SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor ombyggt/amatörbyggt fordon

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3056
    STIred
    Deltagare

      Har surfat runt en del och letat och börjar få någorlunda klarhet i frågan om huruvida man kan omregga en helbilsgodkänd bil. Har dock ett par funderingar som återstår, tänkte att nån av de här på forumet som har gjort eller håller på med mera omfattande byggen kanske har ett bra svar.

      Av det jag har förstått hittills så är det i praktiken istort sett omöjligt att få en nyare bil omreggd som ombyggt fordon om man ska in och pilla i motorn. Och det pga. avgascertifieringen. Hade det inte varit för avgascertifieringen så hade det varit rätt lugnt. Det går även byta till annan motor fast utan att ändra nåt på själva motorn.

      Den enda chansen om man vill byta och pilla i motorn och ändå kunna ha en helt ”laglig”(eller ja, man kommer säkert behöva trixa lite med effektsiffrorna vid bromsningen… 😉 ) bil är att göra bygget mera omfattande och sedan regga om bilen som amatörbyggt fordon för då verkar det som man slipper skaffa ett avgascertifieringsintyg från motortillverkaren.

      Men ska man lyckas regga bilen som amatörbyggt fordon då (om jag har hajat rätt) räcker det inte bara med motorbyte, bromsbyte, lådbyte, etc. utan då måste man göra ännu mer. Allt detta räcker dock för att få den reggad som ombyggt fordon om man då inne pillar i motorn.

      Och nu till min fråga: nån som har nån aning ungefär vad man behöver göra mer (fast ändå så lite som möjligt) (förutom självklarheter som motor, väghållning, bromsar, låda, koppling, etc) för att man ska få regga bilen som amatörbyggt fordon.

      Eller hur gör ni andra som bygger lite mer omfattande, är det kontakter som gäller eller chansa på att ingen märker nåt på besiktningen?

      Det är klart finns nog inte nån besiktningsman som skulle märka att det sitter 2.5l block istället för 2l, men chansen att de märker att man bytt till fmic, att turbon är dubbellt så stor som original, etc, etc är betydligt större.

      #56342
      ExOrdis
      Deltagare

        Kontakta SFRO för att få konkreta svar på dina frågor.

        http://www.sfro.com/

        I lathunden kanske du hittar det du söker
        http://www.sfro.com/info.bilar.html

        #56343
        STIred
        Deltagare

          Jo har varit inne och kollat på sfro:s hemsida tidigare, och även på lathunden 🙂

          Har även hittat en jävligt lång lagtext med bestämmelserna, men tycker ändå att det kan vara lite lurit hur reglerna ska tolkas.

          Skickade iväg mail för några dagar sen till både sfro och vägverket. Har dock inte fått några svar än.

          Har dock en fundering. Säg att man skulle regga om bilen som ombyggt fordon och ha papper klart på det. Skulle kunna tänka mig att när man sedan besiktigar bilen så kommer inte besiktningsmännen vara lika nitiska även om man har varit och pillat på motorn, jämfört med om man skulle komma till besiktningen med en helbilsgodkänd bil som man har varit och pillat på.

          Det är egentlige mer av ren nyfikenhet som jag undrar, och ifall man skulle bestämma sig göra nåt mer med bilen i framtiden 😉 . Käns inte kul att alltid behöva chansa vid besiktningarna…

          #56344
          STIred
          Deltagare

            Då har man ju fått ett svar hittills. Dock inget som man skulle vilja göra i dagsläget med en nästan helt ny bil:

            ”För att bilen ska kunna räknas som amatörbyggt fordon måste den byggas om riktigt mycket. Ett exempel är att du kapar bort golvet, innerskärmar, kardantunnel etc. och bygger ett helt nytt bärande rörchassi i bilen. Det är egentligen enda framkomliga vägen för dig.

            En variant kan vara att bygga om den till 2-dörrars Coupé (det är väl en 4-dörrarsbil nu) men det är ju också rätt avancerat…och inte ens det är en garanti för att Bilprovningen går med på att kalla den för amatörbygge”

            Satsa på att regga som ombyggt fordon är nog den enda möjligheten om man vill byta lite grejer, fast då återstår fortfarande motorproblemet.

            Konstiga är att om man hade skaffat en röten bil från tidigt 70-tal då hade allt varit mycket lättare. Låter mycket vettigt….

            Men kanske sådär runt år 2040 så kan man säkert göra vad man vill med en bil från 2004 x(

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.