SSC Allmänt snack Allmänt småprat Opel Zafira MY06 vs Subaru Impreza MY00

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Jahapp, då har man ägt Zafiran i snart två månader och under den tiden har man knappt suttit i och än mindre kört Imprezan som istället fått stå och samla damm i garaget. Semesterturen ner till Skåne är avklarad (självklart i Zafiran) och diverse turer med familjen hit och dit.
      Men så idag var det dags, frugan och lillflickan tog ”familjebilen” på sin damshopping (handla blommor på Plantagen) och jag och sonen tog ”busbilen” på lite manligare äventyr (slänga lite skräp på soptippen). När man inte använder Imprezan på ett tag börjar man fundera på om det verkligen är värt det och om man inte lika bra hade klarat sig utan den…

Efteråt sammanstrålar vi på en Coop-parkering norr om Täby och parkerar fint sidan om varandra.
      Där stod de, bilen med komfort, där man sitter högt, med farthållare och fungerande AC. Som kan lasta sju personer och som bara drar 0.7l/mil. Sidan om stod bilen som är så jävla rolig att köra att jag skiter fullständigt i komfort, klart man skall sitta låg och farthållaren är ställt på ”tung fot”.

Man har vuxit upp och köpt sig en riktig familjebil. Stor, rymlig, billig i bensin och faktiskt riktigt snygg. Men fan heller att man säljer den roliga leksaken där ute i garaget som är det perfekta komplementet till en familjebil. Imprezan är och förblir en del av vår familj.
      Jag säger som sonen min gör när vi skall ut och åka: ”Kom, kom, pappabilen, vroom vroom!!”

Och ännu roligare blir det att ta familjebilen hem och låta frugan köra busbilen. Se henne kränga på moccahandskarna där på Coop-parkeringen och titta smått irriterat på mig då en annan pappa och hans son står bredvid henne och de utbrister ”wow, kolla vilken bil! och titta, ser du? handskar, wow!”. Ja det är så man blir rent varm inombords…tills ACn i den nya fina Opeln sätter igång och färden hem går i lugna 90kmh på den inställda farthållaren.

Godnatt kära vänner, nu får det vara nog knappat för inatt. 🙂

/N – familjefar och trogen Fuji-slitare

.zip
      Deltagare

🙂 Blev smått orolig i början av läsningen, fick nästan för mig att det va dax att sälja.
        Du gör klart det bästa valet i att ha kvar bilen.

//.zip

Surbarbro
        Deltagare

WWWoWW!

Jag var också orolig, men du växte i mina ögon när frun fick ” låna” bilen.
          Tur, jag som har!
          Sova nu,upp imorgon. En dag närmare till semestern.
          🙂 🙂 🙂

Räknar ner.
          Ses på Söndag.
          MVH/ Catrine / alias Barbro/ Carin/ Camilla/ Catarina/ osv. HIHI!

tendency
          Deltagare

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/bredd.jpg
            När jag läste rubriken trodde jag såklart att du stog i valet och kvalet mellan bilarna. Skrämselhicka! 😉

Gick själv, för inte så längesen, i tankarna om att byta ut Imprezan mot en bekvämare och litet lyxigare
            bil – för ett tag iaf; Jaguar X-Type, Lexus IS200, Alfa Romeo 156 V6, Mercedes CLK230 eller nåt..
            Men jag tog förnuftet till fånga – behöll Imprezan och köpte mig en billigare amerikanare att cruisa med
            som komplement!

Impreza GT sedan 1999

555_STI
            Deltagare

Jag förväntade mig en .wmv när ni körde 1/4 mile men det var kanske mer liter per mil 😉

Känner igen mig totalt med volvo och impreza, har inte alls blivit lika mycket köra sen vi fick barn 🙁 jag får hålla den fin till helgarna 🙂

Jag tänkte att vi kan behålla bilarna fina tills pojkarna vill börja köra, men risken är att de blir helt emot bilar/imprezor eftersom vi har tjatat så mycket 😀

Manor
              Deltagare

…själv var jag smart då jag handlade en kombi-Impreza ;-). Den har nu gått i 8,5 år som den enda bilen i familjen med både barn och hundar. Vi har dock inget behov av två bilar då frun inte har körkort.

Niklas
                Deltagare

Imprezan har jag endast för rallyarvet och då skall det vara rallyutseende också, kombin går stenhårt bort för min del. Sorry Mats men jag tycker om dig ändå. 😀 :*

Om det inte vore för att man är rallyintresserad så skulle jag inte köpt en Impreza kombi, lastar tyvärr för dåligt till skillnad från bilar med tex ”rak” baklucka. Fast många nya bilar hänger på trenden att mjuka till rumpan och då tappar man enda anledningen till att köpa kombi – att kunna lasta mycket.

Subarbro: Självklart får hon låna bilen, det är ju hennes. Vad skall jag säga? 😛

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.