s syncro eller Haldex??? Om så är fallet så får det då vara för min del – sämre skit än Haldex har då inte jag provat… Nä, då får det hederliga gamla Torsen systemet i Audi mina pengar. Orsaken till att jag blev orolig är att jag läste nånstans att det var nån typ av visko-mellandiff och det känns farligt likt smörjan som Volvo och VW pumpat ut. Hur ska jag då använda bilen?? Ja, dels som vanligt till-å-från jobbet åk men på sikt ska den också luftas på bana (Både rattlåsrejsing och på bana) och vintertid SKA den smiska is med rallydäck. RS2or tål detta – tål en Impreza GT det också? Och hur är det nu med öppna dumpventiler? Ni får tycka vad ni vill – jag vill ha kvitter! Har hört att öppna dumpar är lite no-no på Imprezor pga av programvaran i boxen – men det samma gäller faktiskt de flesta andra märken (alltså att de tar hänsyn till den luftmängd som leds tillbaka vid gasuppsläpp) och på dessa bilar funkar det ju – ok att katen tar lite skada, det bjuder jag på… Sen läste jag mig till att det ”inte går att chippa Imprezor för då blir boxen galen” enl faq sidan – sant eller falskt??? Det stod nåt om att den ist behövde mappas om… Lät inte bara tjorvigt och dyrt, det lät dessutom konstigt. Som sagt, jag är ny i det här. Jag researchar allt innan jag köper det, vare sig det gäller en ny stekspade för 15:- på ICA eller en Impreza GT för 150′ på blocket… Tankar?
16 april, 2004 kl. 14:53 #88830Micke81
DeltagareJag kan väl börja svara lite smått. Välkommen förresten 🙂
Isåka är inga probs, många i klubben som gör det med fulldubb på isarna i norr 🙂 Vad det gäller dumpventiler så kör jag med HKS ssqv och har inte haft några problem med det, det enda är att man kan få till lite sköna poffar ibland :9 men eftersom jag inte har nån katt så spelar det ingen roll, hade racekatt tidigare och den hade samma reningsgrad precis innan jag sålde den som den hade när jag köpte den. Originalkatten vågar jag inte uttala mig om. Vill du ha kvitter så vet jag att JRM har nån typ av rallydump som JoCCe kör med.
Och så kom vi till det här med trimmning av Imprezan. Antingen så kör du en piggyback enhet, en tilläggs styrbox som kopplas in på original ecu:ns kablage(kostar från 4500:- + mappning), byter ut hela originalboxen mot ett komplett styrsystem tex Motec (25000:- + mappning) eller så programerar du om orignalboxen med en EcuTek och kör med alla originalfunktioner i behåll (8000:- = mest prisvärt, men du kan inte byta bort lmm:en till map sensor). Hoppas detta kan hjälpa lite 😉 Förresten, för rattlåskörning bör du nog förstärka koppling/växellåda, annars tål bilen rätt mycket stryk plus att den är ursnygg och ROOOLIG 🙂/Micke
17 april, 2004 kl. 10:30 #88828Practos
DeltagareEtt annat chip alternativ är
>PossumLink, som ett antal personer i klubben använder. Det
>väljs när lite mer hästkrafter ska plockas ut (inkluderar
>turbobyte, FMIC samt i de flesta fall kraftigar grejer i
>växellådan)…EcuTek hänger väl med upp till 300hk
>(typ…rätta mig om jag har fel…)link eller ecutek är smaksak, ecutek pallar långt över 300hk. På nyare modeller är databoxen väldigt aktiv att styra tändning själv och då är ecutek mycket bra val.
19 december, 2005 kl. 06:19 #88829Manor
Deltagare>Det bästa med imprezan är ändå denna klubben! alla är
>trevliga och hjälpsamma*
>
>*gäller ej vid frågor om neon;)
>Ola 😀 😀 😀 😀 😀 .
Henka, välkommen till forumet. Du lär inte bli missnöjd om du skulle bli en Imprezaägare. Som tidigare sagts så är chip lite mer ”hemligt” i Imprezavärlden än chip till Volvo, Saab, VAG…men EcuTek fungerar väldigt bra och då har du även fått den justerad för just din bil. Ett annat chip alternativ är PossumLink, som ett antal personer i klubben använder. Det väljs när lite mer hästkrafter ska plockas ut (inkluderar turbobyte, FMIC samt i de flesta fall kraftigar grejer i växellådan)…EcuTek hänger väl med upp till 300hk (typ…rätta mig om jag har fel…), även om det går att få ut mer hästar även med EcuTek med turbobyte mm.
Imprezan har mindre komfort än de flesta Audi, men hållbarheten är nog ett strå vassare.
Som sagt välkommen…du kanske har möjlighet att komma förbi Mantorp den 1/5 då många i klubben kommer att köra bana.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.